Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba
Iesūti ziņu!

Latvijā no trešdienas bloķēs "Yandex Go" darbību

Raksta foto
Foto: Zane Bitere/LETA

Autotransporta direkcija no trešdienas, 23. marta, anulējusi tīmekļvietnes un mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēja "Yandex Taxi" reģistrāciju, kā arī bloķējusi mobilās lietotnes "Yandex Go" darbību, informēja Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone.

Viņa skaidroja, ka šāds lēmums pieņemts, konstatējot, ka kompānija nodrošina aktīvu datu apmaiņu ar serveriem, kas ir izvietoti Krievijā.

Tādējādi visiem elektronisko sakaru komersantiem ir nosūtīts pieprasījums bloķēt mobilo lietotni un tīmekļvietni "Yandex Go".

No trešdienas pārvadātāji vairs nedrīkstēs izmantot mobilo lietotni "Yandex Go" un šis pakalpojumu sniedzējs vairs nevarēs nodrošināt pakalpojumus Latvijas teritorijā, informēja Plone.

Viņa atzīmēja, ka atbilstoši Autopārvadājumu likumam autovadītājiem un pārvadātājiem, kuri turpinās izmantot "Yandex Go", var tikt piemērots sods par nereģistrētas tīmekļvietnes izmantošanu.

Autotransporta direkcija, veicot faktiskās situācijas novērtējumu attiecībā uz "Yandex Taxi" nodrošinātās mobilās lietotnes "Yandex Go" datu plūsmu, fiksēja IP adreses, uz kurām aplikācija nosūta un/vai saņem datus, un konstatēja, ka "Yandex Go" veic datu apmaiņu ar Krievijā esošiem serveriem. Tādējādi secināts, ka dati par Latvijas teritorijā piedāvātajiem, pārvadātāja veiktajiem un atteiktajiem komercpārvadājumiem, autovadītājiem, transportlīdzekļiem, kā arī maksājumu karšu un veikto maksājumu dati tiek novirzīti iespējamai apstrādei un glabāšanai serveros, kas atrodas Krievijā.

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norāda, ka datu nodošana valstīm, kas nav Eiropas Savienības (ES) vai NATO dalībvalsts ir būtisks pārkāpums, kas apdraud valsts drošību un rada iespēju piekļūt datiem par Latvijas un ārvalstu iedzīvotājiem, kuri izmanto tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumus.

"Yandex Go" gan plāno apstrīdēt Autotransporta direkcijas lēmumu, kas par to esot uzzinājusi no plašsaziņas līdzekļiem.

"Mēs nepiekrītam bloķēšanai un arī tās oficiālajam pamatojumam. Plānojam lēmumu apstrīdēt," pauž "Yandex Go" preses dienestā. Vienlaikus uzņēmuma pārstāvji aģentūrai LETA nekomentēja, kur tieši lēmums tiks apstrīdēts.

Tāpat "Yandex Go" pārstāvji norāda, ka uzņēmums nekad nav noliedzis, ka pakalpojuma algoritmi var izmantot Krievijas serverus vienlaikus ar Somijas datu centru.

"Latvijas lietotāju dati tiek glabāti, stingri ievērojot ES regulas un Vispārējo datu aizsardzības regulu (GDPR) - regulējumu, kas ir izstrādāts un pieņemts ES, tostarp arī Latvijā," pauž "Yandex Go" pārstāvji, piebilstot, ka 2020.gadā uzņēmuma serviss veiksmīgi veica reģistrāciju Autotransporta direkcijā, kas apstiprināja "Yandex Go" atbilstību regulējumam. Kopš tā laika nav veiktas nekādas izmaiņas servisa uzbūvē.

Šī ir otrā reize, kad Autotransporta direkcija lēmusi bloķēt mobilās lietotnes "Yandex Go" darbību Latvijas teritorijā.

2020. gada martā mobilā lietotne "Yandex.Taxi" un tīmekļvietne "taxi.yandex.lv" tika bloķēta, jo pakalpojumu sniedzējs nebija reģistrējies Autotransporta direkcijā, bet turpināja nodrošināt komercpārvadājumus.

No 2020.gada 22.janvāra tīmekļvietnes un mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem, ar kuras starpniecību var izsaukt un apmaksāt pārvadājumu pakalpojumus ar vieglo automobili, jābūt reģistrētiem Autotransporta direkcijā. Tie, kuri nav reģistrējušies, Latvijā savus pakalpojumus piedāvāt nedrīkst. Reģistrējoties direkcijā, pakalpojumu sniedzējiem jāievēro virkne prasību, tostarp jānodrošina, ka dati par pasažieriem, pārvadātājiem, kā arī maksājumu karšu dati tiek apstrādāti un uzglabāti tikai ES vai NATO dalībvalstīs.

Tāpat ziņots, ka ES sankcijām saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā tika pakļauts Krievijas "Yandex" izpilddirektors Tigrans Hudaverdjans, taču uzreiz pēc tam viņš atkāpās no amata.

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Svarīgākais
Uz augšu