Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Šogad pieprasījums pēc lietotiem auto audzis par 23%

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Saskaņā ar apkopotajiem datiem* pieprasījums pēc lietotiem auto privātpersonu un biznesa klientu vidū 2022.gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 23%. Kopumā novērojams, ka lietoto automobiļu tirgus šobrīd faktiski aizstāj jaunu auto tirgu. Tāpat degvielas cenu kāpuma un pieejamā valsts atbalsta ietekmē cilvēki vairāk izvēlas tieši elektroauto.

Lietoto auto segmentā pieprasījums pēc hibrīdauto un elektroauto palielinājies aptuveni astoņas reizes, bet pēc automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem - par 17%.

Pieprasītākie ir bijuši "Volkswagen Passat", "Audi A4", "Audi A6", "Volkswagen Golf", "Volkswagen Tiguan".

"Pēdējā pusgada laikā redzam, ka lietoto auto segments Latvijā strauji aug, ko galvenokārt ietekmējuši sarežģījumi jaunu automobiļu ražošanas procesos un piegādes ķēdēs. Proti, pieprasījums pēc jauniem auto aizvien ir augstāks nekā piedāvājums, ko spējam nodrošināt. Daudzi izvēlas mazlietotu auto jauna vietā, jo šīs automašīnas ir pieejamas uzreiz, savukārt, lai saņemtu jaunu auto, ir jāgaida līdz pat gadam. Tā šobrīd ir globāla tendence, ar kuru saskaras auto dīleri visā pasaulē. Savukārt kara Ukrainā, energokrīzes, pandēmijas seku un inflācijas dēļ nav skaidrs, kad situācija stabilizēsies, tāpēc tik nozīmīgu pirkumu kā auto šobrīd noteikti jāplāno ļoti savlaicīgi," stāsta Izīda Gerkena, "Moller Auto" uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā.

Jaunu elektroauto pieprasījumu veicina valsts atbalsts un degvielas cenu kāpums

Lai gan kopumā jaunu auto segmentā pieprasījums šī gada pirmajos sešos mēnešos samazinājies par 4%, vairāk nekā trīs reizes audzis pieprasījums pēc jauniem hibrīdauto, tikmēr pieprasījums pēc jauniem elektroauto audzis par 85%.

Kritums piedzīvots jaunu iekšdedzes dzinēju auto segmentā, pieprasījumam pēc tiem samazinoties par 9%.

"Iedzīvotāji lūkojas elektroauto virzienā divu galveno apsvērumu dēļ. Pirmkārt, valsts šobrīd piedāvā līdzfinansējumu 4500 eiro apmērā privātpersonām jauna elektroauto iegādei. Otrkārt, strauji kāpušas degvielas cenas, kas daudziem licis atskārst, ka elektroauto ilgtermiņā atmaksājas vairāk - jau šobrīd pie noteikta nobraukuma mēneša līzinga maksājums par elektroauto un izmaksas par tā uzlādi, servisu, ir vienlīdz augstas ar naudu, ko cilvēks iztērē par degvielu un servisa pakalpojumiem, ikdienā braucot ar iekšdedzes dzinēja auto. Protams, ir arī cilvēki, kuri vēlas ievērot dabai draudzīgāku dzīvesveidu, iegūstot auto, kas nerada siltumnīcefektu veicinošas izplūdes gāzes, kā arī saņemt dažādas priekšrocības, piemēram, nemaksājot par stāvvietu Rīgā, saņemot nodokļu atlaides u.tml. Līdzīgu tendenci novērojam arī Lietuvā, kur valsts atbalsts elektroauto iegādei pieejams arī uzņēmumiem, turpretim Igaunijā elektroauto pieprasījumā vērojams kritums, ko tiešā veidā ietekmējis "izsmeltais" valsts līdzfinansējuma grozs," secina I. Gerkena.

*Auto dīlera "Moller Auto" apkopotie dati

Uz augšu