"LCB ir paliecināta, ka bez tūlītējas SM rīcības būvniekiem 2022.gada būvniecības sezonu ir neiespējami sākt, jo tirgus svārstību dēļ pat galvenās izejvielas - bitumenu, gāzi, degvielu, metālu - par līgumu tāmēs-piedāvājumos norādītajām cenām iegādāties nav iespējams," teikts vēstulē.
Turklāt būvniekiem nākoties saskarties arī ar situāciju, kad nepieciešamās izejvielas vispār nav pieejamas. Piemēram, bitumenu būvnieki līdz šim iepirka Krievijā, Baltkrievijā un Polijā, kas arī to ražo no Krievijā iegādātas naftas. Saskaņā ar LCB rīcībā esošo informāciju, divas Polijas naftas pārstrādes rūpnīcas saistībā ar remontdarbiem ir pieteikušas darbības pārtraukšanu no maija līdz jūnijam. Bērziņš arī uzsver, ka bitumena un to saturošo produktu cena Polijā no 2021.gada līdz 2022.gada 4.martam ir pieaugusi par 37%, bet 2022.g. 13.marta piedāvājums sasniedza 670 eiro par tonnu ("Orlen") un 824 eiro par tonnu ("Lotos"). Papildu LCB ir informēti, ka aprīlī ir prognozējams cenas palielinājums vēl par 40 eiro tonnā.
Līdzīga situācija ir arī ar metāla izstrādājumiem - dažādu veidu armatūra un velmējumi pēdējos desmit gados tika piegādāti pamatā no Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas, un to cena bija ap 800 eiro par tonnu. Šobrīd kā alternatīvas iegādes vietas ir Vācija, Turcija un Itālija, un metāla cena par vienu tonnu svārstās no 2100 līdz 2500 eiro.
Arī degvielas cenu dinamika liecina par apmēram 30% sadārdzinājumu, salīdzinot ar 2021.gada cenām. LCB skaidro, ka degvielas patēriņa īpatsvars dažādos ceļu būves uzņēmumos ir atšķirīgs, jo Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kuru asfaltbetona ražošanas procesu (rūpnīcas darbību) nodrošina, izmantojot dīzeļdegvielu. Degvielas cenas ietekmē pilnīgi visu ceļu būvniecības līgumu izpildi. Piemēram, degvielas cenas pieaugums šogad martā ir radījis cenas pieaugumu transporta un būvtehnikas nozarē par aptuveni 30-40%.