Bobijam Makferinam bija tāda dziesma ar nosaukumu Don’t Worry, Be Happy. Latviski tas varētu skanēt kā Neraizējies, esi vienkārši laimīgs. Ar nedaudz pārfrāzētu saukli - Don’t Worry, Be Duster - pie mums ir ieradies jaunais Dacia Duster, un ar tā ECO-G versiju, ko mums laipni piešķīra Renault un Dacia dīlera Norde salonā, devāmies testēt galvaspilsētas ceļus un neceļus.
Pirmie iespaidi: Dacia Duster, kas brauc ar gāzi
Ja modelis ar vārdu Duster mūsu vidū ir jau 12 gadus, tad jēdziens ECO-G daudziem vēl varētu būt svešs. Vienkāršiem vārdiem runājot, Dacia modelis ar šādu papildinājumu nosaukumā ir ar rūpnīcā uzstādītu LPG gāzes iekārtu, bet ECO šajā gadījumā ir universāla nozīme, jo tā raksturo, ka
šāds auto ir gan ECOloģisks, gan ECOnomisks.
Otro no šiem aspektiem nedaudz beigās pamatošu ar vienkāršu reālā patēriņa un degvielas izmaksu salīdzinājumu.
Dacia Duster ir panākumiem bagātākais SUV savā segmentā, kurš kopš debijas 2010.gadā gandrīz 60 pasaules valstīs jau pārdots vairāk nekā 2 miljonos eksemplāru. Sekojot iepriekšējām paaudzēm, jaunais Duster ir paredzēts gan tiem, kuri meklē ērtu, pievilcīgu SUV, gan tiem, kas vēlas
izturīgu, daudzpusīgu 4x4 par īpaši pieņemamu cenu, kas Latvijas tirgū startē jau pie 13 850 eiro atzīmes
par vienkāršāko versiju ar manuālo transmisiju un priekšpiedziņu. ECO-G modelim ar rūpnīcā uzstādītu sašķidrinātās naftas gāzes iekārtu sākuma cena ir nedaudz augstāka. Tā Dacia dīlera Norde salonā sākas pie 14 250 eiro, taču augstāku pirkuma cenu mašīnas lietošanas laikā ātri kompensēs zemāki izdevumi par degvielu.
Jaunais Duster paliek uzticīgs savam mantojumam un joprojām ir ģimenes SUV, kas ideāli piemērots ikdienas lietošanai un arī piedzīvojumiem dabā. Tā atšķirīgais dizains ir ar zemo un izstiepto virsbūves siluetu ir attīstījies tālāk, un tas jo īpaši attiecas uz jaunajiem lukturiem Y formas dienas gaitas lampām un pirmo reizi arī LED virzienrādītājiem un 3D režģi, kas piešķir tai vēl spēcīgāku raksturu. Pie tam izmaiņām dizainā ir ne tikai stilistiska nozīme.
Jaunās formas uzlabo arī automobiļa aerodinamisko efektivitāti un līdz ar to palīdz samazināt degvielas patēriņu.
Dacia iekšējā informācija liecina, ka aerodinamikas optimizēšanas darbu rezultātā, piemēram, 4x4 jeb pilnpiedziņas modeļa CO2 izmešu daudzums ir samazinājies par 5,8 g/km. It kā nav daudz, taču tāpat var ietekmēt to, cik liels automašīnas ekspluatācijas nodoklis būs jāmaksā reizi gadā.
Tāpat kā eksterjers, arī salons ir atsvaidzināts, bet sēdekļu apšuvums un galvas balsti pat ir pilnīgi jauni. Tie ir plānāki nekā līdz šim un uzlabo redzamību no salona uz āru, kas ir viens no būtiskajiem drošības aspektiem. Vērā ņemams jaunums ir augstā viduskonsole ar platu un bīdāmu rokas balstu, kurā ir 1,1 litra sīklietu uzglabāšanas nodalījums un divas USB uzlādes ligzdas aizmugurējiem pasažieriem. Divas USB ligzdas atrodas arī viduskonsoles priekšdaļā līdzās glāžu turētājam. Uzreiz virs tām ir moderna dizaina un ērti lietojama automātiskās klimata iekārtas kopne, bet vēl augstāk multimediju sistēma ar 8 collu skārienekrānu. Atbilstoši laikmeta prasībām tā atbalsta Android Auto un Apple CarPlay savienojumus un piedāvā pārskatāmu karti ar navigācijas funkciju. Tā kā automobilim ir atpakaļskata kamera, centrālais ekrāns palīdz orientēties, arī braucot atpakaļgaitā.
Kas būtiski, Norde demo mašīnā
kameras bija arī abos sānos un priekšā, un tas ievērojami atvieglo pārvietošanos apvidū.
