Vēsturiski auto tirgū bija izveidojusies tradīcija, meklējot personīgai lietošanai piemērotāko transportlīdzekli, izvēlēties universāli vai vēl labāk - ietilpīgu vienapjoma automobili jeb MPV. Tomēr pilsētas apvidus auto un krosoveri ir saradušies kā sēnes pēc lietus un racionālā pieeja tagad ir izspiesta. Tai pašā laikā ir diezgan daudz iemeslu padomāt divreiz, pirms izlemjat, kas ir vislabākais ģimenei, jo īpaši tāpēc, ka parastos MPV ar iekšdedzes dzinēju ir sākuši aizstāt auto ar elektromotoru.
Pieci iemesli, kāpēc ir vērts atgriezties pie kādreiz populārā MPV segmenta
Palīdz ietaupīt
Viens no svarīgākajiem mērķiem, izvēloties ģimenes auto, ir iespēja ietaupīt. Citiem vārdiem, izvēlētajai automašīnai ir jābūt ekonomiskai un jāļauj izbaudīt ekonomisku braukšanu.
Tomēr pēc starptautiskā žurnāla What Car? ekspertu domām lielākais paradokss ir tāds: ja ģimene ir lielāka un nepieciešama, teiksim, septiņvietīga automašīna, ietaupījums no iekšdedzes dzinēja iegādes ir maz ticams, jo šādi modeļi bieži tērē ievērojami vairāk degvielas, nekā īpašnieki to vēlētos.
Risinājums šajā gadījumā var būt MPV, kam uzstādīts elektromotors. Un šādi piemēri nav tālu jāmeklē. Franču ražotājs Citroën vien piedāvā divus šīs kategorijas modeļus - ë-Berlingo un ë-SpaceTourer.
Daudzās valstīs, tostarp Latvijā, pērkot ilgtspējīgu automašīnu, tiek maksātas subsīdijas. Tie, kas mūsu valstī iegādājas jaunu elektromobili, var saņemt 4,5 tūkstošu eiro subsīdiju, bet lietota elektroauto pircējam atbalsts sasniedz 2250 eiro.
Vēl vairāk finansiāli iegūs tie, kuriem ir iespēja uzlādēt elektromobiļu akumulatorus mājās, savā garāžā vai daudzdzīvokļu mājas stāvlaukumā. Šajā gadījumā maksa par patērēto elektroenerģiju būs daudz mazāka nekā summa, kas būtu nepieciešama lielas automašīnas degvielas tvertnes uzpildīšanai. Turklāt Latvijā joprojām ir iespējams atsevišķās uzlādes stacijās akumulatorus uzlādēt bez maksas.
Vairāk telpas
Vēl viena svarīga iezīme, kas nepieciešama ģimenes automašīnai, ir telpa. Tomēr, pēc ekspertu domām, pilsētas apvidus automobilī īstu plašumu izbaudīt diez vai izdosies. Tas tādēļ, ka šie auto ir būvēti, izmantojot modulāras hečbeku platformas, tāpēc, neskatoties uz lielāku klīrensu un muskuļoto izskatu, tajos ir tikai nedaudz vairāk vietas kā parastā hečbekā.
Pat septiņvietīgie apvidus auto parasti tiek būvēti tā, ka pircējam nāksies piedzīvot zināmas neērtības: piemēram, kad trešās rindas sēdekļi būs uzslieti, bagāžniekā ietilps vien pāris mazi iepirkumu maisiņi. Vai arī otrādi - ja bagāžnieks būs ietilpīgs, trešajā sēdekļu rindā, visticamāk, nevarēs iesēsties neviens pieaugušais.
Tāpēc ģimenei, kam vajag telpu, MPV ir labākais risinājums. Un ne tikai tāpēc, ka ražotāji nemitīgi domā par braukšanas komfortu un savos MPV ir ieviesuši daudz glabāšanas nodalījumu un kabatu. Tādiem modeļiem kā iepriekš minētajam ë-Berlingo vai ë-SpaceTourer ir arī plaši atveramas durvis, kas ļauj ērti piekļūt jebkurai sēdekļu rindai.
Turklāt otrās un trešās rindas sēdekļi ir aprīkoti ar īpašām sliedēm, kas ļauj īpašniekiem pielāgot nepieciešamo vietu katrā rindā. Iedomājieties, ka vēlaties sēdināt mazākos pasažierus otrajā rindā un vecākus pasažierus trešajā. Tas nozīmē, ka otrajā sēdekļu rindā nav nepieciešams tik daudz vietas kājām, tāpēc sēdekļus var pavilkt uz priekšu, lai aizmugurējiem pasažieriem būtu vairāk vietas.
Pielāgots katram individuāli
Vēl viena lieta, ko novērtē lielākas ģimenes, ir atsevišķi sēdekļi. Bieži vien piecvietīgos pilsētas apvidus automobiļos otrajā sēdekļu rindā var ērti ietilpt tikai divi cilvēki.
