Pie vieglajiem elektroauto jau esam pieraduši. Bet ko iesākt ar smago transportu, kas pārvadā lielākas kravas un prasa vairāk enerģijas? Izrādās, ka arī tur lietas virzās uz priekšu. Scania sarīkojusi pasākumu Rīgā, kur iepazīstina ar jaunākajām tehnoloģijām tieši kravas elektromobiļiem.
Pirmais izbrauciens ar elektrisko Scania kravas auto Rīgā
Pirmā Scania elektriskā automašīna nodota Igaunijas lielākā dzērienu ražotāja “A. Le Coq” gādībā. 3. jūnijā to varēja izmēģināt Scania rīkotā pasākuma Electrification of Baltic Heav Trucks ietvaros. Pie Hanzas Perona sastapto uzņēmēju pirmie iespaidi bija dažādi.
Scania mērķis ir panākt, lai līdz 2025. gadam 10% no jaunajiem pārdotajiem automobiļiem būtu elektriskie kravas automobiļi un līdz 2030. gadam puse no saražotajiem jaunajiem transportlīdzekļiem būtu elektriski. Jautājums, kāda ir šāda elektrokravienieka sniedzamība?
Jānis Bašens, Scania Latvia tehniskā atbalsta un mācību komandas vadītājs: "Ar pilnu uzlādi šāda automašīna var nobraukt 250 km, kas ir piemēroti pārvadājumiem pilsētvidē."
Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš: "Nevajag arī pārspīlēt. Mēs jau nerunājam par 40-tonnīgām elektriskām fūrēm. Šis formāts izskatās cerīgi. 29 t pilnā masa, 14 tonnu kravnesība. Izvadāšanas transports pilsētām. Sniedzamība 250 km vismaz sākotnēji ir pietiekama."
Šī elektriskā kravas auto darba spriegums ir 650 voltu, un pasūtītājam ir iespēja izvēlēties starp 5 vai 9 moduļu bateriju pakām.
Jānis Bašens: "Svarīgs jautājums par uzlādi, ko ietekmē vairāki faktori. Līmenis, temperatūra. Latvijā pieejamas pāris publiskās stacijas, kas nodrošina iespēju uzlādēt mūsu kravas automašīnu, taču mēs iesakām iegādāties savu uzlādes iekārtu. Mūsu rekomendācija būtu iegādāties iekārtu no 24 līdz 360 kW."
Normunds Avotiņš: "300 kWh nav nekāds joks. Nepieciešama infrastruktūra, kas šādas mašīnas spēj uzlādēt. Tas ir labs jautājums, vai esam gatavi kravas auto elektrifikācijai?"
Jānis Kirkovalds, AS Sadales tīkls valdes loceklis un attīstības direktors: "Atbilde ir jā. Mūsu infrastruktūra būvēta ar lielu jaudu arī agrāk."
Šo jaudu esam saņēmuši mantojumā no padomjlaika industrializācijas.
Jānis Kirkovalds: "Un tā labā ziņa ir, ka ģenerācija ienāk sistēmā, saules paneļi, vēja parki, tas dod zaļo enerģiju uzlādei."
Scania elektromobiļu semināra ietvaros noskaidrojās, ka Latvijā ir pietiekami izvērsts transformatoru un apakšstaciju tīkls, lai jaudīgu lādētāju uzstādīšana nebūtu problēma arī nomaļākās vietās.
Jānis Kirkovalds: "Protams, jāņem vērā, ka vietām novērtēt jaudas un izbūvēt infrastruktūru varētu būt grūtāk, bet jāizvēlas vieta pēc iespējas tuvāk Sadales tīkla esošajai infrastruktūrai."
Kravas elektromobilis pašlaik ir divreiz dārgāks par dīzeļa analogu, taču pie pašreizējām degvielas cenām dzīves cikla izmaksas jeb TCO var izlīdzināties jau tuvākajos 2-3 gados. Savukārt Satiksmes ministrija seminārā nāca klajā ar plānu tuvāko gadu laikā attīstīt elektrostaciju tīklu tieši kravas automašīnu uzlādei.