Valstij piederošajam uzņēmumam "Latvijas autoceļu uzturētājs" ilgus gadus bija slikta slava. To raksturoja aizdomīgi iepirkumi, kratīšanas birojā un amatpersonu aizturēšanas, informē TV3 raidījums "Nekā personīga".
"Latvijas autoceļu uzturētājs" pārmaksā par ceļu strādnieku darba apaviem
Kopš tā laika uzņēmuma pārvalde ir reformēta, uzņēmums rūpējas par savu reputāciju.
Tomēr mūsu izpētītais liek domāt, ka joprojām ne visi konkursi notiek uzņēmuma interesēs.
Tagad izsludināts gandrīz četrsimt tūkstošus vērts iepirkums apavu iegādei darbiniekiem. Konkursa noteikumi ir ļoti specifiski un pretendenti uzskata, ka tie varētu būt rakstīti jau izvēlētam piegādātājam.
Uzņēmums "Latvijas autoceļu uzturētājs" rūpējas par 20 tūkstošu kilometru ceļu kaisīšanu ziemā, tīrīšanu un greiderēšanu vasarā, bedrīšu lāpīšanu un tiltu uzkopšanu.
Firmā strādā 1200 darbinieku. Uzņēmumam savi cilvēki jāapģērbj un jāapauj atbilstoši darba drošības prasībām.
Autoceļu uzturētājs aprīļa beigās izsludinājis iepirkumu 3300 darba apavu pāru iegādei par 375 tūkstošiem eiro. Līdzšinējie iepirkumi un prasības pretendentiem rada aizdomas, ka konkurss nav īsti godīgs.
Ceļu strādniekiem un būvētājiem ir nepieciešami īpaši darba apavi. Tiem jābūt izturīgiem pret caurduršanu, degvielu un eļļām. Zābakiem jābūt “elpojošiem”, un vienlaikus ūdens necaurlaidīgiem. Ērtiem un viegliem, lai strādnieks nenogurtu.
Līdz 2021.gadam firmas iepirkumi bija nelieli, ap 40 tūkstošu vērti. Pieteicās seši septiņi pretendenti. Uzvarētāja cena bija ap 30 eiro par apavu pāri.
Pirms gada konkursā iepirkuma summa palielinājās līdz 140 tūkstošiem. Un mainījās prasības apaviem.
Iepriekšējos gados specifikācijā bija prasīts, lai apavu virsma ir mitrumu atgrūdoša. 2021.gada konkursā prasības mitruma caurlaidībai ir noteiktas ļoti precīzi. Pēc stundas ūdenī, kurpe absorbē 5,4% līdz 5,8% mitruma, bet ūdens tajā ir 0,015 līdz 0,025 gramiem.
Arī oderei sākotnēji prasības bija vispārīgas – tai jābūt elpojošai, mitrumu uzsūcošai. Pērnā gada konkursā prasīts, lai ūdens tvaiku caurlaidība būtu 50 līdz 70 miligrami uz kvadrātcentimetru un koeficients 400 līdz 500 miligrami uz kvadrātcentimetru.
Iepirkumā pieteicās divi pretendenti. Vienu izslēdza par neatbilstošu kvalifikāciju. Par jaunajiem apaviem Autoceļu uzturētājs nu maksā četrreiz vairāk, nekā iepriekš.
Tiesības apaut LAU darbiniekus ieguva SIA IGJJ. Tā pamata nodarbošanās ir moto ekipējuma, sporta preču un dronu tirdzniecība. No valsts iepirkumu datu bāzes redzams, ka darba apavus tā piegādā vienīgi Latvijas auto ceļu uzturētājam. Tam pusotra gada laikā piegādāti arī darba apģērbi. Darījumu summa pārsniedz pusmiljonu. Starp apaviem, ko var iegādāties IGJJ veikalā, nav atrodami izstrādājumi, kādi piegādāti Latvijas auto ceļu uzturētājam.
Darba apģērbu un apavu biznesā ir liela konkurence. Zīmolus no visas pasaules piedāvā vairāk nekā 20 uzņēmumu, tie nopērkami arī būvmateriālu veikalos. Cenas darba apaviem svārstās no 15 līdz pat 200 eiro.
Tā atkarīga no materiāliem un sertifikātiem. Dārgākie ir pazīstamu zīmolu apavi. Veikalu konsultanti skaidro, ka kvalitatīvus, ceļu uzturēšanas darbiem piemērotus apavus var nopirkt jau sākot no 50 eiro.
Ar ceļu uzturēšanu nodarbojas privātā kompānija “Clean R”. Uzņēmumā mums izstāstīja, ka ceļa strādnieku apavu iepirkums bija pirms pāris gadiem un kvalitatīvus zābakus firmai piegādā par 25 eiro, puszābakus par 17, bet sandales par 13 eiro. Pirms iegādes tie doti darbiniekiem testēšanai un atzīti par ērtiem.
"Latvijas autoceļu uzturētājs" aprīlī ir izsludinājis jaunu iepirkumu. Trīs veidu apavus – ziemas zābakus, šņorzābakus un sandales – iepirks nākamajiem diviem gadiem. Par vienu apavu pāri uzņēmums gatavojas maksāt 104 eiro. Tehniskā specifikācija ir kļuvusi vēl detalizētāka. Papildu strikti definētajām prasībām par mitruma caurlaidību, pieprasīti zoles nodilumizturības rādītāji pēc īpašas formulas (p=1.22g/cm3<150), eļļas vai benzīna ietekmē zole nedrīkst uzblīst vairāk kā par 3 procentiem.
Nekā personīga aptaujātie darba apavu tirgotāji uz "Latvijas autoceļu uzturētāja" prasībām skatās ar aizdomām. Uzņēmēji neprasa mainīt nolikumu, jo netic, ka tas mainīs konkursa iznākumu.
"Latvijas autoceļu uzturētāja" šefs Vilnis Vitkovskis aizdomas noliedz un taisnojas, ka neviens līdz šim nav sūdzējies vai uzdevis jautājumus par konkursu.