Līdz mežam gan netiku, bet pilsētas satiksmē tas nozīmē, ka, ar speciālu pogu pārslēdzot kameras, vadītājs var iespraukties šaurās vietās, neraizējoties par skrambām uz virsbūves. Sānu kameras var noderēt arī tad, ja vadītājam ir bijība pret apmalītēm, kam Duster spēj piebraukt ar milimetru precizitāti. Lai gan pašam Duster bijības pret ietvju malām nav, jo riepas ir augstas un pats auto vēl augstāks. Atslēgas vārds šeit ir klīrenss, kas palielina jaunā Duster daudzpusību gan ikdienas lietošanā, gan braucot bezceļa apstākļos. Duster klīrenss ir 210 mm, un tas noderēs arī ziemā, kas gada izskaņā noteikti atkal atgriezīsies.
Jaunais Duster piedāvā motorizācijas izvēles opcijas visām gaumēm, jo kompaktais SUV pieejams gan ar klasiskajiem benzīna turbodzinējiem, gan dīzeļdzinēju, gan Bi-Fuel motoru, kāds uz dažām dienām bija ieripojis arī TVNET autoparkā. Tas ir trīscilindru 1 litra motors, kas attīsta 100 zirgspēkus, ja tiek darbināts ar gāzi, un 91 ZS, ja lieto benzīnu. Pārslēgšanās starp degvielas veidiem notiek, izmantojot pogu uz priekšējā paneļa līdzās stūrei, un ir gaužām plūdena. Par to liecina vien maza zaļa gaismiņa uz attiecīgās pogas un indikators instrumentu panelī, kurš parāda, kuru no abām degvielas tvertnēm Duster konkrētajā brīdī tukšo.
Piedziņa ECO-G versijas automobilim ir tikai priekšējā, bet ar to vairumā situāciju pilnīgi pietiks.
Ja gribas visu riteņu piedziņas sistēmu, jāizvēlas 115 zirgspēku dīzeļdzinējs vai jaudīgākais 1,3 litru 150 zirgspēku benzīnnieks, kurš arī ir vienīgais no Dacia Duster spēka agregātiem, ko var kombinēt ar divu sajūgu automātisko pārnesumkārbu.
Par adekvātu veiktspēju un dinamiku nebūs jāraizējas nevienā gadījumā. Gāzes modeļa 100 zirgspēki it kā nav daudz, taču
sajūtu līmenī Duster ir visnotaļ dinamisks auto.
Sevišķi, ja runājam par pilsētai raksturīgiem ātrumiem, kur svarīgākā ir tempa uzņemšana pie luksofora un iekļaušanās plūsmā. Uz papīra Duster ir jaudīgāks un dinamiskāks brīžos, kad pārtiek no gāzes, un arī maksimālais ātrums ir lielāks (168 pret 166 kilometriem stundā). Atšķirības ir, taču tās nav dramatiskas, ko gan nevarētu teikt par izmaksām par degvielu.
Pat ar reālo patēriņu, kad auto vēl ir pavisam svaigs un neiebraukts, Duster, kas lieto gāzi, sanāk pārsteidzoši ekonomisks. Ja Duster vidēji kombinētā ciklā tērē 8,1 līdz 8,5 litrus gāzes 100 kilometriem (atbilstoši WLTP cikla testa datiem) vai 6,3 līdz 6,5 litrus benzīna uz tādu pašu nobraukumu, sanāk, ka
LPG izmaksas ir gandrīz divas reizes zemākas nekā braukšanai ar benzīnu.
Tīri piemēram. Ja par atskaites punktu atkal pieņem 100 kilometrus, tad brauciens ar gāzi kombinētā ciklā naudas izteiksmē izmaksās aptuveni 6,8 eiro, kamēr par 100 kilometriem nepieciešamo benzīnu nāksies samaksāt aptuveni 11,2 eiro. Ņemot vērā to, ka gāzes izmantošana nekādi neatšķiras no benzīna lietošanas, uzpilde notiek zem viena un tā paša vāciņa Duster sānos un jaudas ir vairāk, gāzes priekšrocības, domājams, pat nesekmīgam skolēnam ir acīm redzamas.
Svarīgākie dati: Dacia Duster ECO-G 100
Dzinējs: 999 cm3, I3
Veiktspēja: 100 ZS, 170 Nm
0-100 km/h: 13,8 s
Vmax: 168 km/h
Degvielas tvertnes (gāze/benzīns): 42/50 l
Vidējais patēriņš: 8,1/ 6,3 l
Garums/platums*/augstums: 4341/1804/1633 mm
Riteņu bāze: 2673 mm
Bagāžnieks: 478 - 1623 l
*ar pielocītiem spoguļiem
Raksts tapis sadarbībā ar "Norde".