Kamēr Tesla Semi izstrāde šķiet iestrēgusi, zviedru Scania izmēģinājumiem reālos apstākļos nodevis pilnībā elektrisku 80 tonnu kokvedēju un 64 tonnu kravas auto ķīmisko vielu pārvadāšanai.
Scania elektriskie kravas auto jau tagad pārvadā līdz 80 tonnām smagas kravas (5)
Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Automobiļu katedras pasniedzējs Oskars Irbītis skaidro, ka tehniski elektriskā piedziņa spēj tikt galā ar šādām slodzēm, un tās pielietošana savā ziņā ir likumsakarīga, jo
elektriskajiem motoriem ir labāki griezes momenta raksturlielumi nekā iekšdedzes dzinējiem.
“Domāju, ka šajā gadījumā ražotājs primāri vēlas parādīt elektriskās piedziņas plašās pielāgošanas iespējas un priekšrocības. Elektromotoru lielais, no pirmajiem apgriezieniem pieejamais griezes moments ir noderīgs pilnīgi visām automašīnām, taču smagajiem spēkratiem jo īpaši. Lai nodrošinātu vienmērīgu darbību sarežģītos apstākļos, kravas transportlīdzeklis var tikt aprīkots ar reduktoriem vai pazeminātiem pārnesumiem, taču tā tik un tā būs daudz vienkāršāka transmisija nekā, ja izmanto pārnesumkārbu ar vairāk nekā 10 pakāpēm,” skaidro RTU pasniedzējs.
Kopā ar klientu izstrādāts kokvedējs
Scania 130 gadu vēsturē ir bijuši daudzi tehnoloģiski lēcieni. Viens šāds gadījums ir
elektriskais kokvedējs, kura maksimālā kravnesība ir 80 tonnu
un kurš izstrādāts sadarbībā ar Zviedrijas lielāko koksnes, celulozes un papīra ražotāju SCA (Svenska Cellulosa AB).
Autotransporta elektrifikācija Eiropas lielākajam privāto mežu īpašniekam un zāģmateriālu ražotājam ir ļoti svarīga, lai samazinātu savas darbības ietekmi uz vidi. SCA ar 265 kravas automašīnām ik gadu pārvadā aptuveni 8,5 miljonus kubikmetrus koksnes. Kompānija sadarbojas ar 87 transporta uzņēmumiem.
Scania elektriskā kravas automašīna pārvadā kokmateriālus starp SCA termināli Ūmeo un tās papīrfabriku Obolā.
“Sadarbība ar Scania mums ir svarīga, lai kopīgi rastu inovatīvus ilgtspējīga transporta risinājumus. Jau tikai
ar vienu elektrisko kravas auto maršrutā starp termināli un papīrfabriku mēs savas oglekļa emisijas varam samazināt par aptuveni 55 000 kilogramu gadā,”
stāsta SCA ilgtspējas plānošanas vadītājs Hanss Djurbergs.
Kravas automašīna, kas izstrādāta ciešā sadarbībā ar SCA un Zviedrijas Meža pētniecības institūtu (Skogforsk), ir svarīgs solis pārejā uz ilgtspējīgu transportu.
“Elektrifikācija ir transporta nozares nulles emisiju sasniegšanas atslēga, un mēs to panāksim kopā ar klientiem un citām ieinteresētajām pusēm, kas atbalsta mūsu vērtības. Tāda veida sadarbība, kāda mums ir ar SCA, kur mēs agrīnā stadijā demonstrējam iespējas, ir skaidra zīme, ka ir jāmaina temps, lai varam ātrāk atbrīvoties no fosilā kurināmā un sasniegt Parīzes klimata nolīguma mērķus,” uzsver Scania e-mobilitātes vadītājs Fredriks Allards.
Viņš arī norāda, ka vēl pavisam nesen par kokmateriālu pārvadājumiem runāja kā par nozari, ko, iespējams, nekad nevarēs elektrificēt, taču pēdējie gadi rāda, cik ātri šajā jomā attīstās gan transportlīdzekļi, gan baterijas.
Pēc RTU pasniedzēja O. Irbīša teiktā, milzu izaicinājums ir pietiekamas enerģijas rezerves nodrošināšana lieljaudas elektromotoriem.
Spēkratiem ir jāpārvieto ārkārtīgi smaga krava, jāpārvar liela gaisa pretestība, un kokvedējs, visticamāk, daļu distances brauks pa sliktas kvalitātes ceļiem, tādēļ enerģijas patēriņš palielināsies vēl vairāk.
“No vienas puses, kravas automašīnu lielie gabarīti ļauj izmantot lielu bateriju. No otras, tā ne tikai var aizņemt daļu potenciālās kravas telpas, bet arī būtiski palielināt kravas auto pašmasu. Ja automobili paredzēts ekspluatēt salīdzinoši īsās distancēs, ir iespējams atrast “zelta vidusceļu” starp baterijas izmēru un optimālu pilno masu,” tehniskās nianses skaidro automobiļu inženieris.
Pielietojums arī ķīmiskajā rūpniecībā
Scania elektriskās kravas automašīnas nodošana ķīmisko vielu piegādātājam Wibax, kas to izmanto Zviedrijas ziemeļos, ir vēl viens sasniegums un veiksmīgas sadarbības piemērs. Trīs asu elektriskais kravas auto klientam dod iespēju sasniegt klimata mērķus, bet ciešā sadarbība ražotājam ļaus vēl vairāk uzlabot savu produkciju.
Transportlīdzekļa pilna masa ar piekabi un kravu var sasniegt pat 64 tonnas.
Automobilis kursē starp Pīteo un Šellefteo pilsētām Zviedrijas ziemeļos, vienā virzienā veicot 80 kilometrus. Automašīnas veiktspēja ir uzlabota ar daudz jaudīgāku elektromotoru. Palielināta arī kravnesība.
Ilgtermiņā Scania un Wibax sadarbosies, lai optimizētu kravas automobiļu izmantošanu, tostarp bateriju uzlādi un to darbības laiku, kā arī maršrutu plānošanu. Tas nodrošinās Wibax vērtīgu informāciju, gatavojoties nākotnē paplašināt savu autoparku.
“Kopš uzņēmuma dibināšanas 1986. gadā esam darījuši visu iespējamo, lai būtu ilgtspējīgi. Esam secinājuši, ka kravu pārvadājumiem ir vislielākā ietekme uz vidi, tāpēc šī elektriskā kravas automašīna ir nopietns solis ceļā uz klimata pārmaiņu mazināšanu. Šī kravas auto dzīves cikla laikā Wibax CO2 izmešus samazinās par līdz pat 1400 tonnām, kas ir patiesi ievērojams rādītājs,” norāda Wibax Group izpilddirektors Džons Vilkunds.