Tālis Linkaits: Ceļu tīkla attīstībai svarīga vienota valsts un pašvaldību izpratne

Ceļu būvdarbi uz Ventspils šosejas no Kūdras līdz pagriezienam uz Smārdi
Ceļu būvdarbi uz Ventspils šosejas no Kūdras līdz pagriezienam uz Smārdi Foto: Renārs Koris

Ceļu tīkla kvalitātes uzlabošanā reģionos būtiska nozīme ir vienotai valsts un pašvaldību izpratnei par prioritātēm šajā nozarē, kā arī sadarbībai gan vietējo ceļu apsaimniekošanā un pārņemšanā, gan kopīgu infrastruktūras projektu veidošanā.

Atklājot Satiksmes ministrijas (SM) un Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) ikgadējās sarunas trešdien, 25.maijā, satiksmes ministrs Tālis Linkaits pateicās pašvaldībām par sadarbību, kas vērsta uz rezultātu un līdz ar to ļauj konstruktīvi atrisināt daudzus nozarē būtiskus jautājumus, atzīstot, ka LPS ir konstruktīvs un uz sadarbību vērsts ministrijas partneris.

Sarunās LPS pauda atbalstu ministrijas izstrādātajai Valsts reģionālo un vietējo ceļu būvniecības stratēģijai līdz 2027.gadam, vienlaikus meklējot ilgtermiņa risinājumu vietējo ceļu stāvokļa uzlabošanai. Ministrs atzīmē, ka šajā programmā iekļautajiem darbiem ir paredzēts arī atbilstošs finansējums. Līdz ar to visām iecerēm ir reāls pamats un arī darbu norisi iespējams prognozēt un atjaunot maksimāli daudz reģionālo ceļu posmu, kas uzlabojumus gaidījuši jau ilgstoši.

T. Linkaits uzsvēra, ka kopumā šajā gadā finansējuma apjoms autoceļiem visā valstī ir viens no lielākajiem iepriekšējos gados. Gandrīz 351 miljoni eiro, no kuriem lauvas tiesa - valsts budžeta līdzekļi. Pirmo gadu īpašs finansējums piešķirts tieši reģionālo ceļu remontdarbiem. Būtiski, ka "Latvijas Valsts ceļu" vadībai ar nozari ir izdevies nonākt pie saprotamām metodēm, kā kompensēt sadārdzinājumu galvenajos izmaksu posteņos, līdz ar to tas vieš lielāku skaidrību ceļu būves darbu plānā. Šo metodiku plānots tuvākajā laikā publiskot, lai arī pašvaldības kā ceļu būvdarbu pasūtītāji to varētu izmantot.

Sarunu laikā satiksmes ministrs Tālis Linkaits aicināja pašvaldību izvērtēt iespēju pārņemt atsevišķus valsts vietējos ceļus, pretī saņemot dotāciju 1560 eiro apmērā par vienu kilometru. T. Linkaits norādīja, ka šis ir brīvprātīgs pašvaldību lēmums, kas kopumā ļaus efektīvāk izlietot finansējumu ceļu uzturēšanai. Ministrs pateicās par konstruktīvo sadarbību pašvaldībām, kas jau ir pieņēmušas lēmumus par atsevišķu ceļu posmu pārņemšanu.

"Pašvaldības labi pārzina un var efektīvāk plānot darbus autoceļu tīklā savā teritorijā kontekstā ar sabiedrības vajadzībām vietējā mērogā," sacīja ministrs un atzina, ka SM ir gatava elastīgiem, bet pārdomātiem priekšlikumiem, sarunās meklējot visām pusēm pieņemamākos risinājumus ceļu posmu pārņemšanā.

T. Linkaits aicināja LPS iesniegt konkrētus un īstenojamus priekšlikumus, kā vietējo ceļu nodošanu pašvaldībām varētu padarīt raitāku.

Sarunu laikā SM un LPS diskutēja arī par Latvijai izvirzītajiem mērķiem Eiropas zaļā kursa ietvaros un sabiedriskā transporta pakalpojuma uzlabošanu reģionos.

Uz augšu