Pēdējais dienesta veids ir alternatīvais dienests. Šobrīd vēl nav skaidrs, ko tieši nozīmē vai sevī ietver alternatīvais dienests. Pēc AM sniegtās informācijas, tas nozīmē darbu kādā no trīs - labklājības, iekšlietu, veselības - ministriju struktūrām. Kā skaidro Gnēze par alternatīvā dienesta izpausmēm vēl būs jāspriež. "Jāņem vērā, ka Valsts aizsardzības dienests vēl ir izstrādes stadijā – par to būs jālemj Ministru kabinetam un Saeimai.
Ja tiks pieņemts lēmums ieviest valsts aizsardzības dienestu, tad atbildīgajām ministrijām būs jāizstrādā savi piedāvājumi alternatīvajam dienestam," tā Gnēze.
Piemēram, Zviedrijā nav konkrēti noteikts, kas ir alternatīvais dienests, un arī grupas komplektē neregulāri, pēc pieprasījuma, kamēr Igaunijā alternatīvo dienestu iespējams iziet dažādās valsts institūciju struktūrās līdzīgi, kā tas ir plānots Latvijā.
Šobrīd nav skaidrības, kādas varētu būt šāda plāna ieviešanas izmaksas. Ilgstoši viens no galvenajiem argumentiem, kāpēc obligāto militāro dienestu Latvijā nevarētu ieviest, bija ar to saistītās augstās izmaksas. Tagad, šķiet, situācija ir mainījusies. "Pirmajos divos līdz trīs gados Valsts aizsardzības dienests lielus ieguldījumus aizsardzības nozarei neprasīs, jo pie plānotā apmācāmo skaita pietiks ar jau esošo infrastruktūru," atklāj Gnēze.
Viņa stāsta, ka pēc šā brīža plāna papildu resursi varētu būt nepieciešami pēc pirmajiem diviem trīs gadiem. "Laikā no 2025. līdz 2026. gadam būs nepieciešami ieguldījumi aptuveni 60-70 mlj. eiro apmērā," pauž Gnēze.