Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kas par "putnu" ir neparastais franču limuzīns Citroen C5 X?

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Frančiem izsenis ir nepatika pret lielām automašīnām. Viņi uzskata, ka ar tādām brauc tikai turīgi muļķi. Tāpēc katrs lielāks auto no Francijas ir notikums un Citroen C5 X arī nav izņēmums.

Uz agrāk tapušo ekscentrisko lielo Citroen fona C5 X izskatās pat ļoti normāls. Pēc izmēriem, idejas un apveidiem to var salīdzināt ar Volkswagen Arteon Shooting Brake.

TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Citroen ir drosmīgs, ciktāl tas attiecas uz dizainu. Bieži vien avangards robežojas ar pārmērībām. Bet C5 X ir negaidīti harmonisks. Tam ir daļas, kas piedod reprezentablu izskatu, un ir atsauce uz Citroen C6, ar ko reiz brauca Francijas prezidents. Lukturi pārstāv Citroen modernāko daļu, un atkāpjoties redzams, ka šis ir augstākas klases produkts."

Citroen pacenties izgatavot arī smalkākus nekā parasti aizmugurējos lukturus un citas detaļas. Tam ir savi iemesli, jo Ķīnā, kas ir nozīmīgs Citroen un DS tirgus, C5 X skaitās luksusauto.

Normunds Avotiņš: "Atceros kā C5 X parādījās Rīgā pirmoreiz. Tas bija autoizstādē. No sākuma cilvēki domāja, kas par ērmu. Bet tad apskatīja to otro, trešo reizi, un beigās sāka novērtēt, ka aizmugurē spārni smuki izvirzīti uz āru. Kopumā mašīna ir tik reprezentabla, ka uz vidējiem jumta balstiem izteikti trūkst kāda ģerboņa vai kā cita, kas piešķirtu papildu šiku."

Daudz svarīgāk ir tas, ka C5X durvis nevis nosedz slieksni, bet pat aptver to no apakšas, kur uzstādīta papildus blīve. Durvis varēja vērties plašāk, taču par laimi tās ir garas.

Normunds Avotiņš: "Citroen ir vēl viens C5, tas ir krosovers Aircross. Diezgan forša mašīna, tikai aizmugurē maz vietas. C5 X šī problēma ir novērsta."

Normunds Avotiņš: "X burts modeļa nosaukumā rada bažas, ka tas atkal ir pašizdomāts krosovers. Tā ir liela, godīga pasažieru automašīna. Tas ir universāļa, sedana un liftbeka savienojums. Kāpēc? Tūlīt parādīšu."

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Bagāžas nodalījuma proporcijas ir labākajos Sportback vai pat Shooting Brake modeļu tradīcijās. Jautājums, pie kādām tradīcijām Citroen pieturējies C5 X salonā?

Normunds Avotiņš: "Šāds Citroen maksā ap 40 000. Viņi gan ir krietni pastrādājuši, lai mēs šeit justos citādi. Vertikāls panelis, es sēžu zemu, te ir jauni apdares materiāli, bezvadu lādētāji. Jauna multimediju sistēma, citādas pogas durvīs. Vienīgais, ko gribētos dārgāku, ir stūre."

Bet no otras puses, lakotais vidus ir norāde uz Citroen limuzīnu pagātni, kad tiem bija stūre ar vienu vienīgu spieķi.

Pirms gadiem desmit loģiskākā izvēle lielam franču auto būtu sulīgs dīzelis, vēlams 2,7 litru V6, kā savulaik bija Citroen C6.

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Normunds Avotiņš: "Lielai mašīnai vajag pieklājīgu jaudu, sevišķi, ja ir kaut nelielas premium ambīcijas. Citroen tik lielu motoru mūsdienās nav. Bet 180 ZS ir kas ikdienā nodrošina dinamiku."

Lai gan dzinējs nav liels, tam vismaz ir četri nevis trīs cilindri, lai gan ir arī tāda opcija.

Normunds Avotiņš: "Varbūt te viss nav ideāli, un stūri gribētos izvilkt tālāk, bet kopumā nopietns pieteikums. Jāsaka, ka arī stūrējas labi, savam izmēram patīkams un tiešs."

Šajā ziņā C5X ar jauno "progresīvi hidraulisko" piekari par galvas tiesu pārspēj savus ekstravagantos un mazliet ļodzīgos senčus.

Normunds Avotiņš: "Bet kā tad ar superkomforta piekari? Tā darbojas. Ne gluži kā vecajos Citroen, bet te ir interesants efekts. Varbūt brīžiem nošūpojas vairāk nekā gribētos, bet tas piestāv tēlam."

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Nu gan Citroen iznācis kas patiešām neredzēts. C5 X ir liels, plašs, komfortabls, brīžiem pat pārāk komfortabls automobilis. Tas varēja būt lētāks, bet mūsdienās visas mašīnas ir dārgākas. Braucot ar to, neatstāj doma, ka šis Citroen nu gan varētu būt elektrisks. Tam piestāvētu būt elektromobilim. Pa pusei elektrisku to var dabūt kā PHEV. Latvijā tā pagaidām ir tikai teorija. Informācija Andre Motors mājaslapā liecina, ka Citroen C5 X pie mums var iegādāties ar parastiem benzīna dzinējiem un astoņātrumu automātu.

Verdikts

Kā tad ir? Vai C5X ir krosovers vai nav? Citroen mums saka, ka ir. No vienas puses, klīrenss ir lielāks un melnas plastmasas mala. Bet, no otras puses, nav nedz pilnpiedziņas, ne tādu braukšanas režīmu. Domāju, ka varam palikt pie kompromisa. Citroen C5 X ir kaut kas ļoti līdzīgs Volvo XC, ar to vien atšķirību, kas tas nav vagons un bez AWD.

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Citroen C5 X

+ sevišķi līgana balstiekārta

+ pieklājīga montāžas kvalitāte

+ plašs, garš salons

- kaitinošs pārnesumkārbas slēdzis

- gurds paātrinājums

- neskaidra nākotnes vērtība

Dzinējs: 1598 ccm, R4 turbo

Jauda: 180

Paātrinājums: 8,1

Patēriņš: 6,6

CO2: 139

Cena: no 31 990 eiro

Uz augšu