Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Lietuva ar Baltijas jūras valstīm lemj par aizliegumu Krievijas kuģiem iebraukt jūras ostās

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Lietuvas valdība konsultējas ar Latviju un citām Baltijas jūras valstīm, kā arī ar visu Eiropas Savienību (ES) par plāniem aizliegt Krievijas kuģu un visu ar Krieviju saistīto kuģu iebraukšanu jūras ostās, trešdien paziņojis satiksmes ministrs Marjus Skuodis.

"Runāju par to ar Polijas kolēģi, saskaņojam ar Latviju, tiek gatavoti lēmumi ES līmenī," viņš norādījis žurnālistiem.

Iepriekš Lietuvas valdība pieļāva, ka varētu jau trešdien noteikt šādu aizliegumu attiecībā uz Klaipēdas ostu, bet, kā uzsvēra ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis, šāds solis būtu iedarbīgāks, ja tā būtu vienota ES nostāja.

"Aicinu lēmumus pieņemt kopīgi (..) Nupat runāju ar Baltijas valstu ministriem - arī viņi gatavo savus lēmumus, un mēs esam vērsušies Eiropas Komisijā (EK). Iespējams, varētu tikt slēgtas ostas visā Eiropā," viņš sacījis.

Kā pastāstījis Skuodis, Lietuvas valdība lēmumu varētu pieņemt tuvākajā laikā, bet tas nestātos spēkā tūlīt, jo kuģiem, tāpat kā aviācijā, ir jādod laiks sagatavoties. Viņš arī norādījis, ka Klaipēdas ostā tuvākajā laikā šādu kuģu ienākšana nav paredzēta.

Klaipēdas ostas kompāniju pārstāvji šādu valdības ieceri atbalsta, vienlaikus atzīstot, ka grūti prognozēt, vai šāds aizliegums kaut kādā veidā ietekmētu ostas darbību.

"Ņemot vērā [Krievas prezidenta] Vladimira Putina agresiju un karu Ukrainā, neatkarīgi no tā, vai ietekme būs, mēs katrā ziņā atbalstām šo priekšlikumu," Lietuvas sabiedriskajai raidorganizācijai LRT sacījis ostas stividorkompāniju asociācijas prezidents Vaidots Šileika.

"Asociācija, tāpat kā visa demokrātiskā pasaule, kategoriski noskaņota pret invāziju, agresiju, karu, upuriem un nāvi, tāpēc atbalstām valdības nostāju, ka Krievijas kuģus mūsu ostā nevajadzētu uzņemt," viņš uzsvēris.

Pagaidām nav skaidrs, kas notiks ar naftas kompānijas "Orlen Lietuva" pārvaldīto Būtiņģes naftas termināli, kurā tiek importēta galvenokārt Krievijas nafta Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcai.

"Par atsevišķām detaļām vēl tiek spriests, zināmi pirmie soļi jau tiks sperti, vēlāk tie vērsīsies plašumā," atbildot uz žurnālistu jautājumu par Būtiņģes termināli, sacījis Skuodis.

"Orlen Lietuva" paziņojusi, ka tās akcionārs - Polijas koncerns "Orlen" - ir gatavs jebkuram scenārijam, un, ja naftas piegādes no austrumiem tiks ierobežotas, tā būs pieejama no citiem avotiem.

Pēc satiksmes ministra teiktā, janvārī un februārī Klaipēdā pabijuši pārdesmit kuģi ar Krievijas karogu. Trešdien ostā atrodas viens kuģis ar Krievijas karogu, kas ieradies uz remontu.

Ostu regulāri apmeklē kuģi, kas ved sašķidrināto dabasgāzi no Visockas, kur atrodas Krievijas kompānijas "Novatek" rūpnīca. Gāzi no šīs kompānijas pērk Jonavas slāpekļa mēslojuma rūpnīca "Achema". Februārī Klaipēdas ostā bija ieradušies divi šādi kuģi.

"Novatek" līdzīpašnieks Genādijs Timčenko iekļauts 28.februārī pieņemtajā ES sankciju sarakstā kā viens no Krievijas oligarhiem, kuriem aizliegts iebraukt ES.

Jau ziņots, ka Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) aicina ostu un uzņēmēju pārstāvjus kritiski izvērtēt, ar kādiem uzņēmumiem notiek sadarbība un kādiem kuģiem tiek sniegti pakalpojumi, un nepārprotami norādīt, ka ar Krieviju saistīti kuģi nav vēlami Latvijas ostās.

Latvijā kopā ar pārējām ES valstīm izskata iespēju ierobežot Krievijas kuģu satiksmei ES valstu teritoriālos ūdeņus. Taču arī pirms jaunu sankciju ieviešanas Linkaits aicināja ostu un uzņēmēju pārstāvjus kritiski izvērtēt, ar kādiem uzņēmumiem notiek sadarbība un kādiem kuģiem tiek sniegti pakalpojumi.

Linkaits trešdien tikās ar Latvijas Stividorkompāniju asociāciju, lielo ostu un "Latvijas dzelzceļa" vadību, lai apspriestu Krievijas sāktā kara Ukrainā un šīs agresīvās rīcības dēļ pret Krieviju noteikto sankciju ietekmi uz tranzīta un loģistikas nozari.

Lielbritānija un Kanāda ir noteikusi aizliegumu tās ostās iebraukt Krievijas kuģiem.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu