Konkurē ne tikai ar elektrību
Vadošā auto vēstures pārbaudes uzņēmuma AutoDNA vadītājs un auto eksperts Agris Dulevičs skaidro, ka katrs ražotājs ieplāno savu pārejas periodu, kurā atteikties no dīzeļdzinējiem Eiropas tirgum paredzētajos spēkratos. Pamatojums – dīzeļdegviela sadegot rada vairāk slāpekļa oksīdu (NOx) un cieto daļiņu, kas negatīvi ietekmē gaisa kvalitāti blīvi apdzīvotās vietās. “Domāju, ka visi ražotāji ir saskārušies ar dilemmu, kā veidot nākotnes produktu politiku, un pēc pārdošanas datiem izvērtē – paturēt vienu vai otru dzinēju, vai varbūt pārtraukt to ražošanu un pievērsties nākotnes risinājumiem,” spriež tirgus eksperts.
Agris Dulevičs paredz, ka veiksmīgie komerctransporta ražotāji, piemēram, Citroën, Peugeot un Ford, visticamāk, saglabās dīzeļdzinējus, taču statistika par vieglajiem pasažieru auto liecina, ka pieprasījums pēc dīzeļauto sarūk, un tas ražotājiem ir iedrošinošs signāls. “Tā ir ilgtermiņa tendence. Nedomāju, ka kompānijas atgriezīsies pie dīzeļiem, ja vien neparādīsies revolucionāra degmaisījuma sadedzināšanas tehnoloģija. Man tas nešķiet īpaši ticams scenārijs,” Agris piebilst.
Speciālists norāda vēl uz citiem svarīgiem faktoriem. Gan ražotājiem, gan pircējiem ir jāņem vērā Eiropas Komisijas ambīcijas un plāni piesārņojuma ierobežošanai, un tos nebūs iespējams īstenot bez iekšdedzes dzinēju īpatsvara samazināšanas. Turklāt mūsdienu benzīna dzinēji ir kļuvuši nedaudz efektīvāki jeb ekonomiskāki. Tas samazina motivāciju ražot dīzeļus, kuriem nu jāiztur arī elektriskās piedziņas konkurence.
“Tomēr nav pamata apgalvot, ka nākotne būs absolūti elektriska. Pirmkārt, daļa autoražotāju uzskata, ka arī turpmāk pircēju vidū būs tādi, kas neparko nevēlēsies elektroauto un skatīsies tikai un vienīgi uz iekšdedzes mašīnām. Otrkārt, turpinās izpēte visos virzienos, un nav iespējams pateikt, kas būs pēc gadiem desmit, nemaz nerunājot par tālāku nākotni,” piebilst Agris.