Skolēnu komanda “Team Data” no Latvijas izcīnījusi 1. vietu prestižajā IT un mākslīgā intelekta tēmām veltītajā izaicinājumā “Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathons 2022”, portālu TVNET informēja pārstāve Linda Miltiņa.
Latvijas skolēni izcīna pirmo vietu pasaules mākslīgā intelekta hakatonā
Tajā Latvijas jaunieši piedalījās ar savu projektu, kas veltīts sikspārņu populācijas saglabāšanai pasaulē.
Kā norādīja Miltiņa, hakatonu mērķis ir sagatavot skolēnus mākslīgā intelekta vadītai nākotnes ekonomikai un nodrošināt viņus ar zināšanām un prasmēm, kas būs nepieciešamas nākotnē. Šī gada hakatonu pirmo sēriju kopīgi rīkoja uzņēmumi “Microsoft”, KPMG un starptautiskā organizācija UNESCO.
Hakatona pirmās sērijas galvenā tēma šogad bija mākslīgā intelekta izmantošana mūsu planētas labā. Mākslīgais intelekts ir viens no galvenajiem instrumentiem, lai risinātu vairākas šobrīd pasaulē aktuālas problēmas, tostarp kvalitatīva izglītība visiem, cilvēktiesību ievērošana, vienlīdzība, iekļaušana un vides ilgtspējība, norāda hakatona organizatori.
Hakatonā piedalījās 21 komanda no deviņām valstīm: Austrijas, Bulgārijas, Ēģiptes, Kazahstānas, Latvijas, Pakistānas, Krievijas, Saūda Arābijas un Šveices. Katrā komandā bija pieci skolēni un viens skolotājs. Pēc virknes praktisku vingrinājumu skolēni savas zināšanas lika lietā “Mākslīgais intelekts Zemei” izaicinājumā. Dalībnieku uzdevums bija izmantot mākslīgo intelektu, lai risinātu kādu no galvenajām vides un ilgtspējības problēmām, ar kurām saskaras mūsu planēta. Lai viņu ideja būtu lietojama reālajā dzīvē, skolēniem bija jāspēj paredzēt dažādas problēmas, analizēt detaļas un jāizmanto radošā domāšana.
“Team Data” no Latvijas hakatonā izcīnīja pirmo vietu, izstrādājot projektu sikspārņu populācijas saglabāšanai, kas īpašu ievērību izpelnījās ar pārdomāto un praktisko risinājumu šai problēmai.
Latvijas komandas izstrādātais projekts paredz modelēt sikspārņu detektorus, kas uztvertu specifiskas skaņas, ko dzīvnieki rada eholokācijas procesā lidojuma laikā. Detektori ļautu atrast un kartēt sikspārņu ligzdas. Uzkrātos datus, izmantojot mašīnmācīšanās modeli, vēlāk apstrādātu mākslīgais intelekts, sniedzot kvalitatīvu analīzi un objektīvu pārskatu par konkrētām sikspārņu kolonijām. Šie dati pēc tam būtu ļoti svarīgi, lai īstenotu pārdomātus un pamatotus sikspārņu populācijas saglabāšanas pasākumus plašās teritorijās.
Savukārt 2. vietu izaicinājumā ieguva “Team Unicode” no Kazahstānas ar mākslīgā intelekta projektu tīģeru populācijas saglabāšanai. Savukārt 3. vietu dalīja divas komandas no Bulgārijas.
Kā norādīja Miltiņa, “Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathons” galvenais mērķis ir iedvesmot jauniešus no dažādām pasaules malām un vidēm uzņemties atbildību par savu nākotni, aktīvi iesaistīties vides aizsardzībā un, iespējams, kādu dienu radīt ideju, kas spēs mainīt pasauli.
Hakatona galvenais princips - dot jauniešiem iespēju izmēģināt roku mākslīgā intelekta izstrādē, lai rastu risinājumus reālām dzīves situācijām un problēmām. Vienlaikus skolēniem bija arī iespēja iepazīties ar Microsoft vadlīnijām ētiska mākslīgā intelekta izstrādē un to, cik svarīgs ir ētikas jautājums mākslīgā intelekta, datu apstrādes, modeļa izvēles un statistiskās pārbaudes kontekstā, kā arī darbā ar tā dēvētajiem lēmumu pieņemšanas kokiem, regresijas un “gadījuma mežu” modeļiem nozīmīgu problēmu risināšanā.