Mūsdienās, šķiet, ir pašsaprotami, ka lidmašīnās ir tā sauktās “melnās kastes” jeb lidojumu reģistratori, lai aviokatastrofas gadījumā izmeklētāji varētu atklāt tās cēloņus, taču izrādās, ka tās kļuva par obligātu prasību tikai 1967. gadā.
Lidmašīnu “melnās kastes” jau 55 gadus palīdz atklāt aviokatastrofu iemeslus
Līdz tam laikam izmeklētāji daudzos gadījumos varēja tikai minēt lidmašīnu katastrofu iemeslus. Tagad, kad reģistratorus pēc nelaimes var atrast un iegūt no tiem datus, kas gandrīz vienmēr arī notiek, tie nodrošina izmeklētājiem iespējas, par kurām viņu priekšgājēji pirms 50 gadiem varēja tikai sapņot.
Izmeklēšanā iegūtās atziņas arī sekmē izmaiņas noteikumos, kas palīdz novērst līdzīgas traģēdijas nākotnē. Par aviokatastrofām ne tik senā pagātnē stāstīs arī raidījuma “Aviokatastrofu izmeklēšana: īpašais ziņojums” jaunajā sezonā, ko kanālā “National Geographic” var skatīt katru ceturtdienu plkst. 22.00!
Gaidot jaunāko sēriju, aicinām iepazīties ar interesantiem faktiem par lidmašīnu “melnajām kastēm” un to nozīmīgumu nesen notikušas aviokatastrofas izmeklēšanā.
Pateicoties “melnajai kastei”, atklājas baisā patiesība
Piemērs tam, kāpēc lidojuma reģistratori ir svarīgi, ir 2022. gada martā notikusi aviokompānijas “China Eastern” lidmašīnas ar reisa numuru 5735 aviokatastrofa.
“Boeing 737-800” lidmašīna, kurā atradās 123 pasažieri un 9 apkalpes locekļi, ietriecās kalna nogāzē. Tajā gāja bojā visi 132 cilvēki, kas atradās lidmašīnā. Tā, skatoties pēc upuru skaita, ir traģiskākā aviokatastrofa Ķīnas aviācijas vēsturē pēdējās desmitgadēs.
Pēc katastrofas izmeklētājiem izdevās atrast vienu no “melnajām kastēm”, kas bija nopietni bojāta. Iegūtā informācija liecina, ka avārijas cēlonis nebija traģiska sagadīšanās, bet apzināta pilotu rīcība, kas novirzīja lidmašīnu un tās pasažierus nāvē.
Viņiem izdevās iegūt arī lidmašīnas lidojuma datu ierakstītāja un kabīnes balss ierakstītāja datus, ko nosūtīja ASV Nacionālajai transporta drošības padomei Vašingtonā, kur tiem veica rūpīgu analīzi. Izmeklēšanā iesaistītās amerikāņu amatpersonas izteica pieņēmumu, ka, iespējams, bija arī kāds, kurš varētu būt ielauzies pilotu kabīnē, lai piespiestu pilotus izraisīt avāriju.
“Melnā kaste” nemaz nav melna
Daudzi vēsturnieki šo izgudrojumu saista ar Austrālijas zinātnieku Deividu Vorenu pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados. “Melnās kastes” galvenais uzdevums un mērķis ir identificēt avārijas cēloņus un palīdzēt novērst līdzīgus negadījumus nākotnē.
Pretēji nosaukumam kastes patiesībā nav melnas, bet gan koši oranžas vai sarkanas, lai tās var ātrāk pamanīt katastrofas vietā. Tas savā būtībā ir iespaidīgs inženierijas meistardarbs. “Melnās kastes” ir veidotas tā, lai izturētu spēku, kas ir 3000 reižu lielāks par gravitācijas spēku. Elektroniskie ierakstītāji atrodas biezā tērauda korpusā un ir iestrādāti cietā, vaskam līdzīgā vielā, lai izturētu kritienu no lielā augstuma.
Piemēram, augstāk minētājā “China Eastern” aviokatastrofā “Boeng 737” lidmašīna krita ar ļoti lielu ātrumu, tā laikā sadaloties vairākās daļās. “Melnā kaste” šo kritienu izturēja, un izmeklētāji varēja no tās iegūt datus par aviokatastrofas iemesliem.
Nepublisko audio ar pilotu dzīves pēdējām sarunām
Laika gaitā un tehnoloģijām pilnveidojoties, arī lidojuma datu reģistratori ir kļuvuši sarežģītāki. Mūsdienās tie var ierakstīt vairāk nekā tūkstoti lidojuma parametru, kas ir saistīti ar lidojuma statusu. Tie ietver dažādas detaļas, piemēram, cik ātri lidoja, ar kādām vadības ierīcēm piloti manipulēja un kā darbojās sarežģītās lidmašīnas sistēmas.
Ārkārtas situācijās piloti bieži tik ļoti koncentrējas, lai novērstu katastrofu, ka viņi burtiski nepasaka ne vārda. Ētisku apsvērumu dēļ ārkārtas dienesti gan atsakās publiskot faktiskos audio, ko ierakstījis reģistrators avarējušajās lidmašīnās pēdējās minūtes, tā vietā izvēloties publicēt tikai ierakstu rakstiskus atšifrējumus.