Nepieciešams steidzami risināt ieilgušās problēmas STEM (zinātne, tehnoloģija, inženierzinātnes un matemātika) izglītībā, jo šajā jomā ir nepietiekams absolventu skaits gan profesionālajā vidējā, gan arī augstākajā izglītībā un jau ilgstoši veidojas darbaspēka iztrūkums, portālam TVNET pavēstīja Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) pārstāvji.
LDDK: Steidzami jāuzlabo skolēnu zināšanas STEM mācību priekšmetos
LDDK, balstoties uz līdzšinējo pieredzi, informē, ka vispārējās izglītības iestāžu absolventi nereti ir nepietiekami sagatavoti studijām augstskolā, īpaši eksaktajās zinātnēs, par ko liecina lielais studentu atbirums, un tikai neliels skaits izglītojamo izvēlas kārtot centralizēto eksāmenu fizikā un ķīmijā.
"Kā rāda darba tirgus prognozes, Latvijā nākotnē būs liels dabas un inženierzinātņu speciālistu iztrūkums, kas var negatīvi ietekmēt Latvijas tautsaimniecības attīstību," tā LDDK.
Lai risinātu šos jautājumus, LDDK kopā ar SIA “Latvijas Mobilais Telefons”, Rīgas Tehnisko universitāti un citiem sadarbības partneriem ir sagatavojis ideju par STEAM liceja attīstību. Proti, izveidot tiešsaistes kursus vidusskolas līmeņa matemātikas, fizikas un ķīmijas priekšmetiem, lai skolēniem un pirmo kursu studentiem būtu pieejami mūsdienīgi digitālie mācību materiāli, kas vienlaikus nodrošina skaidru struktūru un nepieciešamo atbalstu, sekmējot skolēnu un studentu pašvadītu mācīšanos.
LDDK arī atbalsta kopīgi ar LETERA virzīto ideju par plašāku atbalstu fizikas, matemātikas un ķīmijas apguvei vidējā izglītības posmā. LDDK aicina rast iespēju nodrošināt pietiekamu finansējumu pilotprojektam, lai līdz 2023. gada septembrim Latvijas fizikas skolotājiem būtu pilns metodisko materiālu komplekts fizikas kursam un būtu sagatavotas iestrādes valsts līmeņa metodiskā atbalsta sistēmas izveidei.
Tāpat darba devēji atkārtoti aicina ieviest centralizēto dabaszinātņu eksāmenu pamatskolas noslēgumā un obligātu centralizēto eksāmenu kādā no dabaszinātņu jomām vidusskolā, kas vienlaikus atspoguļotu Latvijas skolēnu zināšanu līmeni šajos priekšmetos un situācijas nopietnību.
Valsts līmenī būtiski arī rast līdzekļus, lai skolēniem visā Latvijā būtu iespēja un motivācija piedalīties tehniskās jaunrades nodarbībās, jo pašlaik tikai apmēram 5% no visiem interešu izglītības dalībniekiem apmeklē tehniskās jaunrades pulciņus.
Kā uzsver LDDK, neviena no šīm iniciatīvām nav īstenojama bez labi sagatavota un motivēta pedagoga, tāpēc LDDK ieskatā būtiski nodrošināt atbilstošu atalgojumu un citu nepieciešamo atbalstu, lai skolotāji var atbilstoši veikt savus pienākumus, savukārt skolēni izvēlētos apgūt skolotāja profesiju un pēc iegūtās izglītības arī turpinātu darbu skolā. Vienlaikus ir jāturpina darbs pie skolu tīkla sakārtošanas, lai efektīvāk izmantotu izglītības sistēmā jau šobrīd pieejamos resursus.