45% iedzīvotāju uzskata, ka elektroauto iegāde ilgtermiņā atmaksājas vairāk nekā lētākas iekšdedzes dzinēja automašīnas iegāde, kas ikdienā patērē degvielu, liecina auto dīlera “Moller Auto” veiktā aptauja*. Tikmēr kā galvenos motivējošos faktorus elektroauto iegādei iedzīvotāji min zemākas uzturēšanas izmaksas, nodokļu atvieglojumus un bezmaksas stāvvietu pieejamību.
Liela daļa iedzīvotāju uzskata, ka elektroauto iegāde atmaksājas ilgtermiņā
Katru gadu palielinās Latvijā reģistrēto elektromobiļu skaits - kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, pērn kopš gada sākuma to skaits palielinājās par 75%. Jaunākā statistika liecina, ka līdz 2022. gada 1. aprīlim uzskaitē ir 2499 elektromobiļi, un to skaits kopš šī gada sākuma palielinājies par 13%.
Savukārt “Moller Auto” veiktajā aptaujā 45% iedzīvotāju atzīmējuši, ka, viņuprāt, elektroauto iegāde ilgtermiņā atmaksājas vairāk nekā lētākas iekšdedzes dzinēja automašīnas iegāde, kas ikdienā patērē degvielu. Vaicāti par galvenajiem faktoriem, kas viņus motivētu iegādāties ar elektrību darbināmu automobili, aptaujātie visbiežāk atzīmējuši zemākas auto uzturēšanas izmaksas, nodokļu atvieglojumus un bezmaksas stāvvietu pieejamību. Visvairāk par to, ka elektroauto iegāde ilgtermiņā atmaksājas vairāk nekā lētākas iekšdedzes dzinēja automašīnas iegāde, ir pārliecināta jaunākā iedzīvotāju grupa vecumā no 18 līdz 29 gadiem.
“Klimata pārmaiņu mazināšana ir iespējama ne tikai īstenojot Eiropas Savienības politikas mērķus, bet arī iedzīvotājiem integrējot savā dzīvesveidā videi draudzīgākus paradumus. Vēl lielāku motivāciju meklēt alternatīvas savai ikdienas mobilitātei ir radījusi energokrīze, ko saasinājis karš Ukrainā, degvielas un gāzes izmaksām kļūstot par galvenajām inflācijas veicinātājām. Lai gan dažādas aptaujas parāda, ka rūpes par vidi iedzīvotāju vidū kļūst arvien nozīmīgākas, šobrīd tieši finansiālie apsvērumi ir galvenie iemesli, kādēļ cilvēki sliecas par labu elektroauto. Tāpat jāatzīst, ka kopš 2022. gada sākuma pieejamā valsts atbalsta saņemšana sākotnēji bija ļoti laikietilpīgs process, taču tagad tas ir uzlabots un notiek raiti, kas, protams, ir vēl viens nozīmīgs aspekts, kāpēc interese par šiem automobiļiem tikai palielināsies,” saka Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā.
Viņa papildina, ka privātpersonas, kas ir elektroauto īpašnieki, ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa jeb tā dēvētā ceļa nodokļa. Bezmaksas stāvvietas iespējas šiem automobiļiem jau šobrīd ir pieejamas Rīgā un Liepājā, kā arī tie, pārvietojoties satiksmē, var izmantot sabiedriskā transporta joslas. Turpretim elektroauto uzturēšanas izmaksas samazina vairāki faktori, proti, tiem, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto, ir ievērojami mazāk kustīgo detaļu, tehnisko šķidrumu, kas līdz ar to ir retāk jāmaina vai jāatjauno.
“Augot degvielas cenām un kopējai inflācijai, novērojam arī jaunu tirgus tendenci. Proti, mūsu aplēses liecina, ka pie līdzīgiem auto lietošanas paradumiem ikmēneša iekšdedzes dzinēja auto uzturēšanas izmaksas ir līdzvērtīgas tām, ko, saņemot valsts atbalstu un maksājot ikmēneša līzingu, cilvēks velta par elektroauto iegādi,” secina I. Gerkena.
*Aptauju veica “Moller Auto”, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Tā veikta 2022. gada maijā, piedaloties 710 ekonomiski aktīviem iedzīvotājiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.