“Jaunais [Viļņas] mērs no pirmajām dienām strādāja pie izpratnes maiņas par “zaļo pilsētu”.
Tā, piemēram, tika noteikti 12 punkti, kuros aprakstīti ielu veidošanas principi.
Piemēram, veidot šaurākas brauktuves, veicinot drošāku pārvietošanos. Taupīt līdzekļus brauktuvju kopšanai, būvēšanai, segumu maiņai. Saglabāt esošos pilsētas kokus.
VIDEO. Oto Ozola animēta simulācija – kā izskatītos Rīgas ielas bez automašīnām?
Veidojot jaunu būvprojektu, novērtēt esošos kokus, piemēram, tādus, kas aug simtiem gadu, jo tiem ir milzu vērtība.”
Oto min piemēru no Rīgas, kur pie autoostas nesen pārstādīja koku, ko pirms 50 gadiem stādījuši paši autoostas darbinieki un ko sakarā ar “Rail Baltica” darbu nācās pārstādīt.
Tas izmaksāja ap 50 tūkstošiem eiro. “Savukārt, iestādot mazu koku, tas nesniedz tūlītēju labumu pilsētvidei. Šis koks vēl nenoēno, nerada kuplu vainagu, agresīvajā vidē tas var neizdzīvot,” saka Oto.
Pilsētvidē katrs cilvēks dzīvo savā “šūnā” – mājvietā, saka Vita.
“Vide, kuru cilvēks veido, kā pats vēlas. Problēmas rodas tad, kad cilvēks uzskata, ka viss ārpus mājvietas esošais viņu vairs neskar. Mums vēl nav radusies izpratne par to, kā laukus ieviest pilsētā - gan daudzdzīvokļu namos, gan privātmājās. Pilsētnieki tomēr cieš no tā, ka pilsētvidē trūkst zaļo zonu,” saka Vita.
Kādas ir būtiskākās problēmas Rīgas pilsētā, kas nopietni kaitē dabai?
“Pilsētā cilvēki vairāk pelna un saražo vairāk atkritumu. Vairāk pērkam, saskaramies ar dažādiem kārdinājumiem. Un, tā kā trūkst pietiekami daudz zaļo zonu, mums rodas iespaids, ka daba ir ārpus pilsētas.”