Kombinētā tipa vieglie automobiļi jeb krosoveri ar nelielām atkāpēm ieņem ceturto daļu jaunu automašīnu tirgus. Privātpersonu izvēlē to īpatsvars ir vēl lielāks, lai gan paaugstināta automašīna ir dārgāka par analogu standartizmēra spēkratu. Nesen no jauna Mežciemā atvērtā multizīmolu autocentra Autohalle vadītājs Gundars Margēvičs uzskata, ka priekšrocību tomēr ir vairāk nekā trūkumu.
Kādu pilsētas krosoveru par 250-300 eiro mēnesī?
Gundars Margēvičs: "Pirmā lieta ir degvielas ekonomija. Salīdzinot ar lielajiem apvidniekiem, tā ir jūtamāka. Auto ir ietilpīgāks, salīdzinot ar kompaktklases mašīnām. Tad ir iekāpšana un izkāpšana, jo ir ērtāk izkāpt, ja automašīna ir nedaudz augstāka. Tā ir funkcionāla gan pilsētā, gan ārpus tās."
Par pieņemamiem 250 - 300 eiro mēnesī Autohallē piedāvā vairākus krosoveru modeļus no dažādiem ražotājiem. Nepelnīti mazāk pazīstams, piemēram, ir Suzuki SX4 S-Cross.
Gundars Margēvičs: "Pāris vārdos tas ir Šveices nazis. Funkcionāls, ilgtspējīgs, nedaudz konservartīvākiem pircējiem, kam patīk stabilas vērtības, kas kalpo ilgāk.
Suzuki reputācija nemainās gadiem. Modeļu nav daudz, tie mainās reti, un nelūst. Jaunais S-Cross ir svaigākais no Suzuki, maksā no 24 000 eiro, un tam vēl joprojām ir īsta automātiskā kārba.
Šī auto burvība ir tāda, ka tas pieejams arī ar pilnpiedziņu, kas ir lielākā vērtība šim automobilim. Vēl burvīgāk ir tas, ka S-Cross ar pilnpiedziņu Autohallē maksā tikpat, cik citi šīs klases automobiļi bez tās. Taču Suzuki iekārtojums patiesi ir superkonservatīvs. Ja gribas ko modernāku, jālūkojas Francijas virzienā.
Gundars Margēvičs: "Pamatlietas, kas jāzina, ka tā ir dizaina ikona un automašīna gandrīz premium segmentā. Ja apskatās apdares materiālus, tad var teikt, ka tas ir premium produkts. Es kā piemēru minēšu - bagāžniekā paceļot vāku, rokturis ir hromēts. Izslavētajiem vāciešiem tur ir rupja plastmasa."
Peugeot 2008 ir nesalīdzināmi vairāk versiju, motoru un ekstru nekā Suzuki. To pat var dabūt pilnībā elektrisku. Lai gan tā dzinēji ir mazi, jauda sniedzas līdz pat 155 zirgspēkiem. Arī astoņpakāpju "automāts" šai krosoveru klasē ir retums. Par mazāk nekā 25 000 eiro iznāk gan tas, gan 131 ZS turbodzinējs.
Gundars Margēvičs: "Salonā te uzrunā i-Cockpit, bet dizaina ziņā grūti atrast kaut ko, kas ir skaistāks un interesantāks."
Ja vienīgi neskaita Citroen C4, kas tehniski tas ir 2008 dvīnis līdz pat 100% elektriskajam modelim. Izskatā gan abi ir savrupi kā franču impresionistu novirzieni.
Gundars Margēvičs: "Arī C4 var sajust to eleganto dizainu. To var just pat vairāk nekā 2008. Šeit ir coupe virsbūve.
Pavisam nesen kompakto krosoveru tirgū ārpus dārgā premium šādi apveidi bija retums. Ja mēs paskatāmies sānu līniju, šī ir viena no skaistākajām kupejām līniju un risinājuma dēļ.
Citroen C4 slaidā līnija saglabājas arī vienkāršākajās bāzes komplektācijās. Piemēram, C4 ar superekonomisku dīzeļdzinēju, kāda daudziem vairs nav, maksā mazāk par 20 000 eiro. Neviens no apskatītājiem krosoveriem tomēr nevar palepoties ar īstenu sporta modeli – Peugeot 2008 GT arī īsti neskaitās. Toties Hyundai Kona tāds ir un saucas Kona N. Par 250 eiro mēnesī gan tāds neiznāks, taču var dabūt hibrīdu.
Gundars Margēvičs: "Protams, Hyundai Kona ir pilnpiedziņa un benzīna dzinēji. Ja par šo auto uzdod jautājumus, vai tam ir tas un tas, vieglāk atbildēt, ka ir viss. Skaidrs, ka iegādes ceļojums sākas ar budžetu, jo jāsaprot, ko varam un gribam. Piedāvājums varētu būt no 250 - 300."
Kā redzams, mūsu izvēlētajā cenu kategorijā dominē tieši krosoveri, nevis tradicionālie kompaktklases hečbeki. Nez, vai tie pazudīs no tirdzniecības pavisam?
Gundars Margēvičs: "Jā un nē. Ja tirgus mainīsies un kaut ko pieprasīs, tad ražotāji neuzspiež savas vajadzības, bet uzklausa pircēju vēlmes. Tur ir ļoti daudz parametru."
Aiz šiem parametriem atrodas reālas automašīnas. Šodien redzētos krosoverus Biķernieku ielā var izmēģināt, jo tie jau ir piereģistrēti un ar valsts numuriem.