Par to liecina mūsu pasūtījumu banka dotajā brīdī, kur ir 60 līdz 70 automašīnas šobrīd jau pasūtītas uz priekšu. Un mēs paredzam to, ka interese tikai pieaugs,” saka SIA “Norde” tirdzniecības nodaļas vadītājs Eduars Ptičkins.
Tomēr atsevišķi modeļi jāgaida četrus līdz deviņus mēnešus. “Auto asociācijā” norāda – ir mašīnas, kas jāgaida pat gadu. Šajā programmā atvēlētos desmit miljonus būtu jāizlieto līdz nākamā gada beigām, iegādājoties ap trim tūkstošiem auto. Taču jau tagad skaidrs, ka to nevarēs pagūt.
Atbildīgās amatpersonas sola pagarināt programmas darbības laiku. Taču nesola to paplašināt, piemēram, izsniedzot atbalstu arī elektro vai parasto velosipēdu, vai arī elektromopēdu iegādei, kā to iepriekš ierosināja Satiksmes ministrija, un kas ļautu sasniegt daudz plašāku mērķauditoriju un cilvēku paradumu maiņu.
“Mūsuprāt, elektrovelo, riteņi būtu tieši tie, kuri veido paradumu maiņu sabiedriskajā apritē un mobilitātē, jo, ja mēs nomainām vienkārši automašīnu ar dīzeļdzinēju pret automašīnu ar elektrības dzinēju, no tā jau mašīnu uz ielām mazāk nepaliek. Tie ir tie paši sastrēgumi pie tās pašas problēmas ar transporta organizāciju,” saka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Konservatīvie).
“Nākotnē šādi jautājumi varbūt arī varētu tikt izskatīti. Es pieļauju, ka tas varētu būt citas programmas ietvaros, jo šeit tiešām tas mūsu uzsvars ir uz to, lai tas pienesums kopējo emisiju samazinājumam būtu pēc iespējas lielāks. Ja tiek izmantots skūteris vai kāds īsa darbības rādiusa pārvietošanās līdzeklis, iespējams, tā ietekme nav tik liela, kā pārvietojoties lielākos attālumos,” uzsver VARAM valsts sekretāra vietnieks Dagnis Dubrovskis.
SIA “Vides investīciju fonds” aprēķinājis, ka indikatīvais CO2 izmešu samazinājums uz pārdoto elektroauto un hibrīdauto rēķina ir 955 240 kg.
Saskaņojot šobrīd spēkā esošos noteikumus, Vides ministrija piekrita, ka ir nepieciešams veicināt velosipēdu, elektrovelosipēdu un līdzīgu braucamo izmantošanu Latvijā. Taču norādīja: lai ieviestu šādu atbalsta shēmu, nepieciešamas papildu diskusijas par dažādiem aspektiem ar Satiksmes ministriju un nozaru asociācijām. Šādas diskusijas gan nav sākušās.