Kamēr kaimiņvalstī Igaunijā 95.markas benzīna cena 2 eiro par litru atzīmi vietām pārsniedza jau maija vidū, Latvijā šī tā dēvētā "psiholoģiskā barjera" sasniegta šā gada jūnija pirmajā dienā. Pagaidām šāda benzīna cena vērojama vien atsevišķās degvielas uzpildes stacijās, taču situācija pasaules tirgos neļauj cerēt, ka cenas neturpinās augt.

Kāpums neizbēgams

Apmēram mēnesi tika gaidīta Eiropas Savienības (ES) sestā sankciju pret Krieviju pakete, kurā iekļauta Krievijas naftas importa ierobežošana, un teju katrs dalībvalstu līderu paziņojums par šo jautājumu kaut nedaudz ietekmējis naftas cenas biržā, ņemot vērā, ka ES no Krievijas līdz karam Ukrainā importēja teju divas trešdaļas no agresorvalsts saražotās jēlnaftas.

Vēl pirmdien, naftas vairumtirgotājiem gaidot ES vienošanos par Krievijas naftas importa ierobežošanu, pasaules naftas tirgus sasniedza pēdējo divu mēnešu augstāko punktu – gandrīz 120 ASV dolārus par barelu. Bet jau otrdien tas tika pārsniegts. Vienlaikus nozares eksperti norāda, ka cenu kāpumu sekmēja ne tikai beidzot pieņemtais ES lēmums ierobežot Krievijas naftas importu. Cenu kāpumu veicināja arī Covid-19 ierobežojumu atcelšana Ķīnā, turklāt ekspertu ieskatā šim notikumam pat varētu būt lielāka ietekme.

Savukārt Latvijas degvielas mazumtirgotāju pārstāvji atzīst, ka pašreizējos apstākļos degvielas cenu kāpums ir neizbēgams. Jautājums, vai līdz ar cenu kāpumu Latvijas iedzīvotāji pērk mazāk degvielas un no kurienes mūsu tirgotājiem tiek piegādāta degvielas produkti.