Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Nākotne ir pienākusi! Cīņā pret dzērājšoferiem dodas arī viedās tehnoloģijas

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Nimai/Shutterstock

Sēsties pie automašīnas stūres alkohola reibumā ir ļoti, ļoti slikta doma, pat ja izdzertas vien pāris glāzes viegla alkohola un pašam šķiet, ka reibuma vispār nav. Braukšana apreibinošu vielu ietekmē ik gadu pasaulē paņem desmitiem tūkstošu cilvēku dzīvību un bieži vien smagi cieš pavisam nevainīgi satiksmes dalībnieki, tādēļ sabiedrība pieliek krietnas pūles šīs problēmas izskaušanā.

Sākot ar bezalkoholiska alus un viskija ražošanu un beidzot ar dažādiem tehnoloģiskiem izgudrojumiem, kas ierobežos alkohola lietotāju iespējas vadīt transporta līdzekli. Apogejs tiks sasniegta ar autonomām automašīnām, kas droši nogādās stipri sagurušo svinētāju mājās, taču līdz šādu automašīnu ienākšanai pilnvērtīgā satiksmē vēl paies vairāki gadi. Tikmēr tehnoloģiju uzņēmumos top aizvien jauni un efektīvi risinājumi dzērājšoferu apturēšanai.

Lietotnes un gudras atslēgas

Dažādi risinājumi pieejami gan apzinīgajiem vadītājiem, kuri grib noskaidrot, vai organisms pēc svinēšanas ir pietiekami atlabis, lai vadītu automašīnu, gan neapzinīgajiem, kuri braukšanu dzērumā neuzskata par pārkāpumu un draudu dzīvībai. Pirmajiem visvienkāršāk veikalā iegādāties brīvi nopērkamu alkometru. Ja nu tas nav pie rokas, var izmantot kādu mobilo lietotni, kas palīdz aprēķināt alkohola promiļu skaitu asinīs. Viena no tādām - AlcoDroid Alcohol Tracker – sniedz iespēju ievadīt izdzertā alkohola veidu un daudzumu katrā dienā un stundā, un bezmaksas lietotne veic aptuvenu aprēķinu, kāds varētu būt alkometra rādījums. Līdzīgs, bet uzstājīgāks risinājums ir Alcogram. Tas ik dienu «izmet» uz viedtelefona ekrāna jautājumu, vai saimnieks ir lietojis alkoholu, un no paziņojuma var atbrīvoties, vien aizpildot īsu anketu. Tādējādi bezmaksas lietotne iegūst datus alkohola koncentrācijas aprēķināšanai, kā arī datu bāzes veidošanai par lietotāja dzeršanas paradumiem.

Ar neapzinīgajiem braucējiem ir grūtāk, jo viņu apturēšanai nepieciešamas radikālākas metodes. Jau 2016. gadā japāņu uzņēmumi Honda un Hitachi prezentēja prototipu viedām automašīnas atslēgām, kas apvienotas ar alkometru. Automašīnas iedarbināšanai tās prasīja vadītājam trīs sekundes elpot uz atslēgām, un šajā laikā mērīja alkohola koncentrāciju. Par pieprasītu sērijveida produktu gan šī atslēga nekļuva, jo tās piedāvāto aizsardzību bija pārāk viegli apiet. Nekas netraucēja uzpūst uz atslēgām alkoholu nedzērušam cilvēkam, bet pie stūres sēsties dzērājšoferim.

Volvo savulaik ieviesa sistēmu Alcoguard, kas ar kameru palīdzību vēro šofera acis un ar iebūvētu alkometru mēra vadītāja izelpu. Arī Nissan veido savu sistēmu, kas uztver alkohola aromātu. Ja tas tiek konstatēts, aizdedzes sistēma tiek nobloķēta.

