Pēc Kultūras ministrijas (KM) pasūtījuma radošā aģentūra "McCann Riga" par 9299 eiro īsteno digitālo kampaņu "Nepaliec viens pret visiem", kurā Latvijas krievvalodīgos bez skaidra viedokļa mēģina pārliecināt iestāties pret Krievijas sākto karu pret Ukrainu.
Kampaņā par 9300 eiro krievvalodīgos mēģina pārliecināt iestāties pret Krievijas īstenoto karu
Kā informēja kampaņas rīkotāju pārstāve Marija Vorkule, kampaņas mērķis esot uzrunāt un informēt to Latvijas krievvalodīgās sabiedrības daļu, kurai nav skaidri formulēta viedokļa par Krievijas prezidenta Vladimira Putina īstenoto karu Ukrainā, un "veicināt saliedētību ar Latvijas un pasaules demokrātisko valstu vairākumu".
Kampaņas laikā "McCann Riga" izvietoja reklāmas vizuālos materiālus sociālo mediju platformā "Facebook", lai sasniegtu Latgalē un Rīgā dzīvojošo krievvalodīgo sabiedrību vecuma posmā no 25 līdz 65 gadiem. Savukārt nacionālajos medijos mērķauditorija bija iedzīvotāji vecumā no 45 līdz 60 gadiem ar lokāciju - Latgales reģions un Rīga, un interesentus aizveda uz kampaņas tīmekļvietni "esivairkums.lv/rus".
Norādītajā mājaslapā ir atrodams ar fotogrāfijām ilustrēts uzsaukums lasītājiem "nepalikt mazākumā" savā viedoklī par karu, neuzticēties vien Krievijas propagandas medijiem, bet lasīt arī starptautiskos ziņu avotus. Mājaslapā tiek piedāvāti seši fakti par karu, kuriem pievienotas 11 saites uz starptautiskiem avotiem, kur smelties vairāk informācijas. Neviena Latvijas medija starp šiem avotiem nav.
Vorkule ir pārliecināta, ka kampaņa "Nepaliec viens pret visiem", kas tiek īstenota no 28.aprīļa līdz 28.maijam, esot sekmīga, jo vēl pirms noslēgšanās esot sasniegusi 95% no cerētās mērķauditorijas - 57 000 Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju Latgales lielajās pilsētās un Rīgā no plānotajiem 60 000.
KM valsts sekretāres vietnieces starptautisko lietu, sabiedrības integrācijas un mediju politikas jautājumos pienākumu izpildītāja Selga Laizāne uzskata, ka kampaņa ir nepieciešama, jo šī gada marta sākumā "Factum" veiktā sabiedriskās domas aptauja parādīja, ka 31,5% krievvalodīgo Latvijas iedzīvotāju bijis grūti formulēt savu nostāju attiecībā pret karu Ukrainā. Savukārt pēcāk sabiedriskās domas pētījuma centra "SKDS" veikts pētījums norādīja, ka 46% Latvijas iedzīvotāju, kuru sarunvaloda ģimenē ir krievu valoda, neatbalsta nevienu no pusēm - ne Ukrainu, ne Krieviju, savukārt 21% atbalsta Krieviju tās izvērstajā karadarbībā Ukrainā.
Laizāne atzīmēja, ka aptauju rezultāti liecinājuši, ka augstākais neizlēmušo iedzīvotāju īpatsvars dzīvo Latgalē. Tādēļ KM pieņēmusi lēmumu īstenot informatīvu kampaņu, lai mudinātu "neizlēmušo sabiedrības daļu izvērtēt faktos balstītu, starptautiskos medijos publicētu informāciju, analizēt notiekošo un izvēlēties vairākuma jeb pasaules demokrātisko valstu pusi".
Kampaņas vēstījums esot balstīts atziņā, ka neizlēmusī sabiedrības daļa Krievijas propagandas un Rietumu mediju atspoguļoto informāciju uztver kā divas līdzās pastāvošas patiesības. Kampaņas sauklis "Nepaliec viens pret visiem" rosinot pievienoties vairākumam Latvijas un pasaules sabiedrības un nosodīt Krievijas karadarbību pret Ukrainu.
Kampaņas autoru - "McCann Riga" - valdes locekle Ieva Danieljana savukārt klāstīja, ka mērķa sasniegšanai esot mēģināts piedāvāt argumentus, kas pārliecinātu "šaubīgos", turklāt svarīgi bijis šos cilvēkus uzrunāt tā, lai neaizskartu un neaizvainotu.
"Visi esam vienas valsts iedzīvotāji, un mums ir svarīgi būt vienotiem tādā fundamentālā jautājumā kā karš Ukrainā. Kampaņa vēl turpinās, tomēr tās rezultāti jau tagad liecina, ka auditorijas atsaucība ir izcila. Cilvēki patiešām meklē un analizē informāciju, cenšas saprast, kas notiek, kaut arī daļa viņu radu un draugu ir par Krievijas īstenoto karadarbību Ukrainā," apgalvoja Danieljana.
Pēc viņas paustā, kampaņas dati liecinot, ka 66% tīmekļvietnes apmeklētāju saturs esot bijis saistošs un noderīgs un spējis piesaistīt un noturēt cilvēku uzmanību. Vidēji trīs minūtes, ko cilvēki pavada lapā, esot liels laika apjoms. Mērķauditorijas vidū vislielāko atsaucību esot guvusi tēze "Kam ticēt - 141 valstij vai 5?". Cilvēku interese un iesaiste ar reklāmu attiecībā pret reklāmas demonstrēšanu esot bijusi piecas reizes lielāka nekā parasti - 10% pret 1,5-2%.
"Cilvēki aktīvi mainās viedokļiem, dalās ar faktiem un cenšas cits citu pārliecināt. Auditorijas iesaiste ir teicama. Kaut arī kampaņa vēl nav beigusies un šī auditorija tradicionāli tiek uzskatīta par grūti sasniedzamu un iesaistāmu, mums jau ir izdevies sasniegt vismaz 95% no tās izvirzītā mērķa, kas bija 60 000 Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju," piebilda Danieljana.