Lietota auto iegāde ir adrenalīna pilns pasākums, kas līdzinās precībām. Visi zina, ka objektu vajadzētu pārbaudīt. Te sākas automobiļu horoskopi. Tāpēc raidījums TV Auto ziņas devās lūkot pēc padoma uz Bosch Car Service uzņēmumu Automeistars, jo viņi zinās, ko var un ko nevar pārbaudīt.
Meistara padoms: kā pirms iegādes pārbaudīt lietotu automašīnu?
Aivars Cīrulis, Automeistars.lv servisa vadītājs: "Vispirms sāksim ar pirmspirkuma diagnostiku. Tur pievērš uzmanību ritošajai daļai, elektrosistēmai, novērtē krāsas biezumu un kopējo vizuālo stāvokli."
Lai gan tas var būt mānīgs un pielabots, automašīnas ārējais izskats jau daudz liecina par tās biogrāfiju. Var ar roku pārvilkt pāri. Var atkāpties nost un vizuāli paskatīties vai virsbūves līnijas sapas.
Krāsojuma biezumu pārbauda ar īpašu ierīci. Tas nepieciešams, lai zinātu, vai mašīna bijusi avārijā vai nav.
Par iespējamām avārijām var liecināt arī mainīti stikli.
Pie auto apskates noteikti jāieskatās zem motorpārsega.
Aivars Cīrulis: "Atverot motora pārsegu, var pievērst uzmanību, kādā stāvoklī ir motortelpa. Ja motors mazgāts, var būt slēptas noplūdes vai remonta pēdas. Tālāk priekšējo lukturu stiprinājumus - vai nav salauzti. Bieži pie avārijas, lai ekonomētu, tos mēdz līmēt. Vēl viena lieta zem motorpārsega - vai spārns bijis remontēts."
Lai gan dzinēja mazgāšana nav nekas slikts, un citi to pat rekomendē, drošāk, ja motors izskatās neskarts.
Aivars Cīrulis: "Labākais, kas var būt zem motorpārsega, ir maza putekļu kārtiņa. Skaidrs, katru dienu netiek taisīts vaļā."
Izskatās, ka ar dzinēju viss kārtībā? Ne tik strauji! Primārais tomēr ir pārbaudīt eļļas, antifrīza un bremžu šķidruma līmeni. Pēc tā var spriest par bremžu kluču un disku nodilumu.
Aivars Cīrulis: "Eļlas līmenim jābūt starp min un max, un jāpievērš uzmanība eļļas krāsai. Jāpievērš uzmanība antifrīzam. Var paskatīties vai ir līmenis, vai nav eļļas nogulsnes, kas var liecināt par dzinēja defektu."
Eļļas nogulsnes var peldēt pa virsu vai nosēsties uz rezervuāra sieniņām. Abos gadījumos tā ir slikta zīme.
Ko vēl var pārbaudīt diagnostikā? Nevarēs pārbaudīt kompresijas un slēptus defektus, taču varēs paklausīties motora darbību, bet datordiagnostika liecinās, vai ar motoru viss ir kārtībā vai nav.
Vai benzīna un dīzeļdzinēja pārbaudes atšķiras?
Aivars Cīrulis: "Pārbaudot dīzeli, vairāk pārbaudīsim degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Skatoties benzīnu, vairāk katalizatori, lambda zondes. Pieslēdzot datoru, var pārbaudīt kvēpu filtra stāvokli. Cik pilns tas ir. Vai notiek reģenerācija. Mēs varam noteikt, vai tas tur vispār ir. Vai nav demontēts."
Kam jāpievērš uzmanība automašīnas salonā?
Aivars Cīrulis: "Salona varam apskatīties polsterējumu, varam salīdzināt abas puses.
Ja atšķiras tonis, ja vadītāja sēdeklis tiek pāršūts un materiāli atšķiras, tas nozīmē, ka salonam bijusi atjaunošana.
Tālāk varam pievērst uzmanību podziņām, vai nav nodilušas. Varam pārbaudīt, vai darbojas kondicionieris utt."
Paceļot mašīnu augšā, var uzzināt vēl vairāk.
Aivars Cīrulis: "Paceļot mašīnu augšā, var pārbaudīt ritošo daļu, apskatīt pannas, eļļas noplūdes, rūsu, kas liecina, kas ar to mašīnu bijis. Atkarībā no riepu stāvokļa pievērsīsim uzmanību ritošajai daļai, apakšējā plaukta buksēm un skrūvēm."
Apakšas apskatē jāpievērš uzmanība arī aizsargvairogiem un to stiprinājumiem. Ja aizsargs oriģināls un ar oriģinālajām skrūvēm, tas liecina, ka automašīna nav cietusi avārijā un pēc tam remontēta. Un vispār -
jo vairāk lietotā auto oriģinālo daļu, jo labāk!
Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Varētu domāt, kam tāda noņemšanās? No automašīnas atkarīgs komforts, finanšu stāvoklis un drošība. Tāpēc ir vērts atvēlēt laiku un naudu, lai mašīnu pārbaudītu. Un, kā tikko pārliecinājāmies, svarīgākais ir ne jau vadi un kastes, bet zināšanas, kādu parastiem cilvēkiem nav."