Izstrādājot riepas elektromobiļiem, riepu ražotāji saskaras ar jauna veida sarežģījumiem, jo centrālo lomu iegūst rites pretestības parametri.
Ar kādām problēmām saskaras elektroauto riepu izstrādātāji
Kad gandrīz pirms desmit gadiem jauno auto tirgū ienāca elektriskais BMW i3, daudz diskusiju izraisīja ne tikai tā piedziņa, tehnoloģijas un dizains, bet arī īpaši šaurās riepas. Tās lauza tradīcijas, ka automašīnas riepām ir jābūt ar zemu profilu un platām.
i3 riepas bija kardināli pretējas – ar lielu diametru, ar augstām malām un ļoti šauras.
Šādu koncepciju BMW inženieri izvēlējās tādēļ, ka minimāla rites pretestība ir papildus nobraucamo kilometru garants. Arī hibrīda BMW i8 priekšējie riteņi, tāpat kā elektriskā Tesla Roadster priekšējās riepas, bija proporcionāli krietni šaurāki nekā aizmugurējie riteņi.
Tagad, kad ielās parādās aizvien vairāk elektromobiļu un liela daļa no tiem ir arī gruntīgi spēkrati ar augstas veiktspējas elektromotoriem un smagām baterijām, kas nodrošina ne tikai lielu sniedzamību, bet arī augstu veiktspēju un paātrinājumu līdz 100 kilometriem stundā pat 3 sekundēs, i3 tipa šaurās riepas neder. Tādu auto kā Mercedes EQS, Tesla Model X vai Audi e-tron GT ražotāji saskaras ar izaicinājumiem, kam risinājumi jāmeklē esošajā riepu piedāvājumā, kam
jāspēj uz ceļu pārnest 600, 700 un vairāk ņūtonmetru griezes moments,
raksta vācu AutoBild.
Piemēram, 600 zirgspēkus spēcīgajam Audi RS e-tron GT izvēlētas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 riepas, kas tam nodrošina paātrinājumu no vietas līdz simtam nedaudz vairāk kā trīs sekundēs un vairāk nekā 250 km/h maksimālo ātrumu. Kad Audi izvēlējās Goodyear kā oriģinālā aprīkojuma ražotāju e-tron GT un RS e-tron GT, riepu ražotājs riepu tehniski pielāgoja jaunajiem izaicinājumiem, samazinot kustību riepas protektorā, no kā četru durvju kupejas ieguva precīzāku stūrēšanu un augstāku saķeres līmeni.
Ar Audi tehniski cieši saistītais Porsche Taycan brauc ar pielāgotajām Goodyear Eagle F1 vai līdzīgas konstrukcijas ātrgaitas riepām no Pirelli, kuras nācies krietni vien pārstrādāt, jo prasību komplekss ir milzīgs. Proti,
riepām ir jābūt ar zemu rites pretestību, kas uzlabo sniedzamības rādītājus un samazina troksni, pie viena nodrošinot maksimālu komfortu, bet tai pašā laikā riepām ir jānodrošina auto veiktspējai atbilstoša saķere un maksimāla drošība.
"Riepām ir jāspēj izturēt momentānais griezes moments un transportlīdzekļa palielinātais svars. Tām arī jāpalīdz palielināt nobraucamo attālumu un samazināt rites troksni, kas klusā elektroauto ir pamanāms labāk," skaidro Goodyear tehniskais direktors Lorāns Kolantonio. "Kad izstrādājam riepu elektromobilim, mēs koncentrējamies uz noteiktām jomām. Mēs varam, piemēram, izstrādāt protektoru tā, lai radītu lielāku nospiedumu. Mūsu protektora projektēšana arī novērš skaņas viļņu iekļūšanu rievās, un tas samazina troksni."
Divas un vairāk tonnas smagos elektromobiļos vairāk nekā līdzīga izmēra automašīnās ar iekšdedzes dzinēju no svara ir kopējais svars un brīvā telpa. Tādēļ elektromobiļu augstas veiktspējas riepām, kas tiek piedāvātas izmēros no 17 līdz pat 21 collai, nav paredzētas maiņas iespējas. Piemēram, amerikāņu ražotājs Rivian savus R1S un R1T elektriskos SUV un pikapu modeļus, kas sver krietni vairāk par divām tonnām, aprīko ar īpaši izstrādātām Pirelli Scorpion bezceļu riepām. Ir ražotāji, kas izvēlas riepas ar run-flat tehnoloģiju, lai caurduršanas gadījumā ar auto patstāvīgi varētu tikt līdz servisam. Bridgestone savukārt ir sākuši piedāvāt riepas ar B-Seal tehnoloģiju, kas neliela bojājuma gadījumā uzreiz noblīvē caurumu un novērš gaisa izplūšanu.