Ja potenciālajam elektroauto īpašniekam teorētiski ir pieejama ērtākā un lētākā uzlāde mājās, tad var aprēķināt paredzamās ekspluatācijas izmaksas un noskaidrot, kurš variants patiesībā ir lētāks.
Lielāku cenu kompensē lētāka uzturēšana
Par piemēru var ņemt Peugeot 2008 krosoveru ar Allure aprīkojumu, kas ir pieejams ar automātisko transmisiju un plašu dzinēju klāstu – benzīna, dīzeļa un pat pilnībā elektrisko versiju. Šis franču krosovers ar 130 zirgspēku benzīna dzinēju un astoņu pakāpju automātisko pārnesumkārbu maksā 28 700 eiro. Izvēloties tādas pašas jaudas dīzeļdzinēju ar to pašu 8AT, mašīna būs nedaudz dārgāka – 29 500 eiro. Savukārt elektriskais e-2008 šādā komplektācijā maksās 40 300 eiro.
Jā, cenu starpība starp iekšdedzes un elektriskajiem modeļiem ir vairāk nekā 10 000 eiro, taču cilvēki var izmantot 4500 eiro valsts atbalstu, kas pienākas elektroauto pircējiem. Tas cenu starpību samazina gandrīz uz pusi – līdz 7100 eiro salīdzinājumā ar benzīna versiju un līdz 6300 eiro salīdzinājumā ar dīzeļdegvielas versiju.
Ja tas joprojām šķiet daudz, tad ir vērts aprēķināt braukšanas izmaksas. Peugeot 2008 ar benzīna dzinēju uz 100 km vidēji patērē 5,9 litrus (pēc WLTP datiem). Tātad pēc šī brīža cenām tāds izbrauciens izmaksātu 11,46 eiro. Dīzeļdegvielas versija ir ekonomiskāka – vidējais patēriņš ir 4,8 litri (pēc WLTP) jeb 8,93 eiro par 100 kilometriem.
Aprēķinot elektriskā Peugeot e-2008 "degvielas" izdevumus, jāņem vērā divas iespējas – uzlāde publiskajās stacijās un uzlāde mājās. Šī elektroauto vidējais elektrības patēriņš uz 100 kilometriem ir 16,1 kWh. Publiskajā punktā par to nāksies atdot aptuveni 5 eiro (atkarībā no stacijas). Taču situācija ir radikāli citāda, kad runa ir par uzlādi mājās. Ja pieņemam, ka cena par kilovatstundu ir 0,2 eiro, tad dienas laikā uzlāde 100 kilometriem izmaksās 3,22 eiro. Savukārt, rezerves atjaunojot naktī, var ietaupīt vēl vairāk – ja mājās elektrībai ir izdevīgais nakts tarifs, tad kilovatstundas cena var samazināties pat uz pusi, un tādējādi tēriņi būs mazāki par 2 eiro.