Klāt vasara, kas tradicionāli nozīmē arī atvaļinājumu un ceļojumus. Ņemot vērā, ka pandēmijas laikā iepriekšējos divus gadus ceļošana bija ļoti apgrūtināta, šī vasara ir pirmā ilgākā laika periodā, kad ir iespējams relatīvi viegli kaut kur aizceļot. Tomēr – ceļotājiem nākas saskarties ar dažādām nepatīkamām blaknēm, piemēram, milzīgām rindām lidostās.
Ceļojumi Eiropā šovasar: jārēķinās ar dažādiem sarežģījumiem
“Deutsche Welle” vēsta, ka Eiropas lidostās pēc ilgāka pārtraukuma ir atgriezusies īsta dzīvība – ceļotāju skaita pieplūdums sācies vēl pirms tradicionālās atvaļinājumu sezonas. Ņemot vērā, ka lielākajā daļā valstu ir atcelti ar pandēmiju saistītie ierobežojumi, cilvēki beidzot var doties ceļojumos un izbaudīt to, kas bija liegts pēdējos divus gadus.
Tieši tāpēc mēs pašlaik varam runāt par jaunu fenomenu – revanša ceļošanu.
Milzīgais pieprasījums pēc ceļojumiem ir ļoti labas ziņas aviācijas industrijai, kas koronavīrusa pandēmijas laikā cieta ļoti smagi, 2020. gadā zaudējot teju 220 miljardus eiro.
Tiesa gan, ilgi gaidītais brīdis, kad cilvēki atkal varēs sēsties lidmašīnās un lidot uz saviem sapņu galamērķiem, aviācijas nozarei ir nesis jaunas galvassāpes – atkopšanās bijusi pārāk strauja, un lidsabiedrībām (arī lidostām) vienkārši trūkst darbinieku, lai spētu apkalpot arvien pieaugošo pasažieru skaitu.
Darbinieku trūkums un “sastrēgumi” lidostās ir radījuši milzīgas rindas un ilgu gaidīšanas laiku tādos lielos Eiropas satiksmes mezglos kā Frankfurtē, Dublinā un Amsterdamā, tāpat atcelti simtiem reisu, apdraudot aviācijas nozares atkopšanos.
“Valdības, faktiski iepriekš nebrīdinot, ieslēdza atpakaļgaitu un ļoti strauji atcēla ierobežojumus, tādēļ aviācijas nozarei bija pārāk maz laika sagatavoties “restartam” pēc divu gadu ilguša miera perioda,”
sacīja Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) vadītājs Vilijs Velšs.
Revanša ceļojumi
Pieprasījumu pēc ceļojumiem mēra pēc ienākumiem par pasažieru veiktajiem kilometriem (saīsināti – RPK). Aprīlī RPK rādītājs bija sasniedzis 80% pieaugumu, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, jo ievērojami palielinājās starptautisko ceļojumu skaits. IATA norāda, ka pieprasījums atsevišķos maršrutos Eiropā, Centrālamerikā, Tuvajos Austrumos un Ziemeļamerikā pārsniedza pirmspandēmijas līmeni.
“Cilvēkiem tagad ir pārliecība, ka viņi varēs ceļot klasiskā izpratnē – ar restorāniem, izklaidēm un darīt daudz ko citu, neuztraucoties par Covid-19 ierobežojumiem,” sacīja ceļojumu rezervācijas platformas “Trivago” izpilddirektors Aksels Hefers.
Augstais pieprasījums ir vērojams laikā, kad ir pieaugušas aviācijas degvielas cenas, tāpat arī pakāpeniski gaisa satiksmē atgriežas lidmašīnas, kas ilgstoši stāvējušas dīkstāvē. Tomēr tas nespēj apturēt cilvēkus no vēlmes ceļot, kā arī tērēt vairāk naudas ceļojumiem.
“Pēc ilgāka klusuma perioda atvaļinājumu plānošana ir ļoti daudzu cilvēku dienaskārtībā. Turklāt, vēlmi ceļot nespēj apslāpēt ne pieaugošās energoresursu cenas, ne pieaugošā inflācija, ne arī citi faktori. Cilvēki ir gatavi maksāt daudz par ilgākām brīvdienām un kvalitatīvu atpūtu,” norāda Vācijas Tūrisma asociācijas prezidents Norberts Fībigs.
Lidsabiedrībām grūtības pielāgoties
Ziņas par pieprasījuma atjaunošanos aviācijas nozarē bija gaidītas, un tām arī bija jābūt ļoti labām ziņām lidsabiedrībām, kuras pēdējo divu gadu laikā zaudējušas vairāk nekā divus simtus miljardu eiro. Tomēr – ne lidsabiedrības, ne lidostas nebija gatavas tik straujam pieprasījuma pieaugumam.
