Rūpnīcas "Sarkanā zvaigzne" komanda jau deviņdesmito gadu sākumā domāja par mikromobilitāti un izgatavoja unikāla dizaina mopēdu "Pony". "Ātruma cilts" vadītājs Pauls Timrots nu atgriežas pagātnē un aplūko Poniju ar kabīni un kravas kasti.
Latviešu mikromobilitātes versija – 90.gadu mopēds "Pony"
"Pony" jeb "Ponijs" radīts 1994. gadā rūpnīcā "Sarkanā zvaigzne". Braucamrīka projekta autors no A līdz Z bija leģendārais Gunārs Glūdiņš, un arī konstruktori "Ponijam" veltījuši lielu uzmanību. Glūdiņa kolēģis, dizainers Jānis Kārkliņš zina stāstīt, ka "Ponija" idejas pamatā bijusi mānīga doma, ka šāds transportlīdzeklis varētu noderēt piegādēm lielpilsētās.
Braucamais radīts juku laikos, kad tika meklēti jauni ceļi un risinājumi. "Sarkanā zvaigzne" tika pārdēvēta par "Rīgas Motorūpnīcu", darbinieku vairs nebija daudz, algas bija smieklīgi mazas, bet palikušie dizaineri skaitīja gadus līdz pensijai.
Šajā laikā rūpnīcā viesojies kolēģis no Zviedrijas, kurš uz dzimteni paņēmis līdzi divus "Pony" mopēdus, jo bija iecerējis radīt līdzīgu elektroversiju iekšējai lietošanai savā rūpnīcā. Tomēr arī šī ideja nepiedzīvoja dienasgaismu, bet mopēds veiksmīgā kārtā atgriezās Rīgas Motormuzejā.
Agris Šmits, Rīgas Motormuzeja vadītāja vietnieks, izpētījis, ka pēc dizaina izstrādāšanas bija iecerēts "Pony" mopēdus ražot sērijveidā, bet laiks tam tiešām nebija labvēlīgs. Kopumā tika uzbūvēti pieci šādi braucamie, viens no tiem – ar vaļēju kabīni. Pārējo "Pony" mopēdu liktenis nav zināms.
Latvijas dizaineriem bijuši padomā arī citi mazauto un unikāla dizaina spēkrati, piemēram, autobuss kinooperatoriem. Kādi neparasti modeļi vēl tikuši dizainēti, noskaidrosim jaunajā raidījuma sērijā.
Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".