Tikai retajam autoražotājam savā pastāvēšanas vēsturē izdodas panākt patērētāju paradumu maiņu tādā apmērā, kā tas izdevās Nissan ar modeli Qashqai pirms 15 gadiem. Ja pirms tam bija skaidri nodalītas automobiļu kategorijas – hečbeki, sedani, universāļi, apvidus auto –, bet pārejas segmenta starp tiem nebija, tad ar Qashqai tika izveidota un ātri vien sāka pildīties pilsētas krosoveru niša.
Matīss Karro par dzīvi, motokrosu un jauno Nissan Qashqai
Ātri tā pildījās tādēļ, ka pilsētas krosovers jeb hečbeks ar paaugstinātu klīrensu izrādījās tieši tāda veida auto, ko pie savas mājas vai garāžā vēlas redzēt vidusmēra patērētājs. Ja ilgu laiku Eiropā populārākās bija mazās un kompaktās klases automašīnas, tad līdz ar Qashqai nonākšanu tirgū 2007. gadā tendences sāka mainīties un uzvaras gājienu sāka kompaktie krosoveri. Tie ir funkcionālāki automobiļi par tradicionālajiem spēkratiem ar hečbeka virsbūvi, jo cita starpā sniedz arī lielāku braukšanas brīvību un pārliecību paaugstinātā klīrensa dēļ.
Ja salīdzina Qashqai automobiļus cauri tā paaudzēm, tad transformācijas ir acīm redzamas. Oriģinālais modelis patiesi bija kā kompaktklases hečbeks ar lielākiem riteņiem un klīrensu. Otrajā un nu jau trešajā paaudzē Qashqai ir audzis un jau ieguvis apvidus auto siluetu.
No tā iegūst ne tikai mašīnas saimnieka pašapziņa, jo auto izskatās pamatīgāk, bet arī viņa pasažieri, jo salonā ir vairāk vietas gan pašiem, gan bagāžai.
Pēdējās paaudžu maiņas rezultātā modeļa virsbūves forma būtiskas pārvērtības nav piedzīvojusi, un arī no aizmugures jaunais auto uzreiz atpazīstams kā Qashqai, turpretī pilsētas SUV konstrukcija, interjers un priekšpuses dizains ir pilnīgi jauni.
Modeļa priekšpusi tagad rotā jaunas konfigurācijas V veida radiatora reste, kuras abās pusēs ir LED lukturi. Tie Qashqai tagad ir standarta aprīkojums.
Greznākajos aprīkojuma līmeņos pieejami arī Matrix LED gaismekļi ar atsevišķi izslēdzamiem un ieslēdzamiem segmentiem, kas novērš pretī vai priekšā braucošo apžilbināšanu,
bet tai pašā laikā visos apstākļos nodrošina optimālu ceļa un tam pieguļošo teritoriju izgaismošanu. Pateicoties tam, ka LED lukturu bloki ir šaurāki nekā parastās halogēnās lampas, Qashqai priekšpuse ir ieguvusi jaunu gaismas parakstu ar bumeranga formas dienas gaitas lukturiem un svaigu, viegli futūristisku izskatu.
Jauna mašīnas konstrukcija savukārt nozīmē, ka Qashqai ir kļuvis lielāks un vieglāks vienlaicīgi. Augstums ir saglabāts līdzšinējais, turpretī garums, platums un riteņu bāze ir par attiecīgi 35, 29 un 19 mm lielāki. Lai gan bagāžnieks standarta konfigurācijā jau ir paaudzies līdz 504 litriem (+74 litri) un ar nolocītiem sēdekļiem tā tilpums ir veseli 1447 litri, jaunā Qashqai pašmasa ir par 60 kg zemāka. Lieki piebilst, ka mazāks svars nozīmē gan labāku dinamiku, gan zemāku degvielas patēriņu.
Gluži tāpat kā priekšpuses dizains, arī automobiļa interjers jeb tas, ko pazīstam kā salonu, ir jauns. Plašumu tajā katrs var subjektīvi novērtēt pats, taču apdarē izmantotie materiāli, uzmanība, kas pievērsta detaļām un dizaina risinājumiem, ir acīm redzama. Ja iepriekšējās paaudzes feislifta modelis salonā jau morāli sāka novecot, tad jaunais
Qashqai ir kā svaiga gaisa vēsma ar pilnīgi jaunu priekšējo paneli un ārkārtīgi bagātu aprīkojumu.
Protams, viss ir atkarīgs no maciņa biezuma, taču ar bāzes aprīkojuma pozīcijām pietiks vairumam krosovera lietotāju. Paverot maciņu plašāk vaļā, Qashqai jau iespējams apaudzēt ar aprīkojumu, kas modeli tuvina premium segmentam.