Piemēram, jūnija sākumā Vācijas nacionālā lidsabiedrība “Lufthansa” atcēla vairāk nekā 900 iekšzemes un Eiropas mēroga jūlija lidojumus no Minhenes un Frankfurtes. Arī “Lufthansa” piederošā zemo cenu aviokompānija “Eurowings” atcēlusi vairākus simtus lidojumu.
“Tuvākajā nākotnē ir redzams, ka lidojumus nebūs iespējams izpildīt, ņemot vērā darbinieku trūkumu un “pasažieru sastrēgumus” lidostās,” norāda “Lufthansa” pārstāvji.
Citas lidsabiedrības, tostarp “Lufthansa” konkurents “Air France-KLM” un zemo cenu aviokompānija “Wizz Air” pieredz tādu pieprasījuma apjomu, kāds tas bija pirms Covid-19 pandēmijas.
Kur palikuši darbinieki?
Darbaspēka trūkums ir galvenā problēma - aviācijas industrijai ir lielas grūtības atrast strādājošos. Jāatgādina, ka pandēmijas sākumposmā darbu aviācijas nozarē zaudēja ļoti liels skaits cilvēku, un pēcpandēmijas pasaulē izplatās tendence, ka cilvēki ir kļuvuši daudz izvēlīgāki un prasīgāki attiecībā uz savām darba vietām.
“Piemēram, Vācijas darba tirgus ir ļoti saspringts. Darba meklētājiem ir iespējas izvēlēties darbu starp vairākām vakancēm, kamēr darba devējiem ir grūtības aizpildīt atvērtās pozīcijas. Turklāt, lidostas darbinieku atlase ir ļoti sarežģīta un laikietilpīga. Tas ir tādēļ, ka liela daļa darbības aviācijas nozarē notiek ar drošību saistītos amatos, kā arī aizliegtās zonās,” skaidro Frankfurtes lidostas operatora “Fraport” preses pārstāvji.
Tikmēr Vācijas gaisa navigācijas pakalpojumu sniedzējs DFS norāda, ka tam ir izdevies pandēmijas laikā saglabāt savus darbiniekus, tomēr jaunajiem darbiniekiem trūkst apmācības, kuras nebija iespējams veikt pandēmijas ierobežojumu dēļ.
“Grafika sastādīšana ir visai izaicinošs process, turklāt nereti tiek strādāts ar ļoti ierobežotiem resursiem,” skaidro DFS pārstāvis Fabio Ramoss.
“Jāņem vērā, ka Krievijas un Ukrainas gaisa telpas slēgšana arī ir mainījusi situāciju Vācijas gaisa telpā. Kara Ukrainā dēļ Vācijas debesīs ir ievērojami vairāk militāro lidaparātu,” pauž Ramoss
Riski tūrisma nozarei
Ņemot vērā problēmas lidostās, ceļotāji tiek aicināti ierasties lidostā 2-2,5 stundas pirms lidojuma, vēlams ar tīmeklī veiktu reģistrāciju un pareizi sapakotām ceļasomām.
“Ceļasomas ir ļoti nozīmīgs aspekts, jo ir brīži, kad nākas ievērojami aizkavēt drošības kontroli tāpēc, ka ceļotāji vēlas pārvadāt atsevišķus aizliegtus priekšmetus, šķidrumi nav nodalīti no pārējās bagāžas, vai arī tie tiek pārvadāti pārāk lielā apjomā. Nereti pasažieri neievēro arī citas drošības prasības,” teikts Zviedrijas drošības pakalpojumu sniedzēja “Securitas” ziņojumā.
Aviokompānijas gan rēķinās, ka “revanša ceļošana” ļaus gūt nozīmīgu peļņu, tikmēr ceļotājiem atvaļinājumu sezonā jārēķinās ar dažādiem sarežģījumiem.
“Ir nozīmīgs skaits ceļojumu, kuri ir nepieciešami, pretējā gadījumā vai nu tu sajuksi prātā, vai nu bērni sajuks prātā, vai arī jūs visi sajuksiet prātā. Tāpēc ceļotāju vēlmes un ekspektācijas ir ļoti augstas, jo ir vēlme piedzīvot labāko vasaru līdz šim. Tomēr darbaspēka tūkuma dēļ šī pieredze arī varētu nebūt tā labākā,” sacīja “Trivago” vadītājs Hefers.