Vecās riepas ceļu sadārdzina, taču padara to izturīgāku pret bojājumiem

Ceļa asfaltēšana
Ceļa asfaltēšana Foto: Shutterstock

Latvijas folklorā jau iesakņojies teiciens par asfaltu, kas pavasarī nokūst līdz ar sniegu. Var jau smīkņāt, tomēr tā ir nopietna problēma, kas galvassāpes sagādā visiem autobraucējiem. 

Viena no visvairāk apspriestajām tēmām Latvijā, it īpaši pavasaros, ir sliktie ceļi. Tāpēc Latvijas zinātnieki strādā, lai ceļu segumu padarītu kvalitatīvāku un ilgtspējīgāku. Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības inženierzinātņu fakultātes vadošo pētnieku, zinātņu doktoru Viktoru Haritonovu, kurš jau gadiem pēta asfaltbetonu un bitumenu, to novecošanu un uzvedību dažādās temperatūrās, īpaši interesē rises, kas veidojas uz ceļiem, raksta žurnāls Ir.

Meklējot to rašanās iemeslus un novēršanas veidus, secināts, ka vainīgs ir tieši bitumens — galvenā saistviela ceļu segumos. Ilga darba rezultātā Haritonovs kopā ar kolēģiem radījis ceļu segumu, kura sastāvā ir pārstrādātas riepas. Tiek prognozēts, ka 

šāds segums kalpos par 2 līdz 4 gadiem ilgāk nekā līdz šim izmantotie materiāli.

Bitumenam, kurš kalpo kā saistviela šķembu salīmēšanai asfaltbetonā, būtu jāpievieno, piemēram, elastīgs polimērs, lai tas būtu noturīgs pret rišu veidošanos karstumā un plaisu veidošanos sala apstākļos. Uzklājot ceļam nemodificētu bitumenu, rises veidojas 40—45 grādos, bet plaisas — jau mīnus 10 grādos. Modificētam bitumenam rises veidojas tikai 60 grādu karstumā, bet plaisas — sākot no mīnus 20 grādiem.

Kā raksta žurnāls Ir, pateicoties Haritonova un viņa kolēģu pētījumiem, uz visiem jaunbūvējamajiem A kategorijas ceļiem pilnīgi noteikti, un arī vairuma B kategorijas ceļu Latvijā jau tagad lieto tikai modificētu bitumena kompozītu, kas paplašina vielas izmantošanas īpašības.

"Visiem labi zināms kompozīts ir dzelzsbetons — tērauds plus betons. Krasi atšķirīgi materiāli, kas viens otru papildina. Par modificētu bitumena kompozīciju var teikt to pašu — mēs izplešam tā robežas," uzsver zinātņu doktors.

Cik veiksmīgi tiek izplestas šīs robežas, patlaban tiek testēts ar pirmajām tonnām eksperimentālā asfaltbetona seguma, kurš veiksmīgi izgatavots un uzklāts uz ceļa posma Jelgavas novada Vilces pagastā četrus centimetrus biezā kārtā. Šis ceļa posms tiek intensīvi izmantots ikdienā, pa to brauc daudz smago automašīnu, tāpēc zinātnieki var gūt labu priekšstatu par to,

kā no vecām riepām gatavotais ceļš kalpos ilgtermiņā, kāda ir riepu saķere ar to, kāda ir noturība pret rišu un plaisu veidošanos.

"Līdz ar to jauniegūto materiālu pārbauda ne tikai vide — temperatūras maiņas, saule, saules radiācija —, bet arī intensīva noslodze, un tas ir labi," saka Haritonovs, piebilstot, ka šis ceļš noteikti kalpos vairāk nekā 10 gadus, tātad par aptuveni 2—4 gadiem ilgāk nekā tradicionālais ceļa segums.

Vairāk par ceļu būvē izmantojamā bitomena izgatavošanu, izmantojot nolietotas riepas, kuru krājumi Latvijā tiek lēsti 105 000 tonnu apmērā, lasi žurnālā Ir.

Uz augšu