Covid-10 un tagad 52. dienu notiekošais karš izjaucis sen solīto "Škoda" jauno pasažieru vilcienu piegādi. Iepriekš tika plānots, ka tos pa sliedēm no Čehijas uz Latviju vedīs caur Baltkrieviju un Lietuvu. Tagad to izdarīt nav iespējams. Un tikai šonedēļ pirmais jaunā elektrovilciena vagons izjauktā veidā ar smago auto Čehijā tiek vests no Ostravas pilsētas uz Pilzeni. Tur to atkal saliks un testēs. Tad atkal jauks laukā un vedīs uz Latviju. Vai nu ar smagajiem auto vai izmantojot kuģus. Un šādi uz Latviju būs jāved visi vagoni un lokomotīves. “Pasažieru vilciena” vadītājs sola, ka "Škoda" papildus naudu no Latvijas par būtiski sadārdzināto loģistikas kalambūru pagaidām neprasa. Līgums to neparedzot.
Tomēr atkarība no Krievijas būs arī šajos jaunajos vilcienos. Kā iepriekš esam stāstījuši, Krievijas un Baltkrievijas kompānijās ražotās sakaru iekārtas, ar ko aprīkota mūsu dzelzceļa infrastruktūra, joprojām tiek izmantota. Neoficiāli zināms, ka Krievija ar šo iekārtu palīdzību šādi spēj redzēt praktiski visus Latvijā kursējošos vilcienus un vagonus. Latvijas dzelzceļš šīs iekārtas sola nomainīt 2-3 gadu laikā. Bet, lai jaunie un modernie "Škoda" vilcieni spētu izmantot veco Latvijas infrastruktūru, tos nāksies arī aprīkot ar Krievijā ražotām specifiskām iekārtām.
Vai to iegāde sankciju apstākļos būs iespējama, tas līdz galam nav zināms.
Pirms dažiem gadiem uz Krievijas atkarības adatas gandrīz uzsēdās Latvijas nacionālā aviokompānija Airbaltic. Politiskajos kuluāros izskanēja ideja, ka tā verētu iegādāties Krievijā būvētos Sukhoi SuperJet lidaparātus. Darījums tomēr nenotika.
Bet būtiska atkarība no Krievijas ir izveidojusies sabiedriskā transporta pakalpojumam Daugavpilī. Pašvaldība iegādājusies Krievijā Tverā ražotus tramvajus un pēc tam regulāri no rūpnīcas pirkusi rezerves daļas.
Latvijas dzelzceļš atbildēja, ka Krievijā ražotajiem vagoniem un lokomotīvēm rezerves daļas viņi šobrīd meklē arī Vācijā, Polijā, Ungārijā un arī Ķīnas un Indijas tirgos. Krīze vagonu tehniskajā stāvoklī pagaidām nedraudot un šogad plānots veikt 3-4 lokomotīvju remontu.