Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

STEM jomā svarīga ir zinātkāre, norāda eksperts

Tehnoloģijas
Tehnoloģijas Foto: Shutterstock

Tā dēvētajā STEM jomā - zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika - svarīga ir zinātkāre, nevis obligātais eksāmens, pauda Eiropas Tālmācības vidusskolas fizikas skolotājs Andrejs Minajevs.

Ņemot vērā pēdējā laika publisko diskusiju par obligātajiem centralizētajiem eksāmeniem STEM jomā, Minajevs atzīst, ka skolēnu interese par STEM priekšmetiem nav liela, jo pastāv uzskats, ka tie ir grūtāki, sarežģītāki un prasa daudz vairāk laika nekā citi, tomēr viss esot atkarīgs no pieejas un domāšanas.

Minajevs skaidro, ka eksāmens fizikā vai STEM priekšmetos kopumā vairāk būs lietderīgs tiem, kuri vēlas saistīt savu nākotni ar STEM jomu. Uzspiežot šos eksāmenus bērniem, kas savu nākotni vēlas saistīt ar citām jomām, netiks panākts vēlamais rezultāts.

Kā uzsver Minajevs, "ja turpināsim domāt, ka fizika ir grūta un smagnēja, nelīdzēs arī eksāmens". Tādēļ vispirms jāsekmē patiesa skolēnu interese un zinātkāre, kā arī jākliedē pastāvošie stereotipi.

Minajevs skaidro, ka fizika kā mācību priekšmets ikvienam skolēnam palīdz virspusīgi attīstīties, tā nav domāta tikai tiem, kuri vēlas savu nākotni saistīt ar inženierzinātnēm.

Pat ja, mācoties fiziku, neizdodas demonstrēt spožas sekmes attiecīgajā priekšmetā, pats mācīšanās process radīs virkni ieguvumu, norāda skolotājs. Savukārt apgalvojums, ka fizika ir jāmācās, jo valstī trūkst speciālistu, lielu daļu jauniešu nemotivēs, īpaši tos, kuri jau ir izvēlējušies karjeras ceļu, kas nav saistīts ar STEM nozarēm.

Minajevs akcentē, ka pirms saprast, kā motivēt jauniešus mācīties tieši STEM priekšmetus, ir jāsaprot, kā motivēt viņus kopumā. Kā skaidro skolotājs, bez skolēnu velmes jautāt un izzināt ar nevienu materiāli tehnisko bāzi nebūs iespējams apmācīt šos jauniešus.

Ja skolēniem tomēr ir velme izzināt, nākamais solis, pēc Minajeva domām, ir mācību materiālu daudzveidība. Kā piemēru Minajevs min fiziku, ko var mācīt klātienē, laboratorijās, kā arī tālmācībā.

Papildus Minajevs izceļ, ka pedagogu funkcija ir nevis sagatavot skolēnu eksāmenam, bet gan vadīt skolēnu pareizās atbildes meklēšanas procesā.

Viņaprāt, drīzāk jādomā par skolas līmeņa pārbaudījumu STEM jomās, nevis centralizētu eksāmenu valsts līmenī.

Svarīgākais
Uz augšu