Ar katru dienu digitālā vide piedāvā arvien vairāk risinājumu karjerai, pašizaugsmei, brīva laika pavadīšanai un līdzdalībai, un ir svarīgi, lai ikvienam jaunietim būtu prasmes pilnvērtīgi izmantot digitālās iespējas.
Darbs ar jaunatni dod jauniešiem iespēju būt aktīviem un radošiem digitālajā sabiedrībā, pieņemt pārdomātus un pamatotus lēmumus un uzņemties atbildību par savu digitālo identitāti un kontrolēt to.(2) Digitālais darbs ar jaunatni var arī palīdzēt jauniešiem pasargāt savi un apkārtējus no riskiem tiešsaistē – uzlabot savas kiberdrošības un medijpratības prasmes, apkarot naida runu un dezinformāciju digitālajā vidē.
Digitālais darbs ar jaunatni sniedz ne tikai jaunas iespējas, bet arī izvirza vēl nepieredzētus izaicinājumus – kā iesaistīt arī tos jauniešus, kuriem digitalizētā sabiedrībā pastāv risks tikt atstātiem novārtā? Tie varētu būt jaunieši, kuri finansiālu apstākļu dēļ nevar iegādāties mūsdienu tehniskās ierīces vai arī tie, kuri neieslēdz kameras aktivitāšu laikā, jo kautrējas rādīt savu dzīves vietu, jaunieši attālos reģionos, kuri saskaras ar sliktu interneta pārklājumu, jaunieši ar redzes vai dzirdes traucējumiem, kuriem ir ierobežotas iespējas saņemt informāciju, kā arī tie jaunieši kuru iesaisti ierobežo vēl kādi šķēršļi.
Digitālās plaisas pārvarēšana ir viens no uzdevumiem sabiedrības digitalizācijas procesā.
Plānojot un īstenojot digitālo darbu ar jaunatni būtiski ir atcerēties gan par piekļūstamības nodrošināšanu, gan arī par nepieciešamās infrastruktūras un tehnisko līdzekļu pieejamību visiem jauniešiem.
Jaunatnes darbinieks, veicot digitālo darbu ar jaunatni, var ne tikai sniegt jauniešiem jaunas zināšanas un prasmes, bet arī pats mācīties no viņiem, izzinot jaunās digitālās pasaules tendences. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka tieši jaunatnes darbiniekam ir iespēja palīdzēt
jauniešiem apgūt mūsdienās tik ļoti nepieciešamās digitālās prasmes, sniedzot iespēju tās attīstīt un pielietot drošā vidē.
Raksts tapis sadarbībā ar Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociāciju (LIKTA) un Izglītības un zinātnes ministriju (IZM).