Satiksmes negadījumi, kuros kravas automašīna aizķērusi vieglo, Rīgā ir ikdienišķi. Skatoties no malas, varētu domāt - nu kā viņš to "vieglo" varēja nepamanīt? Bet varēja! Jānis Vanks, DBS autoskolas direktors, skaidro: "Lielākajai daļai nav pieredzes, vadot kravas automobili. Tātad nav saprašanas ne par redzamību, ne par bremzēšanas ceļu."
Uzlūkojam satiksmi no "fūres" kabīnes jeb kā netrāpīties ceļā kravas mašīnai
Kopā ar Scania Latvia braukšanas apmācību meistaru uzzināsim, ko redz un ko neredz kravas auto šoferis, kas sēž augstāk par mūsu automašīnas jumtu.
Gints Vārtukapteinis, Scania Latvia autovadītāju apmācību meistars: "Kravas mašīnai ir četras aklās zonas - priekšā, aizmugurē un abās pusēs."
Diezgan loģiski, ka vissliktāk pārskatāma brauktuves daļa, kas atrodas vistālāk no šofera.
"Labajā stūrī ir iespēja paslēpties neliela izmēra mašīnai un tamlīdzīgi, jo redzamība ir ierobežota,"
saka Gints Vārtukapteinis.
Kontrolēt situāciju ap kravas auto sastāvu, jo parasti tā sauktā "galva" velk puspiekabi, palīdz spoguļi. To ir vismaz divreiz vairāk nekā vieglajam auto. Kopā ir seši spoguļi, no kuriem lielie rāda šaurā leņķi. Tāpēc virs tiem atrodas mazāki papildu spoguļi.
Gints Vārtukapteinis: "Sfēriskie spoguļi paplašina redzeslauku. Iespējams, ka tajos grūtāk skatīties. Tie ir sfēriski un maza izmēra."
Tā kā kravas vilcēja priekša ir augsta un stāva, arī tai ir savs spogulītis virs vējstikla. Dažu marku, tostarp Scania, jaunākajos vilcējos daļu spoguļu aizstājušas kameras, taču principu tas nemaina.
Labā puse nav droša.
Ne velti Francijā nesen ar likumu noteikts izvietot uz kravas mašīnām brīdinošus uzrakstus par aklajām zonām.
Gints Vārtukapteinis: "Uzlīmes atrodas gan uz mašīnas gan piekabes."
Kravas automašīnām, kas strādā pilsētā, dažkārt ir zemākas kabīnes un stikls durvju apakšā, kas uzlabo redzamību, taču problēmu tas neatrisina pilnībā.
Jānis Vanks: "Galvenais, kas jāņem vērā - pie labās puses nevajag uzturēties. Ja jāapsteidz, tad ātri."
Tas attiecas arī uz braukšanu ārpus apdzīvotām vietām. Kravas sastāvu atļautais ātrums ir zemāks nekā vieglajiem auto, bet pārkāpumus reģistrē kabīnēs uzstādītie tahogrāfi. Tāpēc pat vislēnākais braucējs beigu beigās sagribēs to fūri apdzīt.
Jānis Vanks: "Mēs nedrīkstam piebraukt par tuvu, jo neredzam neko. Lai mums ir ieskrējiena ceļš un vairāk redzētu pa labi un pa kreisi."
Kad esam pārliecinājušies, ka apdzīšanai nekas netraucē un pats galvenais - tai pietiks laika un vietas, - uz priekšu!
Jānis Vanks: "Tas manevrs jāveic ātri. Jo īsāku laiku pavadīsim pretējā joslā, jo drošāk."
Nekādā gadījumā nedrīkst atgriezties savā joslā tieši kravas mašīnai gar pašu priekšu! Pat ja šofera reakcijas laiks ir bieži pieminētā 1 sekunde, tehnika tik ātri apstāties neprot.
Gints Vārtukapteinis: "Atšķiras tas, ka bremžu nostrādāšana laiks vieglai mašīnai ir 0,2 sek. Kravas mašīnai tas ir divreiz garāks."
Bet atgriezīsimies pilsētā. Iztēlojieties ielu ar divām joslām katrā braukšanas virzienā. Kāpēc "smagais" no labās malējās joslas rāda kreiso pagriezienu? Drošības eksperts Jānis Vanks norāda, ka tas saistīts ar kravas auto gabarītiem. Kravas automašīnas, lai iegrieztos šķērsielā, to nevar izdarīt no malējās joslas, tāpēc dara to no otrās, un tā drīkst.
Lielākā problēma, ka puspiekabes riteņi iet pa mazāku rādiusu nekā mašīnas riteņi un griež iekšmalas. Bīstamība tāda, ka puspiekabe var aizķert velosipēdistu vai gājēju.
Īsāk sakot, nestrīdieties ar kravas automašīnu, pat ja tā šķiet ļoti lēna. Laikus rādiet pagriezienus, ievērojiet distanci un vispār iespēju robežās turieties no kravas automašīnām pa gabalu!
Jānis Vanks: "Šajos gadījumos tas ir kā salīdzināt vieglo auto un motociklu, jo mēs esam mazāk aizsargātais satiksmes dalībnieks. Kravas mašīna ir smaga, liela un augsta."