Automašīnu evolūcijas gaitā to galvenais mērķis – ātri, ērti un droši pārvadāt no punkta A uz punktu B – nav mainījies. Pateicoties jaunākajām tehnoloģijām, kā arī mainīgajām autovadītāju vajadzībām un paradumiem, ražotāji meklē veidus, kā uzlabot savu automašīnu veiktspēju, radot novatoriskas sistēmas visaptverošai drošībai un komfortam, un arvien vairāk jaunās tehnoloģijas liek inženieriem meklēt veidus, kā tos ērti integrēt.
Neredzamās automašīnu tehnoloģijas: dažas funkcijas kļūst par patīkamu atklājumu autovadītājiem
Acīm neredzamas sistēmas
Viens no pēdējā laikā lielākajiem automobiļu drošības un komforta jauninājumiem ir autovadītāja palīdzības tehnoloģijas, piemēram, adaptīvā kruīza kontrole vai autonomās bremžu sistēmas.
To pirmsākumi meklējami 1992. gadā, kad Mitsubishi izmantoja pirmās līdzīga veida tehnoloģijas, kuru pamatā bija lidari, kas mēra lāzera gaismas atstarošanas ātrumu. Lai gan šī sistēma pati nespēja rīkoties ar aktīvu darbību, tā brīdināja vadītāju par bīstami mazu attālumu līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim.
Mūsdienīgākas sistēmas, kas spēj palēnināt vai paātrināt automašīnu, tika ieviestas pagājušās tūkstošgades pašās beigās. Tajos tika izmantoti radari. Šis bija viens no galvenajiem Mercedes-Benz S klases W220 jauninājumiem.
Vairākas šādas sistēmas ir efektīvākas nekā jebkad agrāk, un to integrācija ir vēl vairāk uzlabojusies. Šo sistēmu svarīgākās daļas ir uzstādītas tā, ka pat modrākie braucēji tās nepamana.
Piemēram, jaunajā trešās paaudzes Peugeot 308 adaptīvās kruīzkontroles, avārijas bremzēšanas un aktīvās joslas novirzīšanas brīdinājuma sistēmas radars ir paslēpts zem automašīnas logotipa priekšējā režģī. Rezultātā pati nozīmīte ir izgatavota pēc speciālas tehnoloģijas – tā ir smalki lāzergriezta, vienmērīga biezuma emblēma, kas pārklāta ar speciālu aizsargpārklājumu un nesatur radara viļņus izkropļojošu metālu. Tas šajā modelī aizstāts ar augstas vadītspējas indiju.
Jaunās paaudzes Peugeot 308 ir kļuvis par franču ražotāja pirmo modeli, kas izrotāts ar jaunu logotipu, kurā attēlota lauvas galva.
Dažās automašīnās ar šādām sistēmām radari ir diezgan labi redzami. Piemēram, Alfa Romeo tie ir integrēti priekšējā režģī, kamēr Seat radars atrodas zem priekšējās numura zīmes. Taču, ja šādas sistēmas slēpjas zem automašīnas emblēmas, tas nodrošina divas galvenās lietas. Pirmkārt, tie izskatās estētiski skaistāki. Otrkārt, ja modelim nav nevienas no šīm sistēmām, to neuzzinās tas, kas nemeklēs to.
Nejauša pazīmju atklāšana
Pērkot jaunu auto, daudzu sistēmu saīsinājumus – ABS (Anti-lock braking system jeb bremžu pretbloķēšanas sistēma), ESP (Elektroniskā stabilitātes programma), EBD (Elektroniskā bremžu spēka sadale), FCW (Forward Collision Warning jeb brīdināšana par frontālas sadursmes risku), ACC (Adaptive cruise control jeb adaptīvā kruīz kontrole) u.c. – var redzēt tā standarta vai papildu aprīkojuma sarakstos. Dažas tehnoloģijas pastāv jau ilgu laiku, un dažreiz autovadītāji pārāk neiedziļinās, kādas sistēmas ir uzstādītas viņu automašīnās, tāpēc viņi par tām un to efektivitāti uzzina pavisam nejauši.
Piemēram, mašīna Subaru XV: braucot atpakaļgaitā, tā pēkšņi apstājas, jo tiek iedarbināta sistēma, kas novērš sānu sadursmi, kas palīdz, ja stāvvietā neredzam braucam citu automašīnu. Šādas sistēmas ir pieejamas arī citu ražotāju modeļos.
Daži ražotāji šādu sistēmu vietā piedāvā citus analogus, kuru darbība ir skaidri redzama. Piemēram, 2007. gadā premium automašīnu ražotājs Infiniti sāka uzstādīt vienu no pirmajām 360 grādu parkošanās kamerām. Mūsdienās šāda veida uzlabotas sistēmas ir atrodamas ne tikai luksusa, bet arī kompaktajos modeļos, piemēram, Renault Clio vai jaunajā Peugeot 308, ko var aprīkot ar līdz pat četrām kamerām.
Multimediju sistēmu noslēpumi
Mūsdienās ir grūti iedomāties automašīnu bez skārienekrāna. No vienas puses, tas ir progresa atribūts, bet tajā pašā laikā ļauj pārņemt daudzas sistēmas vadības iespējas, turklāt priekšējais panelis nav pārslogots ar pogām. Noteikti ir vērts veltīt laiku un rūpīgi izpētīt automašīnas konfigurācijas iespējas, ko sniedz šāds ekrāns.
Šobrīd lietotāji parasti vada radio caur skārienekrānu, dažreiz arī klimata kontroli, kā arī uz šī ekrāna tie var redzēt noteiktus automašīnas parametrus. Bet ir dažādas funkcijas, par kurām visi lietotāji, iespējams, pat nezina. Piemēram, LED tehnoloģija ļauj mainīt salona apgaismojuma krāsas, radīt individuālu noskaņu, kas tiek vadīta caur ekrānu. Tāpat viedierīču dažādās savienojamības iespējas ļauj arī tās labāk izmantot, tāpēc noteikti ir vērts veltīt laiku tam, lai izpētītu, kādas iespējas automašīna piedāvā.
Instrumentu panelis, kas sniedz galveno informāciju, ir īpaši svarīgs vadītājiem. Šajā jomā ir arī nesen veikts tehnoloģisks sasniegums – arvien vairāk ražotāju uzstāda digitālos informācijas paneļus pat vidējas klases modeļos. Piemēram, Volkswagen Taigo tas jau ir standarta aprīkojumā, un Peugeot uzstāda vēl modernākus, trīsdimensiju digitālos paneļus.
Ir taču patīkami, ka braucot var redzēt tikai galveno informāciju: kāds ir mašīnas ātrums, dzinēja apgriezieni, cik kilometrus vēl varu nobraukt ar atlikušo degvielu. Tomēr daži digitālie informācijas paneļi ir pārslogoti un novērš uzmanību. Tā piemēram, Volkswagen vai Peugeot paneļi – tie var būt ļoti vienkārši – melns fons, balti cipari. Tos var konfigurēt un izvēlēties kādu no citām funkcijām, piemēram, redzēt navigācijas sistēmu.
Svarīgi paturēt prātā, ka laiks, kas veltīts sava auto labākai iepazīšanai, var sagādāt patīkamus pārsteigumus. Jūs varat atklāt funkcijas, par kurām pat neesat domājis. Tas viss ļaus jums maksimāli izmantot sistēmas un ceļot vēl drošāk un ērtāk.