Vai Ķīna un Indija aizstās ES tirgu?
Atrast aizvietotāju Eiropas tirgum nav tik vienkārši, uzsver Krutihins. Viņš atgādina, ka "pašlaik Krievijai nav nekādu transporta iespēju nosūtīt naftu Ķīnas un austrumu virzienā vispār, jo pašreizējās iespējas sevi ir izsmēlušas".
Par neveiksmīgām cerības uz naftas eksportu uz Ķīnu un Indiju sauc arī Neatkarīgo ekonomiskās analīzes centru asociācijas prezidents Oļegs Bukļemiševs. Viņš norāda, ka "Krievijai nav nepieciešamās infrastruktūras, kā naftas vadi, loģistikas, dzelzceļa un lieli naftas uzglabāšanas rezervuāri".
Indija arī nav variants. "Tās ir gigantiskas transporta izmaksas. No Baltijas jūras vai Melnās jūras vajag dzīt tankerus caur Suecas kanālu, bet tas nav izdevīgi, jo jākonkurē ar Indijai izdevīgāko Persijas līci vai Saūda Arābiju. Cenu ziņā turēt līdzi būs ļoti sarežģīti," sacīja Krutihins.
Izdevīgumu mazina fakts, ka Indija uzstāj uz lielām atlaidēm - Indija par Krievijas naftu ir gatava maksāt ne vairāk kā 70 dolārus par barelu, tas ir, par aptuveni 30% mazāk nekā globālā cena. Līdz ar to - tas nevar pilnvērtīgi aizstāt Eiropas tirgu.
Vācija: ar ko aizstās Krievijas naftu?
Vācijas dienaskārtībā jau ilgāku laiku ir jautājums, ar ko un kā aizstāt Krievijas naftu, kā arī saglabāt cenas puslīdz saprātīgā līmenī. Risinājums ir - Vācija ir rezervējusi papildu naftas piegādes no Norvēģijas. OPEC valstis pagaidām atsakās būtiski palielināt naftas ieguves apjomus un attiecīgi - lielāku naftas apjomu iepludināšanu tirgū. Eksperti paredz, ka Saūda Arābija, kam ir nozīmīgas naftas ieguves rezerves, tomēr varētu piekrist šādam solim.