Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Enerģijas cenas pieaug: kas izdevīgāks – benzīns, dīzeļdegviela vai elektrība? (9)

Foto: TVNET kolāža

Jau vairākus mēnešus ir vērojama kāda ne īpaši patīkama tendence: benzīna un dīzeļdegvielas cenas strauji aug un šobrīd jau ir sasniegušas gandrīz 2 eiro litrā. Meklējot veidus, kā samazināt degvielas izmaksas, dažs apsver iespēju nomainīt pašreizējo mašīnu pret jaunāku un ekonomiskāku vai pat rīkoties vēl radikālāk – iegādāties elektroauto. Vai elektroauto patiešām ļaus ietaupīt un padarīs braukšanu lētāku?

Priekšnoteikums – jāuzlādē mājās

Degvielas cenu statistika neko labu nesola. 2022. gada janvāra pirmajā nedēļā benzīna litra cena Latvijā bija aptuveni 1,46 eiro, bet litrs dīzeļdegvielas maksāja 1,30 eiro. Nepilnu pusgadu vēlāk, maija sākumā, bija ievērojams cenu kāpums – benzīna litrs maksāja jau 1,94 eiro, bet dīzeļdegviela vienā brīdī pat apsteidza benzīnu. Šobrīd litrs dīzeļdegvielas maksā 1,86 eiro. Pozitīvas nākotnes vēsmas pagaidām nav jūtamas, jo degviela tikai kļūst dārgāka, un tiek prognozēts, ka tā pārsniegs 2 eiro par litru.

Lai maciņš nekļūtu pavisam plāns, protams, nākas domāt par to, kā samazināt izdevumus par degvielu. Viena iespēja ir izvēlēties jaunāku un ekonomiskāku mašīnu. Cits variants – pirkt elektroauto. Otrā iespēja gan prasa ne tikai savu vēlmju, bet arī reālo izdevumu izvērtēšanu.

"Ja elektroauto nevar uzlādēt mājās vai darbā, labāk par to pat nedomāt. Uzlādes izmaksas publiskajās stacijās ir diezgan augstas, un galu galā tēriņi uz 1 kilometru nav mazāki kā benzīna un dīzeļdegvielas gadījumā. Pie mums mēdz atnākt cilvēki un teikt, ka vēlas elektromobili, bet dzīvo daudzdzīvokļu ēkā un nevar uzstādīt mājas staciju, tāpēc plāno izmantot publiskās iespējas. Mēs šādiem klientiem izskaidrojam, ka tas nebūs ne lētāk, ne ērtāk," uzsver Laurīns Boguševičs, auto dīlera eDOW vadītājs.

Ja potenciālajam elektroauto īpašniekam teorētiski ir pieejama ērtākā un lētākā uzlāde mājās, tad var aprēķināt paredzamās ekspluatācijas izmaksas un noskaidrot, kurš variants patiesībā ir lētāks.

Lielāku cenu kompensē lētāka uzturēšana

Par piemēru var ņemt Peugeot 2008 krosoveru ar Allure aprīkojumu, kas ir pieejams ar automātisko transmisiju un plašu dzinēju klāstu – benzīna, dīzeļa un pat pilnībā elektrisko versiju. Šis franču krosovers ar 130 zirgspēku benzīna dzinēju un astoņu pakāpju automātisko pārnesumkārbu maksā 28 700 eiro. Izvēloties tādas pašas jaudas dīzeļdzinēju ar to pašu 8AT, mašīna būs nedaudz dārgāka – 29 500 eiro. Savukārt elektriskais e-2008 šādā komplektācijā maksās 40 300 eiro.

Foto: Shutterstock

Jā, cenu starpība starp iekšdedzes un elektriskajiem modeļiem ir vairāk nekā 10 000 eiro, taču cilvēki var izmantot 4500 eiro valsts atbalstu, kas pienākas elektroauto pircējiem. Tas cenu starpību samazina gandrīz uz pusi – līdz 7100 eiro salīdzinājumā ar benzīna versiju un līdz 6300 eiro salīdzinājumā ar dīzeļdegvielas versiju.

Ja tas joprojām šķiet daudz, tad ir vērts aprēķināt braukšanas izmaksas. Peugeot 2008 ar benzīna dzinēju uz 100 km vidēji patērē 5,9 litrus (pēc WLTP datiem). Tātad pēc šī brīža cenām tāds izbrauciens izmaksātu 11,46 eiro. Dīzeļdegvielas versija ir ekonomiskāka – vidējais patēriņš ir 4,8 litri (pēc WLTP) jeb 8,93 eiro par 100 kilometriem.

Aprēķinot elektriskā Peugeot e-2008 "degvielas" izdevumus, jāņem vērā divas iespējas – uzlāde publiskajās stacijās un uzlāde mājās. Šī elektroauto vidējais elektrības patēriņš uz 100 kilometriem ir 16,1 kWh. Publiskajā punktā par to nāksies atdot aptuveni 5 eiro (atkarībā no stacijas). Taču situācija ir radikāli citāda, kad runa ir par uzlādi mājās. Ja pieņemam, ka cena par kilovatstundu ir 0,2 eiro, tad dienas laikā uzlāde 100 kilometriem izmaksās 3,22 eiro. Savukārt, rezerves atjaunojot naktī, var ietaupīt vēl vairāk – ja mājās elektrībai ir izdevīgais nakts tarifs, tad kilovatstundas cena var samazināties pat uz pusi, un tādējādi tēriņi būs mazāki par 2 eiro.

Veicot aprēķinu pēc iepriekšminētajām cenām, 100 000 kilometru distance ar benzīna modeli izmaksās 11 460 eiro, ar dīzeļa versiju – 8930 eiro, bet ar elektrisko modeli un uzlādi mājās – 2000 līdz 3220 eiro. Tādējādi iznāk, ka elektriskais variants galu galā ir ekonomiski visizdevīgākais.

Taču ir vēl arī citi bonusi

Lai gan degvielas vai elektrības cenas vien rada būtiskas izmaksu atšķirības, salīdzinošajos aprēķinos ir jāņem vērā vēl vairāki faktori. "Līdz šim mēs apskatījām tikai degvielas un elektrības izdevumus, bet mazsvarīgi nav arī tas, ka elektroauto ir ievērojami lētāka apkope un uzturēšana, izdevīgāki līzinga nosacījumi, bezmaksas autostāvvietas utt. Saskaitot visus potenciālos tēriņus, pat vismazākos, beigās iegūstam bonusu vairāku tūkstošu eiro apmērā par labu elektroauto. Tas, protams, ļaus dārgajam pirkumam ātrāk atmaksāties. Jāpiebilst arī, ka, sadārdzinoties degvielai, sadārdzinās arī elektrība. Taču benzīna un dīzeļdegvielas cenu pieaugums ir daudz lielāks nekā elektrībai, un šis fakts aprēķina galarezultātu par labu elektromobilim padara vēl ievērojamāku," saka Laurīns Boguševičs.

Foto: Shutterstock

Tāpēc, ja apsverat, vai izvēlēties iekšdedzes dzinēja modeli vai elektroauto, ir svarīgi ņemt vērā vairākus faktorus. Tomēr jau tagad ir skaidrs – ja apstākļi ir labvēlīgi, sākotnēji dārgāks elektroauto ilgtermiņā ieekonomēs tik daudz, ka kļūs izdevīgāks par dīzeļa un benzīna modeli.

Uz augšu