Kur pasaulē dzīvo visvairāk vegānu?

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Harmoniska pasaule, kurā nevienam nav jāmirst otra ērtību dēļ – kaut arī tas skan utopiski, vismaz daļa sabiedrības ir spērusi soli pretī šādam ideālam modelim, izvēloties veģetārieša vai vegāna dzīvesveidu. Sevišķi vegānisms pēdējā laikā gūst arvien lielāku popularitāti, liekot mainīt arī pārtikas ražotāju un tirgotāju paradumus.

Dažādas aptaujas visā pasaulē sniedz atšķirīgus rezultātus, bet kopumā vegānismu kā savu dzīvesveidu izvēlas apmēram 1% pasaules iedzīvotāju – vairāk nekā 79 miljoni cilvēku.

Saskaņā ar statista.com datiem absolūtā vegānisma līdere ir Indija – tur sevi par vegāniem uzskata 9% iedzīvotāju. Taču jāņem vērā, ka

Indijā veģetārisms un vegānisms sakņojas dziļi šīs valsts kultūrā, vēsturē un tradīcijās.

Daudzviet pasaulē tā ir ļoti jauna tendence, kas tomēr jau nostiprinājusies uz palikšanu. Eiropā līderos izvirzījusies Vācija, kur šādu dzīvesveidu izvēlas apmēram 3% sabiedrības, tai seko ASV ar 2% vegāniska dzīvesveida piekritējiem. Dažādas aptaujas visā pasaulē uzrāda atšķirīgus rezultātus, tomēr kopumā var secināt, ka lielākais vegānu īpatsvars ir Āzijā, bet Eiropas valstīs to skaits svārstās vidēji no 1% līdz 4% iedzīvotāju.

Latvijā, līdzīgi kā daudzās citās Eiropas valstīs, tas ir aptuveni 1% iedzīvotāju.

Interese par vegānismu strauji pieaug: kā liecina statista.com dati, no visiem cilvēkiem, kas pērn janvārī pieņēma vegānisma izaicinājumus (Latvijā tā ir akcija “Neapēd zemeslodi”), 40% nolēmuši šādu dzīvesveidu turpināt. Kā liecina statistika, ASV vegānu skaits trīs gadu laikā pieaudzis pat par 600%. Arī Latvijā interese par vegānismu pastāvīgi pieaug – tiek atvērtas arvien jaunas vegāniem draudzīgas kafejnīcas un restorāni, un arī citi sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi, pārtikas mazumtirgotāji un uzkodu pa ceļam segments iekļauj savā sortimentā vegāniem piemērotus produktus.

Piemēram, hotdogs, kas ir vienkāršs ēdiens, veselu gadsimtu ir bijusi populāra un pieprasīta uzkoda visā pasaulē, tomēr tā pagatavošana ir mainījusies, sekojot līdzi laikam un pircēju pieprasījumam. Piemēram, pirmo vegānisko hotdogu Latvijā ieviesa Narvesen, reaģējot uz klientu vēlmēm un paradumiem, un vegāniskās hotdogu desiņas tiek ražotas arī tepat, Latvijā, sadarbībā ar ražotāju "Milzu".

Par to, vai cilvēks var gūt sāta sajūtu, ja uz šķīvja nav milzu karbonādes, domas dalās. Tomēr

daudzi, kas izmēģinājuši vegāniskos produktus, atzīmē viegluma, enerģijas pieplūduma un labi padarīta darba sajūtu.

Galu galā nav jābūt vegānam, lai atklātu jaunas garšas – vegāniskie produkti priecēs visus, kas vēlas paplašināt savus apvāršņus vai dažādot ikdienas ēdienkarti!

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu