Asociācija: Biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšana būtiski nesamazinātu degvielas cenu

Raksta foto
Foto: Edijs Pālens/LETA

Biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšana būtiski nesamazinātu degvielas cenu, sacīja Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Indulis Stikāns.

Viņš skaidro, ka, meklējot risinājumus, kā samazināt degvielas cenu kāpumu, nav pieļaujama ideja par biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšanu, jo tas ir klajā pretrunā ar kopējo Latvijas un Eiropas mērķi mazināt energoatkarību no Krievijas resursiem un produkcijas.

Stikāns atzīmē, ka Latvijai ir jāskatās līdzīgā virzienā, kā to dara Francija, kas piešķirs subsīdiju jeb atlaidi par degvielu 0,15 eiro apmērā par katru degvielas litru.

"Mūsuprāt, arī Latvijai jāskatās līdzīgā virzienā, tostarp, kā samazināt izejvielu cenas un ražošanas izmaksas bioenerģijai, nevis jāatsakās no tās, radot papildu spiedienu uz fosilo degvielu, vairojot pieprasījumu pēc tās," viņš min.

Stikāns norāda, ka ideja par biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšanu nesaskan arī ar Eiropas Savienības (ES) zaļo kursu un emisiju samazināšanas plānu, kas aizvien paredz pakāpenisku atteikšanos no fosilās degvielas.

Pēc Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā paustā, atsakoties no biodegvielas, degvielas tirgotāji atkal būs spiesti atbalstīt Krievijas izcelsmes fosilo degvielu, jo ES valstīs biodīzeļdegvielas patēriņš vidēji veido 7%, tādējādi, atceļot šo piejaukumu, pieprasījums pēc naftas produktiem pieaugtu, radot jaunu pieprasījumu pēc tiem un pie ierobežota piedāvājuma attiecīgi jaunu cenu kāpumu. Tāpat samazināsies arī lopbarības ražošana, kuras deficītu un cenu pieaugumu jau tagad izjūt lauksaimnieki.

Stikāns uzsver, ka asociācijas veiktais pētījums liecina, ka biodegvielas piejaukuma ietekme uz dīzeļdegvielas cenu nav galvenais faktors cenu svārstībām. Nav novērojamas arī būtiskas cenu izmaiņas, sākoties vai noslēdzoties piejaukuma periodam. Apkopotie dati liecina, ka

problēmas ir tieši ar fosilās degvielas pieprasījuma/piedāvājuma ietekmi uz cenu, kā rezultātā tā aug straujāk nekā biodegvielas cena, bet, ja nebūs biodegvielas, cenas augs vēl straujāk.

"Līdz ar to ir maldīgi domāt, ka biodegvielas piejaukuma atcelšana varētu radīt būtisku ietekmi uz cenas samazinājumu, ir jāmeklē citi risinājumi, kā patērētājiem samazināt degvielas un pārējo energoresursu straujo cenu kāpumu, ko izraisījusi Krievijas agresija Ukrainā un ASV un ES ieviestās sankcijas," uzsver Stikāns.

Jau ziņots, ka koalīcijas partiju vidū pašlaik notiek sarunas par iespējam samazināt straujo degvielas cenu pieaugumu, kas radies saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā. Viens no piedāvātajiem variantiem ir bioloģiskās piedevas samazināšana degvielā.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija dibināta 2005.gadā. Asociācijas mērķi ir veicināt ar bioenerģijas izmantošanu saistīto valsts atbalsta programmu un rīcības plānu izpildi. Atbalstīt vietējos, ilgtspējības kritērijiem atbilstošu biodegvielu un biodegvielas izejvielu ražotājus, biodegvielu tirgotājus. Sagatavot priekšlikumus un virzīt jautājumus normatīvu sakārtošanai alternatīvo energoresursu ražošanai transportam ar mērķi samazināt CO2 emisijas.

Svarīgākais
Uz augšu