Viena no Latvijas lielākajām bagātībām ir kūdra. Ar tās ieguvi Latvijas teritorijā nodarbojas jau kopš 17.gs. Mūsdienās situācija ir sarežģījusies, jo Eiropas Savienības (ES) pieņemtais zaļais kurss, šķiet, apdraud kūdras biznesa tālāku attīstību. Viens no galvenajiem draudiem - kūdras ieguves rezultātā palielinās CO2 koncentrācija gaisā, jo daudzviet pasaulē tā tiek izmantota kā kurināmais. Pirmajā rakstā no sērijas par kūdru Latvijā TVNET aplūko kūdras ieguves biznesa regulējumu un ilgtspējību Latvijā.
Kūdras politika Latvijā ir mainīga. Pēdējā visaptverošā informācija par kopējiem kūdras apjomiem Latvijā ievākta vien pagājušā gadsimta 80.gados. Kopš tā laika kūdras politika palikusi kaut kur otrajā plānā. Informācija par to pietiekami skopa, kā arī atbildība par to sadalīta starp vairākām valsts institūcijām. Galu galā kūdras biznesu Latvijā vienlaicīgi uzrauga vairākas iestādes.
Tā kā nav visaptverošu datu, cik daudz kūdras patiesībā Latvijā ir pieejams, izstrādāt atbilstošu politisko kursu, lai tiktu sabalansēta kūdras ekonomiskā nozīme un ES zaļā kursā pieņemtie mērķi, ir ļoti apgrūtinoši. Dati par kūdras atlikumiem svārstās gadu no gada, un līdz šim nav izstrādāta vienota pieeja objektīvai kopējo atlikumu novērtēšanai.
2020.gada novembrī Ministru kabinets pieņēma pamatnostādnes par kūdras ilgtspējīgu izmantošanu 2020.-2030. gadam. Tur uzskaitīta virkne problēmu, kas saistītas ar kūdras ieguvi Latvijā, taču secinājums ir viens - kūdra ir viens no Latvijas ekonomikas stūrakmeņiem, jo lielākā daļa iegūtās kūdras tiek eksportēta.
Latvijā vien niecīga daļa no iegūtās kūdras jeb aptuveni 0,5% tiek izmantoti enerģētikā. Savukārt aptuveni 95% tiek izmantoti dārzkopībā.