Izvēloties jaunu auto, cilvēki parasti rūpīgi izvērtē pamata funkcijas un raksturlielumus – dzinēja jaudu, degvielas vai elektrības patēriņu, multivides sistēmu un komforta aprīkojumu. Taču nereti lieliskas funkcijas, ko ražotājs iekļāvis jau standarta komplektācijā, paliek neizmantotas.
Cik labi jūs zināt savu auto: noderīgas lietas, kas nereti paliek neiepazītas
Mašīnas kļūst arvien sarežģītākas, un tajās parādās sistēmas, kuru iespējas daudziem ir pilnīgs jaunums. Ja topošajam īpašniekam konsultants tās neizskaidro, tad to, cik patiesībā lielisks ir viņa auto, cilvēks var nemaz neuzzināt.
Tas viss var noderēt
Par mašīnas praktiskumu parasti spriež pēc salona un bagāžnieka ietilpības, taču pareizāk būtu vērtēt ne vien apjoma rādītājus, bet arī telpas izmantošanas iespējas. To, kā tas izpaužas praksē, labi ilustrē krosoveri un SUV, kurus daudzi uzskata par praktiskāko formātu.
Piemēram, Mercedes-Benz GLC bagāžnieka ietilpība ir 550 litri, bet, nolokot aizmugurējo sēdekļu atzveltnes, tā pieaug līdz 1600 litriem. Jaunais ceturtās paaudzes Kia Sportage ir pat vēl lielāks: tā bagāžnieka tilpums ir 571 litrs, bet ar nolocītiem aizmugures sēdekļiem vieta trīskāršojas – līdz 1760 litriem. Svarīga iezīme abu gadījumā ir nolokāmi aizmugurējie sēdekļi ar atzveltņu proporciju 40:20:40.
“Nolokāmas atzveltnes – tas ir lieliski, taču ne visos modeļos tās ir maksimāli praktiskas. Ja ir izveidotas trīsdaļīgās atzveltnes, tad arī garas un tievas lietas var pārvadāt tā, ka pasažieri īpašas neērtības neizjūt. Šim aspektam dažkārt nepievērš uzmanību, līdz rodas sadzīviska vajadzība, un tad tas ir ļoti ērti vai… ļoti neērti,” saka žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto tiesnesis Guntars Pulss.
Daudziem jaunajiem modeļiem dažādas papildu iespējas slēpjas arī multivides sistēmas izvēlnē, kā arī ir automātiskā tālās gaismas pārslēgšana. “Pat pieredzējuši autovadītāji mēdz piemirst pārslēgties uz tuvajām gaismām un apdraud pretimbraucējus. Automātiskās gaismas ir lieliska lieta, jo vairs nav jāpiedomā, vai konkrētajā brīdī ir ieslēgts pareizais gaismu režīms, un nav jāraizējas, ka kādu apžilbināsi. Tas ļauj koncentrēties tikai uz pašu braukšanu,” norāda Guntars.
Cita ne visiem zināma funkcija ir saistīta ar atpakaļgaitu. Ja ieslēdz atpakaļgaitu, ārējie spoguļi pagriežas tā, lai vadītājs parkojoties redzētu apmali. Piemēram, Kia EV6 elektroauto šis asistents ir standarta aprīkojumā, taču ir jāzina, kā to ieslēgt. Funkcija ir neaktīva, ja spoguļu regulēšanas slēdzis atrodas neitrālā stāvoklī pa vidu. Ja vadītājam vajadzīga palīdzība labajā pusē, slēdzis jāpārslēdz uz šo pusi un otrādi.
EV6 ir arī vairāki citi interesanti palīgi, kas ir svarīgi tieši elektromobiļiem. Mūsdienīgi elektroauto tiek aprīkoti ar modernām enerģijas atgūšanas sistēmām, kas bremzēšanas enerģiju pārvērš elektriskajā, palielinot atlikušā nobraukuma rezervi. Turklāt rekuperācijas sistēma var būt regulējama, kas palielina auto efektivitāti. Šo sistēmu parasti vada ar svirām pie stūresrata un izmanto atkarībā no situācijas: braucot pa kalnainu apvidu un lejup pa kalnu, var ieslēgt intensīvu režīmu, bet uz šosejas to var pilnībā deaktivizēt.
Bet tas vēl nav viss. EV6 elektroauto ir arī i-Pedal, kas ieslēdzas kopā ar visaugstāko rekuperācijas līmeni. Šī funkcija ļauj braukt, izmantojot tikai akseleratora pedāli, jo rekuperācijas sistēma bremzē tik spēcīgi, ka spiest darba bremzes gandrīz nav nepieciešams. Ko darīt, ja vēlaties maksimālu rekuperāciju, bet bez i-Pedal? Šo funkciju var ieslēgt, turot nospiestu labo sviru pie stūresrata. Tad rekuperācija darbosies ar maksimālu jaudu, bet i-Pedal netiks aktivizēts.
Taču EV6 māk vēl vienu triku. Šim modelim ir arī automātiskās rekuperācijas režīms. Šo funkciju ieslēdz ar kreiso sviru, un tā samazina rekuperāciju. Automātiskais iestatījums darbojas, kad ir ieslēgts D režīms un sviru pietur dažas sekundes. Šajā gadījumā rekuperācija darbojas atkarībā no apstākļiem, izmantojot mašīnas radaru un sensoru datus.
Dažos modeļos bāzes komplektācijā, citos – papildu
Izvēloties auto un novērtējot tā komforta aprīkojumu, ir vērts izpētīt standartā iekļautās lietas. Piemēram, dažos modeļos apsildāms stūresrats un sēdekļi būs pieejami bez papildu maksas, bet citos tie būs atrodami tikai augstāka līmeņa komplektācijā vai arī par šādu prieku nāksies piemaksāt. “Ņemot vērā mūsu ģeogrāfisko novietojumu, sev es noteikti vēlētos apsildāmu stūri un sēdekļus. Tie būtiski paaugstina komfortu, un, protams, ir patīkami, ja tie ir iekļauti jau bāzes aprīkojumā,” saka Guntars Pulss.
Interesanti, ka pat premium klasē šādas lietas mēdz būt ārpus standarta lietu saraksta. Piemēram, Audi Q5 gadījumā par apsildāmiem priekšējiem sēdekļiem papildus jāmaksā 430 eiro, bet par apsildāmu stūri – 380 eiro. Turpretī cenas ziņā draudzīgākajā Kia Sportage tas viss ir iekļauts bāzes komplektācijā.
Tāpēc vienmēr ir vērts noskaidrot, kas ietilpst noskatītā modeļa standarta aprīkojumā, un, protams, iegūt visu informāciju par dažādām sistēmām – tas ļaus maksimāli izmantot sava auto iespējas un priekšrocības.