Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Augstākas cenas un mazāka izvēle: eksperti prognozē autotirgus nākotni

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Aizvadītajos divos gados autoindustrija piedzīvojusi lielākos satricinājumus pēdējo 30 gadu laikā. Kādi izaicinājumi gaida mūs turpmāk?

Ilze Grase-Ķibilde, Volkswagen un Audi importētāja Moller Baltic Import izpilddirektore: "2021. saskārāmies ar pusvadītāju problēmu, kas sekoja Covid. Pirmo reizi redzējām, ka piegādes ir mazākas nekā pieprasījums."

Kad šķita, ka krīze teju jau pārvarēta, notika tas, kam neviens neticēja, - Krievijas iebrukums Ukrainā.

Ilze Grase-Ķibilde: "Šis gads sākās ar pozitīvu garu. Rūpnīcas iestrādājās, uz vietas varēja sākt plānot. Līdz 24 februārim."

Tas bija šoks visai auto industrijai, bet jo īpaši Volkswagen grupai.

Ilze Grase-Ķibilde: "Mūsu galvenais izaicinājums ir vadu savienojumi. Ar pusvadītājiem varam izlīdzēties, bet bez vadu savienojumiem automašīnu nav iespējams saražot."

Kabeļu piegādes pārtraukuma dēļ uz divām nedēļām tika apturētas vairākas VW, Audi, Škoda un Porsche rūpnīcas.

Ilze Grase-Ķibilde
Ilze Grase-Ķibilde Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Ilze Grase-Ķibilde: "Man ir prieks redzēt, ka pirmajā dienā jau 250 cilvēki VAG grupā piesaistīti rast risinājumu."

Kopš kara sākuma pagājis vairāk nekā mēnesis, un ražošana atsākusies. Taču problēma vēl ne tuvu nav atrisināta.

Gundars Margevičs, SIA Autohalle direktors: "Rezultāts ir tāds, ka ir divas problēmas - Covid un karadarbība. Autobūve atkarīga no energoresursiem utt. Mašīna sastāv no daudziem materiāliem, un ir daudz piegādātāju."

Gundars Margevičs
Gundars Margevičs Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Andris Kulbergs, Auto asociācijas prezidents: "Varam secināt, ka vieglāk pārcieta šo problēmu Āzijas markas. Bet arī viņiem cenu kāpums ir neizbēgams." 

Ilze Grase-Ķibilde: "Covid mūs pārsteidza, tagad ir jauna problēma. Ir jautājumi, uz kuriem nav atbilžu."

Viens no šādiem jautājumiem ir - kādas sekas Ukrainas karš un Krievijai piemērotās sankcijas atstās uz autoindustriju ilgtermiņā?

Andris Kulbergs: "Runājot par ilgtermiņu, zinām, ka Krievija ir izejmateriālu piegādātāja. Tā piegādā 25% parādija, ko lieto katralizatoros."

Otrs ir niķelis, kur Krievija ir 50% piegādātāja. Tas ietekmē bateriju ražošanu. Vai naftas produktu cenu kāpums veicinās vētrainu elektromobiļu pieprasījuma pieaugumu?

Gundars Margevičs: "Es domāju, ka esam pagrieziena punktā, 100% ar EV jau visi nebrauks."

Vēl kādu laiku dzīvos dažādi veidi, bet skaidrs ka interese par EV un hibrīdiem ar katru gadu palielinās. Lai vai kāda būtu tālākā notikumu attīstība, automašīnu pircējiem jārēķinās ar tālāku cenu kāpumu un garākām piegādēm.

Ilze Grase-Ķibilde: "Tas, ka mašīnas kavējas, nav dīleru vaina, bet industrijas situācija."

Gundars Margevičs: "Ir modeļi, kas pieejami šodien, nākamais līmenis ir 3-4 mēneši, tad 6-9, un tad ir tādi modeļi, kas jāgaida gadu."

Automašīnas ir pieejamas, bet ne tādas, kā vajag vai izvēlas. Samazinās izvēles iespējas. Tas gan būs ļoti atkarīgs no konkrētā ražotāja.

Andris Kulbergs
Andris Kulbergs Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Ilze Grase-Ķibilde: "Mēs esam laikus pasūtījuši mašīnas, ir pieeja brīvajai noliktavai un pieeja automašīnām, kuru specifikācijas var pamainīt."

Taču vienā jautājumā raidījuma TV Auto ziņas aptaujātie eksperti ir vienisprātis.

Gundars Margevičs: "Cenas augs. Tur ir energoresursi, inflācija, alga, viss."

Andris Kulbergs: "Automašīnu cenas kāpa jau pagājušogad. Šogad jārēķinās ar prognozi no 6 līdz 12%."

Moller Baltic Import izpilddirektores prognoze gan ir pieticīgāka - 2 līdz 3%, taču cenu paaugstināšana var atkārtoties, tā ka tas pats vien iznāk. Vairāk laimējies tiem, kas automašīnas pasūtinājuši agrāk un nav no tām atteikušies.

Ilze Grase-Ķibilde: "Par mašīnām, kas pasūtītas, tām esam garantējuši cenas. Attiecīgi cenai nevajadzētu mainīties."

Uz augšu