Pilns citāts izskatās šādi:
“Pastāv viedoklis, ka viņam [Rurikam] māte bija slāvu izcelsmes. [..] Tas, ka viens cilvēks nāca no kaut kurienes Skandināvijā, nebūt nenozīmē, ka normāņu teorija par Krievijas valsts veidošanos ir pareiza. Viņu kāds izsauca dienēt, viņš pats tur nerādījās, neko neiekaroja. Un, ja kāds viņu izsauca, tas nozīmē, ka šajās teritorijās jau pastāvēja kvazivalstiskas vai protovalstiskas struktūras.”
Kad šī hipotēze pirmo reizi parādījās?
Šādi apgalvojumi nav nedz oriģināli, nedz jauni. Priekšstats, ka Ruriks nebija varjags (sengrieķu un senkrievu valodā dots nosaukums skandināvu vikingiem), kurš piedzima Skandināvijā, bet ir slāvu izcelsmes kņazs, parādījās jau 18. gadsimta pazīstamā ierēdņa Vasilija Tatiščeva darbā “Krievijas vēsture”.
Viņš rakstīja, ka Novgorodas vecākajam Gostomislam bija meita Umila, kura bija precējusies ar nezināmu varjagu. Umila, domājams, bija Rurika, kurš vēlāk tika aicināts valdīt Novgorodā, māte.
Tomēr Tatiščevs nebija profesionāls vēsturnieks. Viņa izteikumu pamatā ir noslēpumainā hronika, kuru viņš piedēvēja pirmajam Novgorodas bīskapam Joahimam. Šo it kā 10. gadsimta hroniku neviens nav redzējis, un faktiski tas bija Tatiščeva minējums. “Kopumā mums ir darīšana ar mītiem,” saka vēsturnieks, Eiropas Universitātes profesors Mihails Kroms.