Lai arī vidējam pasažierim ir drošības josta, bez kompromisiem neiztikt: vieta ir šaurāka un paaugstināta, turklāt sēdekļa aizmugurē bieži ir nolokāms roku balsts. Visbeidzot, ja auto tiek darbināts ar iekšdedzes dzinēju, vietas pietrūkst arī kājām, jo apakšā ir centrālais tunelis svarīgām transportlīdzekļa sastāvdaļām. Ja ceļojums notiek ar bērniem, izvairīties no strīdiem ir gandrīz neiespējami, jo bērni var sākt cīnīties par vietu, ķircinot viens otru un cenšoties iekārtoties pēc iespējas ērtāk.
Ņemot vērā klientu atsauksmes par otro sēdekļu rindu, elektrisko MPV ražotāji piedāvā risinājumu. Piemēram, Citroën ģimenes furgonu otrajā rindā ir uzstādīti trīs vienāda platuma un izmēra sēdekļi. Un, tā kā elektriskajām automašīnām nav centrālā tuneļa un to grīda ir līdzena, jo tajā atrodas gaitas akumulatori, visiem trim otrās rindas pasažieriem vietas ir pietiekami daudz.
Daudzpusība ir garantēta
Ilgtspējas eksperti atzīmē, ka arvien vairāk ģimeņu cenšas dzīvot tikai ar vienu automašīnu. Cilvēki apvieno dažādus pārvietošanās veidus, piemēram, braukšanu ar velosipēdiem, skrejriteņiem, sabiedrisko transportu. Šī tendence nozīmē, ka automašīnai ir jāatbilst pēc iespējas lielākam skaitam vajadzību un jāsagādā pēc iespējas mazāk apgrūtinājumu, proti, tai jābūt piemērotai gan bērnu vešanai uz bērnudārzu vai skolu, gan ģimenes ceļojumiem uz ārzemēm, gan gadījumos, kad nepieciešams nogādāt mājās lielāku kravu.
Lai pārliecinātos, ka tiek izpildītas visas šīs vajadzības, ir nepieciešams tuvāk apskatīt daudzpusīgo automašīnu piedāvājumu, kas patiesībā ir diezgan trūcīgs. Eiropas Savienībā pieņemas spēkā runas par "tīrām" teritorijām pilsētās pie skolām, bērnudārziem un slimnīcām, kur drīkst iebraukt tikai ar elektriskajiem auto vai alternatīvas degvielas automašīnām, līdz ar to izvēle kļūst vēl šaurāka.
Pēc auto ekspertu domām, elektriskie MPV, iespējams, vislabāk atbilst uzskaitītajām vajadzībām. Eksperti uzsver šādu modeļu daudzpusību un vērš uzmanību uz segmentu, kas bija aizmirsts, bet šodien atdzimst.
Uz daudzpusību vērsti autoražotāji piedāvā risinājumus, kas esošo transportlīdzekli izmanto no A līdz Z. Piemēram, Citroën ë-Berlingo radītāji uzskata, ka šāda veida automašīnas, visticamāk, tiks izmantotas ne tikai ģimenei, bet arī darbam. Tātad, ja nepieciešams, tajā var pārvadāt visu ģimeni, un, kad nepieciešams, visus tā aizmugurējos sēdekļus var nolocīt un izveidot gandrīz 3 metrus garu kravas telpu ar līdzenu grīdu.
Vairāk komforta
Vēl viens iemesls, kāpēc cilvēkiem, kuri meklē ģimenes vajadzībām piemērotāko modeli, vajadzētu novērtēt MPV, ir komforts. Pirms desmit gadiem MPV īsti nepiemita ērtas braukšanas īpašības un tie bija vairāk piemēroti tiem, kas izmanto vienu auto gan darba, gan personiskām vajadzībām. Par laimi, tie laiki jau sen ir pagājuši.
Pirmkārt, ģimenēm paredzētajiem MPV ir augstāka sēdpozīcija nekā universāļiem. Lai gan arī pilsētas SUV segmenta automašīnām piemīt šāda priekšrocība, MPV ražotāji uzstāda daudz lielākus logus nekā parastajiem automobiļiem. Tas viss sniedz vadītājam plašāku redzeslauku un vairāk iespēju pasažieriem sekot līdzi ainavai garos braucienos.
Visbeidzot, vadītāja un pasažieru drošību un komfortu nodrošina virkne progresīvu tehnoloģiju un sistēmu. Mūsdienu automobiļi, atšķirībā no iepriekšējām paaudzēm, spēj atpazīt ceļa zīmes, ievērot distanci līdz citiem transportlīdzekļiem, brīdināt par gājējiem un velosipēdistiem, kā arī ar modernu sistēmu palīdzību spēj izvairīties no sadursmēm ar citiem satiksmes dalībniekiem.