Bez apsildāmas stūres, apsildāma vējstikla un elektriski atverama bagāžnieka vāka jaunajā Qashqai ir pieejams gan pilnībā digitāls instrumentu panelis ar viegli nolasāmu informāciju un liela izmēra projekcijas displejs, gan adaptīvā kruīza kontrole, kas strādā roku rokā ar navigācijas sistēmu un pirms asākiem līkumiem patstāvīgi samazina ātrumu. Ja gribas pašu labāko, tad Tekna+ aprīkojuma līmenī ir pat priekšējie sēdekļi ar masāžas funkciju un Bose audio sistēma. Jāteic gan, ka
pat standarta audio risinājums ir gana kvalitatīvs un ļauj pilnā apmērā izbaudīt ne vien radio piedāvājumu, bet arī personīgās Spotify pleilistes,
kas pieejamas bezvadu režīmā caur Android Auto un Apple CarPlay saskarnēm. Par to, ka klausoties mūziku un pārlapojot dziesmu sarakstus košajā ekrānā telefons varētu palikt bez enerģijas, nav jāraizējas, jo Qashqai ir arī telefona bezvadu uzlādes panelis.
Runājot par dzinējiem, Qashqai gadījumā viss ir ļoti vienkārši – pagaidām pieejams tikai 1,3 litru turbo motors ar vieglā hibrīda sistēmu divās jaudas versijās, bet nedaudz vēlāk sekos arī elektriskā versija ar 1,5 litru benzīna dzinēju elektrības ģeneratora vietā. Nosvērtai ikdienas braukšanai pilnīgi pietiek ar bāzes motoru, kas MHEV versijā attīsta 140 zirgspēkus.
Dzinējs ir labs balanss starp dinamiku un ekonomiju, jo tam uzstādītais nelielais elektriskais starteris-ģenerators atbildīgākajos brīžos atslogo iekšdedzes motoru.
Proti, nelielais elektromotors un ar to savienotā neliela izmēra litija jonu baterija paver plašākas iespējas izslēgt motoru ripošanas un apstāšanās laikā, bet paātrinājuma laikā dod papildus 6 ņūtonmetru griezes momentu. 6 ir arī pārnesumu skaits ar motoru sajūgtajai manuālajai transmisijai, kas vilkmi novada priekšējiem riteņiem.
Pret veiktspēju prasīgākiem autobraucējiem jāizvēlas 1,3 litru DIG-T motora versija ar 160 zirgspēkiem. Arī tai ir MHEV vieglā hibrīda agregātu kopne veiktspējas un ekonomijas uzlabošanai, tikai pārnesumkārbas funkcijas pilda X-Tronic bezpakāpju variators ar bezgalīgi daudz pārnesumiem automātiskajā režīmā un 7 pakāpēm manuālajā režīmā. Kas būtiski, tikai jaudīgāko benzīnnieku iespējams komplektēt ar Nissan automātisko pilnpiedziņas sistēmu, kas pēc vajadzības līdz 50% dzinēja vilkmes novada uz aizmugurējo asi.
Degvielas patēriņš abām jaudas versijām ir no 6,3 līdz 7 litriem atbilstoši WLTP testu programmas braukšanas ciklam.
Bet tas, protams, var atšķirties atkarībā no izvēlētā braukšanas režīma, kuru Qashqai ir trīs – Eco, Normal un Sport.
Interesants un vienlaikus noderīgs jaunums, kas kļuvis pieejams kopš Nissan Qashqai paaudžu maiņas, ir NissanConnect Services mobilā lietotne, caur kuru paveras iespējas pārvaldīt savu auto. Tā, piemēram, var attālināti noskaidrot, cik daudz degvielas atlicis tvertnē, atslēgt un aizslēgt durvis, pamirkšķināt lukturus un ieslēgt skaņas signālu. Var noderēt, ja gadās mašīnu atstāt plašā stāvlaukumā un apmaldīties starp spēkratu rindām. Testa brauciens savukārt noderēs, lai izlemtu par to, kurš no Qashqai modeļiem ir piemērotāks vajadzībām un finansiālajām iespējām, jo modelis nosedz diezgan plašu cenu koridoru.
Tas maksā no 24 380 par pašu vienkāršāko versiju Visia komplektācijā līdz 39 480 eiro par Tekna+ modeli ar jaudīgāko benzīna dzinēju un pilnpiedziņu.
Ja nu gadījumā vēl nav pārliecības, ka Qashqai ir aplūkošanas un izmēģināšanas vērts auto, skaidrību šajā jautājumā palīdzēs gūt viens no labākajiem motokrosa braucējiem Latvijā, Matīss Karro, kurš kādā saulainā dienā izbrauca ar vienu sulīgi sarkanu Qashqai un padalījās iespaidos. Nu, un, protams, parunāja arī par dzīvi, motokrosu un saviem pienākumiem pēc aktīvās karjeras beigšanas. To skaties mūsu rubrikas Slavenība vs. Auto video.
Raksts tapis sadarbībā ar "Skandi Motors".