Elektriskie transportlīdzekļi ir pilnībā mainījuši industriju, radot jaunus izaicinājumus automašīnu detaļu un smērvielu ražotājiem. Bezemisiju automašīnām ir daudz mazāk elementu nekā transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju, tai skaitā arī attiecībā uz tehniskajiem šķidrumiem. Tomēr, par spīti visiem apstākļiem, tiem ir daudz kopīga ar savām līdziniecēm – iekšdedzes automašīnām.
Vai elektriskajām automašīnām ir nepieciešami tehniskie šķidrumi?
“Kaut arī elektromobiļiem nav nepieciešama eļļa, piemēram, lai ieeļļotu iekšdedzes dzinēju, tomēr, pretēji vispārpieņemtajam viedoklim, ir ļoti daudz detaļu, kurām nepieciešams izmantot īpašus tehniskos šķidrumus. Šī transportlīdzekļu grupa ietver sistēmas, kurās šķidrumi cirkulē. To uzdevums ir ieeļļot, nodrošināt izolāciju un atdzesēt jauna veida piedziņas sistēmas un ātrumkārbas. Tehniskie šķidrumi ir nepieciešami arī transportlīdzekļa akumulatora un enerģijas vadības sistēmas temperatūras regulēšanai. “TotalEnergies” ir pirmais uzņēmums pasaulē, kas laidis tirgū divas tehnisko šķidrumu sērijas, kas īpaši izstrādātas hibrīdauto un elektrisko transportlīdzekļu vajadzībām: QUARTZ EV vieglajām automašīnām un RUBIA EV kravas automašīnām,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.
Lai tehniskie šķidrumi atbilstu elektriskās piedziņas prasībām, tiem jāatbilst šādiem specifiskiem kritērijiem:
- Dielektriskās īpašības – elektriskajos transportlīdzekļos izmantotajiem šķidrumiem ir jābūt izolējošiem, lai nerastos elektriskais loks. Tas ir svarīgi, jo tie atrodas ciešā saskarē ar transportlīdzekļu elektroniskajām daļām. Dielektriskajām īpašībām nepārtraukti jābūt stabilām, neskatoties uz sarežģītajiem darba apstākļiem: paaugstinātu temperatūru, oksidēšanos, mitrumu, kā arī metāla daļiņām, kas veidojas mehāniskās darbības detaļu nodiluma rezultātā.
- Izmantojamo materiālu atbilstība – tehniskajam šķidrumam jābūt atbilstošam un saderīgam ar dažāda veida materiāliem, lai izvairītos no dažādām nelabvēlīgām sekām: korozijas, uzpūšanās un plaisāšanas. Labākais risinājums šādos gadījums ir varš. Tā augstā elektrovadītspēja padara to par galveno elementu, ko izmanto elektriskajos kabeļos un vītnēs, līdz ar to ir ārkārtīgi svarīgi izstrādāt tehnisko šķidrumu, kam būtu saderība ar varu. Šādam šķidrumam pat augstā temperatūrā jānodrošina atbilstoša pretkorozijas aizsardzība.
- Termiskās īpašības – elektromotoram un tā armatūrai jādarbojas noteiktā temperatūras diapazonā. Motora darbošanās temperatūrā, kas ir augstāka par vēlamo, neizbēgami samazina transportlīdzekļa kalpošanas laiku, efektivitāti un jaudu. Džoula–Lenca likums ļauj noteikt siltuma daudzumu, kas rodas elektriskās strāvas plūsmas laikā caur vadītājelementu. Jo augstāks spriegums, jo siltums tiek vairāk saražots, tāpēc ļoti svarīga šķidruma funkcija ir nodrošināt efektīvu siltuma izvadīšanu temperatūrā līdz 180°C.
- Standarta eļļošanas funkcijas un pretnodiluma īpašības – lai aizsargātu dažādas jaunās piedziņas mehāniskās daļas. Tehniskajiem šķidrumiem ir jānodrošina pareiza eļļošana, kas nodrošina atsevišķu sistēmu pareizu funkcionēšanu, samazinot iespējamību nodilt vai radīt tādas parādības kā oksidēšanās un korozija. Šķidrumi arī nodrošina optimālas berzes īpašības berzes diskiem, kas hibrīdautomašīnām nodrošina vienmērīgu pārnesumu pārslēgšanu.
Minēto produktu klāstā ir šādi tehniskie šķidrumi:
- Quartz EV Drive R – garantē zobratu un gultņu izturību, kas rotē ļoti lielā ātrumā. Tas demonstrē optimālas pretputošanas un gaisa izdalīšanas īpašības visā transportlīdzekļa ekspluatācijas periodā. Šis šķidrums ir izstrādāts, domājot par sūknēšanas efektivitāti pat ļoti zemā temperatūrā.
- Quartz EV Drive MP – paredzēts automašīnas reduktoriem, elektrodzinējiem un energoelektronikai. Tas samazina īssavienojumu un statiskās elektrības iespējamību transportlīdzeklī. Šķidrums arī nodrošina optimālu temperatūras kontroli (pat ātrās uzlādes laikā), kā arī veicina saderību ar vara spolēm un polimēru materiāliem. Vēl jo vairāk, šim šķidrumam piemīt arī pretnodiluma īpašības (zobratiem un rites gultņiem).
- Quartz EV Battery – īpaši izstrādāts akumulatoru sistēmas temperatūras regulēšanai. Tas aizsargā pret īssavienojumu un statiskās elektrības rašanos. Šķidrums nodrošina ļoti augstu izturību pret oksidēšanos un nodrošina atbilstošu aizsardzību pret uguns izplatīšanās risku. Turklāt tas saglabā ļoti zemu viskozitāti visā transportlīdzekļa kalpošanas laikā, nodrošinot efektīvu siltuma apmaiņu.
"Kā tika minēts, akumulatora dzesēšanas šķidrumam ir jābūt izolējošam, lai novērstu elektriskā loka iespējamo veidošanos. Šis aspekts ir ļoti svarīgs, jo tas darbojas ciešā sasaistē ar transportlīdzekļa elektroniskajām daļām. Dielektriskajām īpašībām nepārtraukti jābūt stabilām, neskatoties uz sarežģītajiem darba apstākļiem: paaugstinātu temperatūru, oksidēšanos un mitrumu. Saskaņā ar transportlīdzekļa ražotāja ieteikumiem, pēc noteikta laika visi minētie šķidrumi ir jānomaina. Novēlota šķidrumu nomaiņa vai citu šķidrumu izmantošana bez atbilstoša apstiprinājuma var būt iemesls garantijas remonta atteikumam,” piebilst Andžejs Hušatinskis.
Ir pieejami dažādi tehniskie šķidrumi, ko izmanto transportlīdzekļos ar iekšdedzes, hibrīda un elektriskajiem dzinējiem. Tādi ir vējstiklu mazgāšanas šķidrums un, protams, bremžu šķidrums, kas savu īpašību dēļ ir regulāri jāmaina neatkarīgi no transportlīdzekļa veida.