Pērkot mašīnu, cilvēks var izvēlēties tās krāsu. Parasti autoražotāji piedāvā piecus līdz desmit dažādus toņus, lai maksimāli apmierinātu pircēja intereses. Ir kam izvēles opciju ir mazāk, ir Rolls-Royce, kas piedāvā vairāk nekā 40 tūkstošus toņu, bet izvēles iespējas katrā ziņā pastāv. To gan nevar teikt par riepām. Lai kā tu gribētu savam jaunajam BMW sarkanas riepas, tās tik un tā būs melnas.
Kāpēc autoriepas ir melnas, nevis sarkanas
Vienalga – mazauto, elektroauto, liels Hummer vai kravas vilcējs – tā riepas būs melnas. Izņēmums ir šovu automobiļi un konceptauto, kas parasti gozējas prožektoru gaismās un var būt ar košiem riteņiem, bet sērijveidā ražots un ikdienas lietošanai domāts auto brauks ar melnām riepām. Arī rezerves ritenis bagāžniekā būs melns. Kāpēc tā? Tāpēc, ka riepu izturības palielināšas nolūkā ražošanas procesā gumijas maisījumam tiek pievienoti sodrēji, kas būtībā ir mikroskopiskas oglekļa daļiņas.
Riepu galvenā sastāvdaļa ir kaučuks, taču, spītējot ķīmiskai un termiskai apstrādei, kā arī dažādiem piemaisijumiem, tā konsistence nav piemērota ilgstošai ikdienas lietošanai. Tāpēc gumijas sastāvam tiek pievienoti sodrēji, kas riepai palīdz ilgstoši saglabāt elastību un formu, vienlaikus uzlabojot arī nodilumizturību. Var teikt, ka tieši pateicoties sodrējiem riepas braukšanas īpašības nemainās pat vairākus gadus pēc ražošanas.
Jāpiebilst, ka vēsturiski riepas nebija melnas. Pašos pirmsākumos, pirms vairāk nekā 100 gadiem, tās bija pelēcīgas vai pat baltas. Riepas pildīja savu primāro uzdevumu, taču ātri dila. Tikai pēc sodrēju noderīgo īpašību atklāšanas riepu sniegums lietošanā uzlabojās.
Dažādi autoriepu ražotāji gan veic eksperimentus ar krāsainu riepu izstrādi, taču pagaidām bez lieliem panākumiem. Teorētiski jau nebūtu problēmu izlaist riepas, kas lieliski papildina un akcentē automašīnas izskatu, taču tās tāpat īsā laikā zaudētu oriģinālo izskatu, jo ārējo apstākļu ietekmē riepu gumija kļūst poraina. Melnām riepām nenovēršamās krāsas izmaiņas nav tik labi redzamas.