Droša braukšana atkarīga no redzamības, ko nodrošina lukturi un slotiņas. Ja stikls ir netīrs, tad mēs neko neredzam.
Kā uzlabot redzamību ar pareizajām vējstikla slotiņām
Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Un šodien ieskatīsimies aktuālajā slotiņu piedāvājumā. Mēs ieskatīsimies arī kastē, jo, nopērkot slotiņu internetveikalā, nezinām, kas tur iekšā!"
No vairākiem desmitiem Latvijā pieejamo slotiņu zīmoliem IC24.lv produktu speciālists Linards Drukmanis atlasījis četrus – Bosch, Valeo, SWF un Denso – un pievienojis vēl vienu, poļu InterCars paša radīta zīmola Mammouth slotiņu.
Par diviem pirmajiem jautājumu nav – tie ir autodaļu milži. Vācu SWF ir saistīts ar Valeo, un tiek uzskatīts par premium zīmolu, ko iecienījuši kravas auto ražotāji. Bet japāņu Denso vārds ar slotiņām kaut kā nesaistās...
Linards Drukmanis: "Denso pazīstams sveču un dīzeļu segmentā, tāpēc slotiņas mazāk zināmas, lai gan tirgojam vairākus gadus. 2006.gada Volvo no rūpnīcas nāks bezrāmja slotiņas. Tās labāk pieguļ stiklam."
Tradicionālās konstrukcijas slotiņas ar daudzpakāpju rāmi bija populāras līdz apmēram 2000. gadu sākumam. Tās ir smagākas, skaļākas un ne tik labi pieguļ stiklam.
Linards Drukmanis: "To galvenais mīnuss ir troksnis, tāpēc tiek pievienots spoileris."
Bezrāmja slotiņas ir jau sākotnēji iespriegotas gluži kā atsperes, tāpēc ir universālas.
Linards Drukmanis: "Es tās ieteiktu tāpēc, ka ir klusākas un labāk pieguļ. Mīnuss – tās ir dārgākas. Volvo komplekts būs no 20 līdz 40 eiro. Ja iestrādāta logu mazgāšana, tad līdz 100."
Vējstikla slotiņām ir atšķirīgi stiprinājumi, kuru tips atkarīgs no automašīnas ražotāja un modeļa.
Linards Drukmanis: "Slotiņām nāk 6 dažādi stiprinājumu veidi, un īstajā izmērā būs nepieciešamais stiprinājums."
Bosch bezrāmja slotiņas kastē saliktas īpašā turētājā gluži kā konfektes. Kā var zināt, kura jāliek kurā pusē?
Vienmēr garākā slotiņa būs šofera pusē. Ir auto kam ir vienādas, tad nav atšķirības. Var salīdzināt ar esošajām.
Interesanti, ka dažādu ražotāju slotiņu garumi vienam un tam pašam auto modelim var atšķirties. Tāpat var atšķirties arī stiprinājumi. Tips ir tas pats, turpretim konstrukcija – nē.
Linards Drukmanis: "Var atšķirties stiprinājums, kaut arī viena tipa slotiņas. Garākas ķepiņas ļauj vieglāk atbrīvot slotiņu, to noņemot."
Mammouth kastītē dzīvo tikai viena slotiņa, jo tās pārdod pa vienai, kā patiesībā arī lielo zīmolu izstrādājumus. Mammouth slotiņas taisa mazākā sortimentā, tāpēc līdzi ir visi stiprinājumi. Par laimi, līdzi ir arī uzskatāma instrukcija bildēs.
Valeo kā jau lielāks zīmols, ir progresīvāks. Šo slotiņu izvēli un uzstādīšanu atvieglo viedtālruņa aplikācija.
Normunds Avotiņš: "Cilvēki vaicā, cik bieži vajadzētu mainīt slotiņas. Mūsu apstākļos divreiz gadā vai vismaz vienreiz pirms sezonas."
Linards Drukmanis: "Tas, ko rekomendē ražotājs – mainīt pēc sezonas jeb pirms un pēc ziemas."
Normunds Avotiņš: "Uzdrīkstos apgalvot, ka modernajos automobiļos slotiņas var mainīt jebkurš un pat jebkura. Tomēr ir daži priekšnoteikumi."
Šo operāciju labāk veikt gaišos un sausos apstākļos, nevis sniegputenī un tumsā. Ieteicams lietot darba cimdus, jo stiprinājumi var būt netīri un ieēdušies.
"Pats galvenais, ka turētājā ir stipra atspere. Pastāv risks saplēst stiklu. Ja to darāt paši, palieciet kaut ko apakšā."
Vējstikla slotiņas pakļautas laikapstākļiem un apkārtējās vides iedarbībai. Tām nepatīk arī ilgstoša nelietošana. Vasarā iznāk sagandēt slotiņas, ja atstāj karstā saulē; gumija paliek sausa.
Normunds Avotiņš: "Vasarā slotiņas nolietojas dabiski, sevišķi, ja brauc pa smiltīm. Ziemā slotiņas piesalst. Tāpēc vakarā tās vajag izslēgt. No rīta scenārijs ir sekojošs. Atnākat, viss sasalis, iedarbinām motoru, un mehānisms norauj slotiņu gumiju."
Neatkarīgajās laboratorijās slotiņu testiem izmanto īpašus stendus un maisījumu, kas līdzinās kukaiņu proteīnam. TV Auto ziņu testā izmantots parasts ūdens, kas tāpat parādīs atšķirības, ja tādas būs. Par tām vairāk skaties pievienotajā raidījuma sižetā.