Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Kādreiz elektrovelosipēdiem bija stūres pastiprinātāja elektromotors, bet tagad tas ir mainījies

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Velosipēdi ar papildu elektrisko piedziņu no eksotikas kļuvuši par ierastu lietu. Bet vai mēs par šiem velosipēdiem zinām pilnīgi visu?

Diez vai... Fans Prosport velosipēdu divīzijas vadītājs Juris Mikulens uzskata, ka Latvijas velobraucēji šajā ziņā vēl mācās no domubiedriem Rietumeiropā.

Juris Mikulens, Fans Prosport velosipēdu divīzijas vadītājs: "Pirmkārt var teikt, ka elektrovelosipēdi pie mums ir tāds nezināmais. Eiropā un citur cilvēki arvien vairāk izvēlas elektrovelosipēdus. Elektrovelosipēdi ir progresīvi un ērti. Ar tiem ir daudz vieglāk braukt."

Agnis Matisāns, Bosch e Bike servisa vadītājs: "E Bike palīdzēs pievarēt to pašu attālumu un nenogurt."

Elektrovelosipēds gan ir daudz dārgāks par parastu kājminamo braucamrīku, taču daudzviet tas jau kļuvis par alternatīvu transporta veidu.

Juris Mikulens: "Elektrovelosipēdus izvēlas cilvēki, kas saprot, ka tas ir ekonomiski izdevīgāk. Šodien problēma ir degvielas cenas. Eiropas valstīs jau aprēķināts, cik ilgā laikā tas atmaksājas. Laba elektrovelosipēda, kas maksā 3000 - 4000, atmaksāšanās laiks ir 18 mēneši. Tajā laikā tu atpelni investēto naudu."

Turklāt tas vēl arvien ir velosipēds, kas prasa muskuļu spēku, tiesa, krietni mazāku. Elektromotors darbojas tikai tad, kad minat pedāļus. Tā jauda un griezes moments jeb vilkme atkarīga ne tikai no motora jaudas, jo tā ir programmējama, bet arī velosipēda tipa.

Agnis Matisāns: "Pilsētas velosipēdiem motori ir mierīgāki, kalnu velosipēdiem jauda ir lielāka."

Papētot Fans veikalā izliktos elektrovelosipēdus, var tikai nojaust, cik strauji attīstās šī industrija.

Cube elektrovelosipēdi ar vācu firmas Bosch motoriem Fana veikalos parādījās tikai pirms pāris gadiem. Pēc nostāstiem,

pirmais Bosch elektrovelosipēda motors esot bijis izstrādāts no Volkswagen elektriskā stūres pastiprinātāja,

bet paskat, kur esam tikuši tagad.

Agnis Matisāns: "Jaunais ceturtās paaudzes motors ir par 49% vieglāks un jūtami mazāks."

Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "No e Bike noņemts elektromotors sver savus 4 kg. Kopā ar baterijām velosipēda svars pieaug, tāpēc jāmaina tā lietošanas paradumi. Rodas jautājums, cik tālu ar tādu e Bike var aizbraukt?" 

Agnis Matisāns: "Pieveicamais attālums ir sarežģīta tēma, jo atkarīgs no svara, braukšanas stila un pretvēja. Bet ar vidējo bateriju 80 - 100 km. Ja nevar, tad uztaisīsim diagnostiku, lai saprastu, kāpēc tā."

Toties, ja iespersieties Fana veikalā, un ar pirkstu parādīsiet uz pašu jaunāko Cube modeli, baterijas sniedzamība līdzināsies pirmajiem elektromobiļiem.

Agnis Matisāns: "Jaunākā un ietilpīgākā Bosch baterija ir 750 Wh. Ar šādu var nobraukt 120 - 140 km. Ir velosipēdi, kas komplektēti ar 2 baterijām. Tad var pieveikt ap 200 km ar vienu uzlādi."

Turpinot līdzību ar elektromobiļiem - arī e Bike baterijas nolietojas.

Bosch baterija paredzēta 500 uzlādes cikliem jeb aptuveni 50 000 km,

kas velosipēdam ir nenormāls nobraukums. Taču arī pēc tam baterija nebūs izmetama.

Agnis Matisāns: "Ja ar jaunu bateriju varēja nobraukt 100 km, tad pēc šiem 50 000 km tie būs 70."

Skaidrs, ka nepietiek elektrovelosipēdus vienkārši tirgot, vajadzīgs arī serviss. Pirms pieciem gadiem Latvijā vispār nebija darbnīcas, kas spētu tikt galā ar Bosch elektromotoru velosipēdam. Tagad Fanā darbojas Bosch e Bike autorizētais serviss.

Agnis Matisāns: "Esam guvuši lielu pieredzi, kas saistīta ar piedziņu, motoriem, akumulatoriem. Varbūt gribas uzstādīt lampiņu, bet nav zināms, vai iekšā ir vadi? Vai gaitā raustās motors. To varam diagnosticēt un novērst."

Izmantojot īpašu programmu, vecākas paaudzes Bosch motoram var iedot otro jaunību.

Agnis Matisāns: "Ja velosipēdam ir 5 - 10 gadi, ļoti liela iespēja, ka varam to padarīt ekonomiskāku un ņiprāku."

Elektromotorus e-baikiem ražo daudzi, taču autorizētu servisu bieži trūkst. Tas var atstāt iespaidu uz lietota e Bike vērtību.

Agnis Matisāns: "Izvēloties Bosch produkciju, jūs zināt, ka būs iespējams saņemt atbalstu ne tikai Latvijā bet visā pasaulē. Viņi sniedz tehnisko atbalstu produktiem ko pārstājuši ražot."

Jaunākās paaudzes elektrovelosipēds ar Bosch sistēmu jau ir vadāms no viedtālruņa, kuru no šī paša velosipēda var arī uzlādēt.

Agnis Matisāns: "Šeit var pieslēgt viedtālruni, ievadīt parametrus, jaudu, ātrumu, griezes momentu. Varam sabloķēt, aktivizēt signalizāciju un izsekot."

Elektrovelosipēds ir 7 - 8 kg smagāks par parasto. Katru dienu uz piekto stāvu tādu vis nestiepsi. Rīgā parādās velosipēdu glabāšanas vietas. Īpašnieki izvērtējuši, ka mājā dzīvo cilvēki, kas lieto velosipēdus, un viņiem tos vajag kaut kur glabāt. Normālā gadījumā uz 5. stāvu stiept nevajadzētu. Bet jāatceras, ka, turot velosipēdu glabātavā, jāizņem baterija.

Agnis Matisāns: "Arī interesanti, ka cilvēki, kas ceļo ar lidmašīnu, ved e Bike līdzi, bet bateriju paņemt nevar. Tāpēc mēs izīrējam baterijas tūristiem.

Uz augšu