Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Autovadītāja atbildība elektronisko asistentu un autonomās braukšanas laikmetā

Tesla Model S
Tesla Model S Foto: Tesla

Mūsdienās automobilis jau ir kļuvis no vienkārša transportlīdzekļa par komplicētu datoru uz riteņiem, kurā mikročips pie mikročipa dara svētīgu darbu, gādājot par vadītāja un viņa vesto pasažieru drošību. Tas gan nenozīmē, ka vadītājs mašīnā nav vajadzīgs vispār un ka visa atbildība gulst uz daudzo sistēmu un aktīvo asistentu pleciem.

Adaptīvā kruīza kontrole, aktīvais joslu maiņas asistents, ceļa zīmju lasīšanas sistēma, aklo zonu monitorēšanas sistēma, nakts redzamības sistēma, kā arī avārijas bremzēšanas sistēma ir tikai neliela daļa no automašīnās uzstādītajām iekārtām, kuras atvieglo vadītāja dzīvi un braukšanu padara par drošu un baudāmu piedzīvojumu. Jo īpaši progresīvi ir Tesla automobiļi, kas aprīkoti ar autopilota sistēmu un spēj braukt pilnīgi patstāvīgi.

Tesla autopilots ir un darbojas, tomēr tas vēl ir nav sasniedzis pilnbriedu un mēdz sagādāt arī galvassāpes. Cik nav bijis gadījumu, kad Tesla pašbraukšanas režīmā nepamana ceļa malā stāvošu auto un ietriecas tajā vai arī nespēj izņemt pagriezienu un tajā aizbrauc taisni. Un šajā brīdī rodas jautājums, kas vainojams – elektronika vai tomēr vadītājs, kurš akli uzticējās nenobriedušai autonomās braukšanas sistēmai, paļaujoties, ka tā viņu droši nogādās galamērķī.

Protams, gadījumi mēdz būt visādi. Ir reizes, kad autonomās braukšanas sistēma pieviļ, bet ir reizes, kad autopilots rīcībnespējīgu šoferi paglābj no avārijas, kā tas bija gadījumā ar Tesla vadītāju Norvēģijā. Tur kāds autobraucējs pamanīja, ka balta Tesla Model S vadītājs vienatnē sēž ar nodurtu galvu. Mašīna stabili turējās savā joslā, tādēļ autobraucējs sākumā nodomāja, ka tas ir joks. Kad Tesla vadītājs turpināja sēdēt šādā pozā un nekādi nereaģēja uz uzmanības pievēršanas mēģinājumiem, autobraucējam kļuva skaidrs, ka situācija ir nopietna.

Vēl nopietnāku to padarīja fakts, ka Tesla Model S pa šoseju traucās ar nedaudz vairāk kā 100 kilometriem stundā un traģēdija varēja notikt jebkurā brīdī. Ja Tesla vadītājs neapzināti turēja stūri, radot iespaidu, ka kontrolē situāciju, autopilotam nebija iemesla celt trauksmi, un tā tas pilnīgi patstāvīgi nobrauca 10 kilometrus. Kad sistēma beidzot saprata, ka šoferis "neskaitās", Tesla autonomi apstājās un ieslēdza avārijas gaismas. Šis ir viens no tiem gadījumiem, kad elektronika izrādījās atbildīgāka par cilvēku, kurš bija nolēmis sēsties pie stūres reibumā.

Kādu citu autobraucēju Tesla automobilis paglāba no diezgan drošas sadursmes ar alni. Auto redzēja tālāk nekā cilvēks un spēja adekvāti noreaģēt straujāk. 

Bet ne jau tikai autonomās braukšanas sistēmas noņem daļu atbildības nastas no autovadītāja pleciem. Mūsdienās automašīnās ir vesels tehnoloģiju arsenāls, kam ir tikai viens uzdevums – atslogot braucēju, uzņemoties rūpes un zināmā mērā arī atbildību par drošu braukšanu. Starp tādām sistēmām adaptīvā kruīza kontrole, kas autonomi uztur drošu distanci līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim un vajadzības gadījumā pat spēj apturēt auto. Tāpat arī joslu maiņas asistents, kas ar piestūrēšanu neļauj neapzināti izbraukt no joslas. Jāteic gan, ka šī funkcija ir progresīvākiem modeļiem, kamēr bieži sastopama vienkāršāka brīdinājuma sistēma, kas ir signāliem un stūres vibrācijām pievērš šofera uzmanību tam, ka ir bez virzienrādītāja ieslēgšanas šķērsojis joslas atdalošo līniju. Vēl viena nozīmīga tehnoloģija, kas mūsdienās ir jau daudzos auto, ir ārkārtas bremžu sistēma ar gājēju un velobraucēju atpazīšanas funkciju. Aklo zonu uzraudzības sistēma, brīdinājums par kustīgiem objektiem aizmugurē, kas automātiski aktivizē bremze, lai nenotiktu nevēlama sadursme, ir vēl divas nenovērtējamas tehnoloģijas, kas palīdz izvairīties no nepatikšanām. Visbeidzot tagad jau ir arī auto, kam nevar atvērt durvis, ja garām no aizmugures traucas velobraucējs. 

Protams, ir arī vēl eksotiskāks auto drošības aprīkojums, piemēram, nakts redzamības sistēma, matricu LED gaismas, un tas viss tikai ar vienu mērķi – padarīt braukšanu drošāku un atslogot vadītāju, lai ar mazāku atbildības nastu stūrēšana kļūtu par aizraujošu piedzīvojumu.

Raksts tapis sadarbībā ar bezalkoholisko alu "Lāčplēsis".

Uz augšu