Pedagogu algu palielināšana nerisinās vakanču problēmu, tā vietā ir jāceļ izglītības iestāžu prestižs, skaidro Izglītības un zinātnes ministres padomnieks Jānis Ozols (K).
Pedagogu algu palielināšana nerisinās vakanču problēmas, pauž IZM
Viņš uzsver, ka pedagogu vakanču problēma pastāv arī Somijā un Vācijā, kur pedagogu algas ir augstas. Tādēļ Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) plāno paaugstināt pedagogu darba minimālo likmi, bet citus atalgojuma celšanas plānu tuvākajam laikam nav.
Ozols skaidro, ka vakardienas sēdes mērķis nebija diskutēt par pedagogu algu palielināšanu, bet gan izskatīt jauno dotāciju sadales modeli.
No IZM puses tika ieteikti trīs dažādi sadales varianti, un no tiem tika izvēlēts optimālākais. Sekojoši tika lemts, ka par izglītības iestāžu finansēšanu galvenokārt atbildēs pašvaldības jeb vairāk nebūs centralizētas sistēmas iestāžu dotāciju sadalījumā.
Papildus tika runāts par iespēju ieviest veicināšanas sistēmu. Sistēma sniegtu papildu iespējas tām pašvaldībām, kurām ir labi skolu tīkli, skolotāju un skolēnu attiecības un citi kritēriji.
Ozols atgādina, ka par algu celšanas grafiku ir speciāli izveidota darba grupa, kura arī skata šos jautājumus.
Iepriekš ziņots, ka vakar netika panākta vienošanās starp pedagogiem un IZM par pedagogu algu palielināšanu. Kā pauda LIZDA vadītāja Inga Vanaga "algas tiks praktiski "iesaldētas" gandrīz visiem pedagogiem uz vairākiem gadiem".
Plānots, ka tiks sasaukta LIZDA Padomes ārkārtas sēde, lai lemtu par turpmāko rīcību.
Kā ziņots, ja pedagogu prasības netiks ņemtas vērā, LIZDA septembrī organizēs protesta akcijas.
LIZDA apgalvo, ka problēmas netiek efektīvi risinātas, ko pierāda lielais vakanču skaits, pedagogu pārslodze un augsta profesionālā izdegšana. Tāpēc LIZDA vērš uzmanību, ka steidzama darba slodzes problēmu nerisināšana un konkurētspējīga atalgojuma nenodrošināšana būtiski ietekmēs izglītības kvalitāti, pieejamību, kā arī radīs papildus izdevumus valsts sociālās apdrošināšanas speciālajam budžetam un veselības nozares budžetam.
LIZDA vairākkārtīgi esot vērsusies pie Izglītības un zinātnes ministrijas, valdības, Saeimas, aktualizējot pedagogu darba slodzes sabalansēšanas un darba samaksas paaugstināšanas nepieciešamību.
Organizācija arī uzsver, ka par darba slodzes problēmjautājumiem savos ziņojumos norāda arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija un Eiropas Padome, tos apstiprina arī LIZDA, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Universitātes, pētījumi, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā izskatītie jautājumi.