Lai vecinātu uzņēmējdarbības attīstību Rojas ostas teritorijā un Ziemeļkurzemē kopumā, tiks dzēstas Rojas ostas pārvaldes saistības pret valsti 1,46 miljonu eiro apmērā, ceturtdien, 14. jūlijā, nolēma valdība.
Valdība lemj dzēst Rojas ostas pārvaldes saistības pret valsti 1,46 miljonu eiro apmērā
Satiksmes ministrijā (SM) skaidro, ka tādējādi tiks nodrošināta ostas infrastruktūras attīstība, dodot pozitīvu pienesumu vietējai ekonomikai un Rīgas jūras līča zvejniecības nozarei.
Uzdevums par Rojas ostas saistību dzēšanu pret valsti bija iekļauts Saeimas pieņemtajos Ostu likuma grozījumos, kas stājās spēkā aprīļa beigās.
Rojas ostas pārvaldes saistības pret valsti tiks dzēstas 1 461 582 eiro apmērā, tostarp šo summu veido regresa prasība, apkalpošanas maksa, nokavējuma procenti par pamatsummas maksājuma kavējumiem un nokavējuma procenti par apkalpošanas maksas kavējumu.
SM atzīmē, ka mazās ostas ir nozīmīgs dzinējspēks reģionu uzplaukuma veicināšanā, kā arī tās ir svarīga loģistikas sistēmas sastāvdaļa.
Ministrija skaidro, ka 2002.gadā Rojas ostas pārvalde saņēma valsts galvotu aizdevumu projekta "Rojas ostas rekonstrukcija un modernizācijas programma" realizācijai, kas paredzēja ostas padziļināšanu (bagarēšanu) ostas koplietošanā esošās infrastruktūras uzturēšanai un uzlabošanai.
Pēdējo gadu laikā Rojas ostas darbības rezultāti uzlabojas, vienlaikus Rojas ostas pārvaldei nav pietiekami daudz līdzekļu, lai nodrošinātu ostas darbību un izpildītu saistības pret valsti. Tāpat Rojas ostas teritorijas kapacitāte ir ierobežota, bet jaunu piekrastes reģiona kravu piesaiste nav iespējama tādā apmērā, lai būtiski kāpinātu ostas ienākumus.
Rojas osta nodarbina aptuveni 470 darbinieku.
Rojas ostas pārvaldes galvenais finanšu avots ir ostu maksas, kuru apmērs ir tieši proporcionāls ostā apstrādāto kuģu tonnāžai. Koksnes kravu pārkraušana nodrošina finanšu resursus ostas pārvaldei noteikto uzdevumu veikšanai - ostas kopējās infrastruktūras uzturēšanai un uzlabošanai.
Rojas ostā 2021.gadā pārkrāva kopumā 70 300 tonnu kravu, kas ir par 21% vairāk nekā gadu iepriekš.