Promiļu mērīšana - obligāta

Autoražotāju iniciatīva ir apsveicama, jo jau tagad zināms, ka pārskatāmā nākotnē dzērājšoferu atturēšana no braukšanas būs obligāta prasība. ASV, kur ik gadu uz ceļiem braukšanas reibumā dēļ iet bojā ap 10 000 cilvēku, 2027. gadā kļūs par pirmo valsti pasaulē, kurā visām jaunajām automašīnām būs jābūt aprīkotām ar iekārtu, kas neļauj spēkratu iedarbināt, ja pie stūres atrodas cilvēks alkohola reibumā.

No šobrīd pieejamajām tehnoloģijām labākos panākumus izmēģinājumos guvušas divas. Viena ir The Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS) programmas ietvaros izstrādātā sistēma, kas mēra gaisa sastāvu stūres rajonā, kur parasti nonāk vadītāja izelpa. Ja tiek konstatēta alkohola koncentrācija virs 0,08%, tad iekārta vispirms piedāvā šoferim palīdzēt apstāties. Ja viņš to nedara, tad automašīna pati nobrauc malā un neļauj turpināt ceļu. Ja vadītājs ir ievēlies šofera krēslā jau krietnā reibumā un mašīna to uzreiz sajūt, tā vienkārši neļauj iedarbināt dzinēju.

Šajā pašā programmā tiek strādāts arī pie pieskāriena tehnoloģijas, kas izpaužas kā iedarbināšanas pogā vai stūrē iestrādāti infrasarkano staru sensori. Tie spīdina staru cauri vadītāja pirkstu ādai un mēra alkohola koncentrāciju asinīs. Dzērāja pieķeršanas gadījumā rīcība ir identiska izelpas tehnoloģijai.

Otrs risinājums ir Vadīšanas monitorēšanas un palīdzības sistēma jeb Driving monitoring and assistance systems (DMAS), kas nemitīgi vēro automašīnas pārvietošanos uz ceļa. Tā vērtē stūrēšanu, bremzēšanu, braukšanas trajektoriju, un, ja sistēmai rodas aizdomas, ka vadītājs nav pietiekami modrs, jo mašīna bieži pietuvojas joslas sadalošajām līnijām vai arī šofera rokas pārāk bieži atlaižas no stūres, tā iedarbina braukšanas asistentus, kas daļēji pārņem stūrēšanu un iedarbina automātisko bremzēšanas sistēmu. Vienlaikus DMAS aicina vadītāju apstāties un atpūsties. Par to jau tagad var pārliecināties jaunākās paaudzes automašīnu īpašnieki. Radikālā versijā šī sistēma vienkārši nobrauks ceļa malā, apturēs spēkratu un neļaus turpināt braucienu.

Automašīna ar pajūga funkciju

Nākamais lielais solis iereibušu šoferu atstumšanai no stūres rata būs pieejams līdz ar autonomo automašīnu ierašanos. Zināmā mērā tā būs atgriešanās pagātnē, kad saimnieks pēc kroga apmeklējuma ievēlās ratos un lika zirgam viņu aizgādāt līdz savai sētai. Pašbraucošās automašīnas spēs izdarīt to pašu – droši izlīkumot pa ielām un ceļiem un piebraukt pie pašām namdurvīm, kamēr īpašnieks krēslā aizmidzis atskurbs.

Lielākā daļa minēto tehnoloģiju būs vai ir pieejamas vien jaunākās paaudzes automašīnās, savukārt dzērājšoferi bieži vien mēdz vadīt spēkratus, kuru vējstiklus joprojām nākas atvērt manuāli. Tādēļ šobrīd prātīgākā ideja ir braukšanas dienā nelietot alkoholu. Ja ļoti gribas izjust iemīļotā dzēriena garšu, var iemalkot kaut ko no plašā bezalkoholisko dzērienu klāsta, piemēram, "Lāčplēša" bezalkoholisko alu.

Raksts tapis sadarbībā ar bezalkoholisko alu "Lāčplēsis".

Uz augšu