“Skaidras atbildes pagaidām nav, taču, piemēram, Android operētājsistēma nav pilnībā droša, un hakeri arī mēdz izmantot vienu vai otru tās nepilnību. Tāpat Apple iOS vairs nav tik droša kā agrāk. Tiesa, ļaundariem ir grūtāk apiet drošības sistēmu. Starp citu, ir vēl kāds svarīgs aspekts. Kiberdrošību ietekmē ne tikai noteikti tehniskie kritēriji, bet arī cilvēciskais faktors. Ir daudz gadījumu, kad uzņēmuma darbinieki ļaunprātīgu programmatūru tīklā augšuplādē paši. Tāpēc pārliecības, ka vājo punktu nebūs, ja programmatūru būs izstrādājis pazīstams uzņēmums, nav,” uzsver Jokūbs.
Raugoties nākotnē, nav šaubu – tā kā modernās tehnoloģijas arvien tiek pilnveidotas un bieži lietotas, mašīnas par hakeru mērķi kļūs arvien biežāk. Tomēr arī ražotāji nestāv uz vietas.
“Kad tiek izstrādāts kaut kas jauns, tiek meklētas tā vājās vietas un, kad tiek atrastas, tās tiek aizlāpītas. Piemēram, kad 2016. gadā tika uzlauzts Tesla auto – pēc tam ražotājs atjaunināja programmatūru, un problēma tika novērsta. Diemžēl vēlāk tika atrastas citas vājās vietas, un Tesla mašīnas cieta atkal. Tas, ka šodien kaut kas tiek likvidēts, nenozīmē, ka rīt netiks atrasti jauni veidi, kā drošību uzlauzt. Tas ir nepārtraukts process,” stāsta Jokūbs Drazds.
Vislielākajam riskam pakļauti auto ar bezatslēgas sistēmu
Runājot par auto, kas aprīkoti ar dažādām attālinātajām sistēmām, kompānijas Autolockmaster elektronikas speciālists Aleksandrs Žarovs aicina neaizmirst: ja mašīnai ir bezatslēgas sistēma, ikviens auto zaglis ar piemērotu aparatūru var netraucēti izrīkoties ar noskatīto mašīnu, kad vien ienāk prātā. Un šāda sistēma ir iestrādāta gandrīz visos auto. Vai tas nozīmē, ka ikvienam modernas mašīnas īpašniekam jāuztraucas, atstājot to stāvlaukumā? Jo acīmredzot nepietiek ar to, ka par jaunu un šķietami drošu auto iztērēta prāva naudas summa.